vilken mail?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Dendrite
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

vilken mail?

Inlägg av Dendrite »

Vi är en grupp som brukar träffas regelbundet, och jag brukar skicka ut information till alla i gruppen med information om när och var vi ska träffas nästa gång, vad vi ska göra och så vidare.

Men nu har det blivit omöjligt att använda yahoo till det här. Får kryptiska felmeddelanden. Öppnade ett konto i hotmail, men inte gick det bättre där.

Misstänker att de försöker skydda sig mot spam genom att vägra låta mig skicka till flera mottagare men men personerna som jag försöker skicka till har ju bett om att få vara med på listan för att få information om när vi ska träffas etc :( så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Vad använder ni för mail och hur gör ni när ni behöver skicka ut information till många personer? Att tvinga dem att gå med i facebook eller liknande är inte aktuellt.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: vilken mail?

Inlägg av andol »

1) Skickar du direkt till de individuella adresserna, eller används någon form utav sändlista? Om det senare, vilken sort?

2) Vilken typ utav kryptiska felmeddelanden?
Dendrite

Inlägg av Dendrite »

Har en lista med epostadresser i textfil som jag kopierar och klistrar in.

felmeddelanden typ tappat förbindelsen, tillfälligt fel 14, onaturlig aktivitet på ditt konto har upptäckts, etc.
andol

Inlägg av andol »

Gissar att du får bättre resultat genom att använda dig utav en sändlista (aka: mailinglista). Då har du en adress du skickar till, och sen så skickar sändlistas mailserver vidare till listan prenumeranter.

Åtminstone vad gäller egendriftade sändlistor så är det rätt vanligt att man ser dem använda mailman på serversidan. Ta vår egen lista https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-se som exempel.

Har man inte tillgång till någon egen listserver så är det enklaste antagligen att använda sig utav https://groups.google.com/, och där skapa en grupp du sen kan låta folk ansluta sig till. Kan då även vara värt att börja med en test-grupp, så att man får lite fason på hur det funkar med rättigheter, etc.
Dendrite

Inlägg av Dendrite »

Men det är ju just det jag vill undvika, att tvinga folk att gå med i diverse sociala medier som dom kanske inte gillar. Någon vill ha google, någon yahoo, någon hotmail. Jag vill inte tvinga dom till att ta något val här, det ska inte vara ett kritierium att vara med i tex. google för att få vara med i gruppen.

Efter kontakt med yahoo support verkar det som det är nånting med yahoo och linux som inte alltid funkar :( Någon annan här som har upplevt liknande?
andol

Inlägg av andol »

Dendrite skrev:Men det är ju just det jag vill undvika, att tvinga folk att gå med i diverse sociala medier som dom kanske inte gillar. Någon vill ha google, någon yahoo, någon hotmail. Jag vill inte tvinga dom till att ta något val här, det ska inte vara ett kritierium att vara med i tex. google för att få vara med i gruppen.
Sist jag kollade så gick det alldeles utmärkt att använda Google Groups som listserver utan att de som ville prenumerera mailmässigt hade något Google-konto.

Hursom så är det primära rådet att använda någon form utav sändlista. Gissar att det även borde finnas andra publika/gratis listservrar som går att använda sig utav.
Dendrite

Inlägg av Dendrite »

Ja, jag får väl ta en titt på de där grupperna då om det inte löser sig. Men finns det ingen gratismail som fungerar felfritt med ubuntu? Vad använder ni?
andol

Inlägg av andol »

Dendrite skrev:Men finns det ingen gratismail som fungerar felfritt med ubuntu?
Så länge tjänsten använder sig utav SMTP/IMAP alt. webbgränsnitt så borde du egentligen inte märka någon större skillnad oavsett vilket operativsystem du kör. Möjligtvis möjligtvis någon specifik mailklient/webbläsare kan trigga något hörnfall i någon mailtjänst.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"