Total Nybörjare - Några frågor angående Ubuntu [LÖST]

Morrlywood

Total Nybörjare - Några frågor angående Ubuntu [LÖST]

Inlägg av Morrlywood »

Hej, jag har länge funderat på att gå över till linux från xp, men det har inte blivit att jag har testat linux föar att jag tycker att det verkar som att man måste fiddla mycket med varje program för att få det att fungera.
Nu har jag i alla fall fastnat för Ubuntu och har några frågor.

Mitt nuvarande system:
Abit Fatality AN9
AMD X2 4600+
Gainward Geforce 7950gt

Jag vet att man kan använda flera program (wine etc) för att få flera program att fungera, kan man tillexempel få photoshop, nero F-secure, drivare, VLC, Adobe premier och Warcraft III att fungera utan större problem?

Den största anledningen till att jag inte har gått över till linux än är att jag ofta använder flera program samtidigt eller i följd och då tycker jag att det skulle vara jobbigt att starta om datorn i widows bara för att använda ett specifikt program.

Hur är det med beta versioner av spel/program/drivrutier, är det bökigt att få dessa att fungera?

Jag har tänkt köra "dual boot", men jag har problem med microsofts "boot screen" innan så jag funderar på att använda GRUB http://www.gnu.org/software/grub/ har ni några bra erfarenheter av detta program? ska jag i så fall installera detta före Ubuntu?

Tackar på förhand  :)
Senast redigerad av 1 Morrlywood, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Total Nybörjare - Några frågor angående Ubuntu

Inlägg av Sprak »

Välkommen till forumet!

GRUB installeras automatisk när du installerar Ubuntu och den lägger direkt till både Ubuntu och Windows som val så det är inga problem :P

Så till de övriga frågorna:

VLC finns direkt till Ubuntu så där behöver du inte alls oroa dig. Generellt sett är det lättare att installera progran i Ubuntu än i Windows eftersom du slipper ge leta upp en suspekt sida och ladda ned programmet ifrån. Istället används en pakethanderare, ett speciellt program där du med några enkla knapptryck kan installera i stort sätt alla program som finns (efter att du lagt till de förråd som behövs, mer om detta på ubuntuguide.org).

De andra programmen finns inte direkt till Linux med går som du sjärlv säger att köra via tex wine. Men det finns andra program som för det mesta gör exakt samma sak. En av de bättre översättningslistorna finns här på forumet: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2214.0.html
T.ex. så är K3b ett fullgott alternativ till Nero. F-secure är det både brandvägg och virusskydd? I vilket fall som helst så kommer Ubuntu med en inbyggd brandvägg som är strået vassare än Windows egna. Den heter Firestarter och återfinns i menyn System -> Administration -> Firestarter. Vad gäller Anti-virus så finns det betydligt färre virus till Linux (Det senaste kom 97 hörde jag någonstans) mycket p.g.a. att du måste knappa in ditt lösenord varje gång du ska installera ett program. Det finns i vilket fall antivirusprogram att tillgå, om inte annat så kontrollerar de datorn efter Windowsspecifika virus också så om du gör dualboot så kan du ju ha användning av dem. Det jag själv använder heter clam antivirus.

Warcraft 3 ser ut att fungera finfint med wine http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=897. För att installera wine rekomenderar jag att du använder Automatix www.getautomatix.com

Drivare installeras generellt sett automatiskt utan att man som användare märker något. En viktig skillnad är grafikkortsdrivarna där bara Intels grafikkort installeras automatiskt (de andra har inte open source-drivare). I ditt fall löser dock Automatix det år dig :)

Photoshops alter ego heter Gimp som du kan testa i Windows i förväg. Det är dock flera som tycker att gimp inte är ett likvärdigt alternativ så det går att få igång Photoshop under Linux. Det enda jag hittade nu sådär på rak arm är http://www.desktoplinux.com/articles/AT7770280571.html där de använder Crossover Linux som egentligen kostar pengar.

I Adobe Premiers fall listar förlande sida några Open source-alternativ: http://www.osalt.com/premiere. Det verkar tyvärr inte alls fungera att emulera in wine http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3644&iTestingId=145 än.

Hoppas att jag har lyckats räta ut några frågetecken för dig. Lycka till!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hej igen Morrlywood!

GRUB installeras automatiskt när du installerar Ubuntu, och det brukar fungera utmärkt! Då är det rekommenderat att man installerar Windows först om man skall ha dual-boot, eftersom Windows tenderar att köra över GRUB. Det går dock att fixa rätt lätt annars också, om det händer.

Vad gäller Photoshop (iallafall 7an) har jag hört att det skall gå absolut utmärkt att köra i Wine, men du kan alltid testa GIMP som följer med Ubuntu (finns även en version som heter GIMPShop som är utseendemässigt anpassat för att bete sig som Photoshop).

Warcraft III är inte heller några problem (min vän fick det att gå snabbare under linux faktiskt).

VLC finns till linux, Nero (brännarprogrammet) likaså, men varför köra nero när det finns riktigt bra alternativ till linux, som dessutom är fria ;) (ex. k3b).

Adobe premier vet jag inget om.

F-secure är väl ett antivirusprogram? Det lär du inte behöva i Linux ;D Dock finns det några som kör antivirus ändå, även om det knappt finns några virus alls (mest körs antivirusprogram under linux för att undvika att man ovetandes att smittar windowsdatorer).

Din hårdvara finns det garanterat någon annan som vet något om, ladda ner LiveCDn, bränn och testa lite vetja :) (var inte orolig om det inte fungerar med en gång, det är väldigt få problem som inte går att lösa)

Lycka till, och välkommen till Ubuntu!

EDIT: Sprak hann visst lite före ;D
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Morrlywood

Inlägg av Morrlywood »

Tack så mycket för alla svar  ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"