Redigera bilder
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Redigera bilder
Jag har använt Picasa i Windows för att redigera bilder från en kamera, men det måste väl finnas sådana program för Linux men jag har inte hittat någon som fungerar bra så fram med alla tips och det ska klara av röda ögon ,vrida bilder och lite till.
Re: Sv: Redigera bilder
Gimp?
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Redigera bilder
Shotwell har enkla redigeringsfunktioner. Gimp har alla (nåja) redigeringsfunktioner. 

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
jag känner till Gimp och det är väl som att skjuta mygg med kanon, det måste finnas enklare program.axel112 skrev:Gimp?
Jag redigerar inte ofta foton, men ibland använder jag gthumb.
Det ska jag prova, men jag ser när jag använder Picasa i Windows att bilden blir mycket större efteråt från 1,7 mb till 2.5 mb och det är inte braandersj skrev:Jag kör Picasa i Ubuntu.
Att bilden blir mycket större efteråt kan bero på filformatet, dess kompressionsgrad, eller att den redigerade bilden innehåller fler färger m.m..
Om originalbilderna sparats i formatet JPG, så är dom små pga att kompressionsmetoden är destruktiv: den tar bort eller förenklar delar i bilderna utan att det märks för blotta ögat. Men om bilden därefter redigeras och sparas på nytt som JPG, så utsätts bilden för två destruktiva kompressioner på varandra. Då kan man börja se att kontrastrika detaljer blivit gyttriga, eller mjuka färgövergångar har förenklats till enfärgade band m.m.
Vissa redigeringsprogram kan därför vara inställda på att spara bilderna med en något mindre destruktiv kompressionsgrad, vilket ger större filstorlek än originalbilden.
Själv fotar jag i råformat, redigerar i RawTherapee eller GIMP, och sparar färdiga bilder i formatet PNG.
Om originalbilderna sparats i formatet JPG, så är dom små pga att kompressionsmetoden är destruktiv: den tar bort eller förenklar delar i bilderna utan att det märks för blotta ögat. Men om bilden därefter redigeras och sparas på nytt som JPG, så utsätts bilden för två destruktiva kompressioner på varandra. Då kan man börja se att kontrastrika detaljer blivit gyttriga, eller mjuka färgövergångar har förenklats till enfärgade band m.m.
Vissa redigeringsprogram kan därför vara inställda på att spara bilderna med en något mindre destruktiv kompressionsgrad, vilket ger större filstorlek än originalbilden.
Själv fotar jag i råformat, redigerar i RawTherapee eller GIMP, och sparar färdiga bilder i formatet PNG.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Varje gång du spar en bild i jpeg-format försämras kvaliteten. Genom att använda en högre kvalitetsinställning kan försämringen minimeras. Men för redigering är ett förlustfritt format att föredra.norhager skrev:Det ska jag prova, men jag ser när jag använder Picasa i Windows att bilden blir mycket större efteråt från 1,7 mb till 2.5 mb och det är inte bra
Varför PNG, som inte stöder ICC-profiler?nixy skrev:Själv fotar jag i råformat, redigerar i RawTherapee eller GIMP, och sparar färdiga bilder i formatet PNG.
Va? PNG stöder ICC-profiler sedan tio år tillbaka.JoWa skrev: Varför PNG, som inte stöder ICC-profiler?

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Hm, måtte vara något program som inte stöder ICC i PNG.
Mitt val av förlustfritt format med ICC-profil har därför alltid varit TIFF. Snart kan det bli WebP. 

Ja det kan bli braJoWa skrev:Snart kan det bli WebP.

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Två alternativ:
Digikam, är ett kompetent program för att hantera bilder.
Gwenview, är ett bildvisningsprogram som även kan fås att göra enkla redigeringar.
Digikam, är ett kompetent program för att hantera bilder.
Gwenview, är ett bildvisningsprogram som även kan fås att göra enkla redigeringar.