Plattform för möten
Plattform för möten
Idag testade vi att ha våret Loco möte som en hangout på G+.
Det finns väl både positiva och negativa saker att säga om det så här i efterhand.
Nu vill jag ha förslag på vilken plattform som ni tror lämpar sig bäst.
Jag kommer slänga upp en omröstning under de närmaste dagarna, så alla får säga sitt. Ge förslag på vilka plattformar som vi ska ha med i omröstningen.
Det finns väl både positiva och negativa saker att säga om det så här i efterhand.
Nu vill jag ha förslag på vilken plattform som ni tror lämpar sig bäst.
Jag kommer slänga upp en omröstning under de närmaste dagarna, så alla får säga sitt. Ge förslag på vilka plattformar som vi ska ha med i omröstningen.
- christoffer
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Plattform för möten
Hangout fungerade dåligt eftersom alla inte kan vara med då det kräver Google konto, jag har full förståelse för att man inte vill skaffa ett sådant.
Däremot så ser jag stora fördelar med att ha någon form av telefonkonferens/VoIP istället för IRC. Mumble skulle vi kunna sätta upp och testa någon gång.
http://mumble.sourceforge.net/
Däremot så ser jag stora fördelar med att ha någon form av telefonkonferens/VoIP istället för IRC. Mumble skulle vi kunna sätta upp och testa någon gång.
http://mumble.sourceforge.net/
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är viktigt att det är väldigt enkelt att få igång och logga in i systemet. Det är en del, även gamla medlemmar, som tycker irc är för krångligt, så det ska helst vara mer lättanvänt. Ev extraprogram måste finnas i förråden eller möjligtvis, i nödfall, som deb-fil.
Det som kan upplevas som krångligt med irc är förstås inte själva installationen av program, utan att få inloggningen att funka utan en massa handpåläggning. Dvs inte problem för alla, alltid, men det är inte alltid sådär självklart hur det ska göras.
Det som kan upplevas som krångligt med irc är förstås inte själva installationen av program, utan att få inloggningen att funka utan en massa handpåläggning. Dvs inte problem för alla, alltid, men det är inte alltid sådär självklart hur det ska göras.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Vi ska inte ha något Voip eller liknande. Med något textbaserat som tex Irc är det enkelt och smidigt och alla kan delta. Vill ni höra en mänsklig röst får ni väl gå över till grannen om det är så viktigt.
Vi får ordna en webbklient för irc där dom oinsatta bara klickar på en länk och kommer till mötet.
~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Vi får ordna en webbklient för irc där dom oinsatta bara klickar på en länk och kommer till mötet.
~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- christoffer
- Kontakt:
Problemet jag upplever med IRC är att när det är många som inte är vana med IRC (så som inom Ubuntu gemenskapen här i Sverige) så blir det snabbt ganska rörigt vilket leder till att flera deltagare inte hänger med i diskussionerna. Att styra upp mötena med att begära ordet som vi testade ett tag tar alldeles för lång tid så det är heller inget bra alternativ enligt mig.
Hund, vad är det som är så dåligt med VoIP? Att starta Skype (nej, vi ska inte använda skype men som exempel) är betydligt enklare än de IRC-klienter jag har provat. Inte äns mIRC för Windows som jag använde länge är enklare än Skype.
Hund, vad är det som är så dåligt med VoIP? Att starta Skype (nej, vi ska inte använda skype men som exempel) är betydligt enklare än de IRC-klienter jag har provat. Inte äns mIRC för Windows som jag använde länge är enklare än Skype.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Som det står på http://ubuntu-se.org/drupal/irc finns det en webbklient: http://webchat.freenode.net/?channels=ubuntu-seHund skrev:Vi får ordna en webbklient för irc där dom oinsatta bara klickar på en länk och kommer till mötet.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
CIRC är enkelt nog att installera i Chrome eller Chromium.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Perfekt. Det blir ju hur enkelt som helst att slänga ut en länk till mötet i kallelsen.HakanS skrev:Som det står på http://ubuntu-se.org/drupal/irc finns det en webbklient: http://webchat.freenode.net/?channels=ubuntu-seHund skrev:Vi får ordna en webbklient för irc där dom oinsatta bara klickar på en länk och kommer till mötet.
-
- Global Moderator
Fast vi har inte haft några större sådana problem på våra möten. Det kan ju i.o.f.s bero på att de som inte skriver långsamt valt att inte vara med på mötena. Men jag har inte hört någon nämna det som skäl för att inte närvara.christoffer skrev:Problemet jag upplever med IRC är att när det är många som inte är vana med IRC (så som inom Ubuntu gemenskapen här i Sverige) så blir det snabbt ganska rörigt vilket leder till att flera deltagare inte hänger med i diskussionerna.
När det gäller VoIP- och video-möten så får jag intrycket att motståndet till stor del beror på rädsla att förlora sin anonymitet.
Jag tror att video-möten kan vara ett bra steg till att få till IRL-träffar.
Kan nog ligga mycket i det. Bra tänkt.HakanS skrev:
När det gäller VoIP- och video-möten så får jag intrycket att motståndet till stor del beror på rädsla att förlora sin anonymitet.
Jag tror att video-möten kan vara ett bra steg till att få till IRL-träffar.
-
- Översättare
Jag tror att båda teknikerna har sina för och nackdelar, och att man också föredrar olika. Jag tycker faktiskt personligen att det vore en styrka att variera mellan IRC och något hangoutliknande tjänst. Där vore ju ett förslag att man kör vartannat möte IRC vs VideoTräff.
Varför inte ha irc för den vanliga mötestypen och videomöten för mer cafeliknande möten? På ett möte av det senare slaget kunde man ha en mer informell dagordning. Nåhon kanske berättar hur man glr en pod cast. En annan hur man översätter. En tredje hur lp funkar.
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Man behöver ju inte visa sig även om man kör hangout, tejpa för linsen bara. De har nämligen förbättrat hangouten nu så att alla ska kunna prata med alla. själv har jag varit duktig på att inte använda hangouten, men då jag är inne på plussen i princip varje dag får man ju reda på lite.
Skrivet med mitt högra pekfinger nyttjande TouchPal X
Skrivet med mitt högra pekfinger nyttjande TouchPal X