Saucy Salamander (13.10)
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Saucy Salamander
Linux 3.11.0-6.12 (proposed)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
The Register:
Penguins, prepare to get SPACED OUT: Ubuntu 13.10's Mir has docked
Orbiting inside Shuttleworth's latest break with convention
Penguins, prepare to get SPACED OUT: Ubuntu 13.10's Mir has docked
Orbiting inside Shuttleworth's latest break with convention
Det har blivit nått fel i Chromium (29.0.1547.65-0ubuntu1) det saknas en del. Jag saknar flikarna bland annat dom är borta men även bokmärken och vissa delar av inställningarna mm. Så jag undrar om fler har märkt av det problemet? Jag vet att det ska ha kommit en ny version nyligen, tro den ska heta "29.0.1547.65-0ubuntu2", jag har inte kunnat testa den än. Om det är fler som märkt av samma problem vore det bra att få veta det, gäller på Ubuntu Saucy 32bit, tackar på förhand! 

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Kan inte installera Chromium. 

- Bilagor
-
- Chromium-Paketberoenden.png (25.38 KiB) Visad 6302 gånger
Hej, ja då är det därför att det strular här också, jag har visserligen Chromium installerat men stora delar av programmet saknas efter uppgraderingen till Chromium (29.0.1547.65-0ubuntu1), jag kontrollerade också dom saknade beroenden som du hade och jag har precis samma problem med mina beroenden. Har du hunnit testa den senare paketeringen "29.0.1547.65-0ubuntu2" och i såfall får du samma problem med den också?
Edit: Jag ser att det är samma problem med den senare versionen av Chromium, man får nog vänta tills att beroenden-filerna är utbytt till nyare versioner i Chromium.
Edit: Jag ser att det är samma problem med den senare versionen av Chromium, man får nog vänta tills att beroenden-filerna är utbytt till nyare versioner i Chromium.

Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 14 gånger.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Det var 29.0.1547.65-0ubuntu2 jag försökte installera. Har ingen Chromium-installation (men däremot väl fungerande Chrome 31 Dev).
Okej det är jättebra och låter lovandeJoWa skrev:(men däremot väl fungerande Chrome 31 Dev).

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Någon som har en aning om varför Linux inte uppdateras automatiskt i min Salamander? Jag får uppdatera manuellt via Synaptic, nu senast 3.11.0-7.13, och även manuellt avinstallera tidigare version. 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har tyvärr inget svar på det. Jag uppdaterar alltid via synaptic för att ha full koll på vad som installeras och framför allt så att inget viktigt avinstalleras. Litar inte på uppdateringsfunktionen hos utvecklingsversioner.JoWa skrev:Någon som har en aning om varför Linux inte uppdateras automatiskt i min Salamander? Jag får uppdatera manuellt via Synaptic, nu senast 3.11.0-7.13, och även manuellt avinstallera tidigare version.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Med ”uppdatera manuellt” menade jag egentligen installera manuellt. Linux visas alltså inte bland uppdateringar i Synaptic heller, utan jag får leta efter Linux och jämföra min version med tillgängliga.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det har jag inte råkat ut för. Den kärnan dök upp bland uppdateringarna för mej i synaptic. Har inte haft något problem med chromium heller, men jag var väl inte så snabb på uppdateringen så ev fel hade väl hunnit bli fixat.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Har du bockat i det här under Software och Update och fliken uppdateringar, jag har alla bockat i där:JoWa skrev:Med ”uppdatera manuellt” menade jag egentligen installera manuellt. Linux visas alltså inte bland uppdateringar i Synaptic heller, utan jag får leta efter Linux och jämföra min version med tillgängliga.
Viktiga säkerhetsuppdateringar (Saucy-Security)
Rekommenderade uppdateringar (Saucy-updates)
Försläppta uppdateringar (Saucy-proposed)
Uppdateringar utan officiellt stöd (Saucy-backports)
Det är det enda jag kan komma på varför du måste göra allt manuellt?
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jo, allt markerat.
Jag installerade nu linux-generic (3.11.0.7.8), vilket även drog ned
linux-headers-generic (3.11.0.7.8)
linux-image-extra-3.11.0-7-generic (3.11.0-7.13)
linux-image-generic (3.11.0.7.8)
Det kanske gör skillnad.
Jag installerade nu linux-generic (3.11.0.7.8), vilket även drog ned
linux-headers-generic (3.11.0.7.8)
linux-image-extra-3.11.0-7-generic (3.11.0-7.13)
linux-image-generic (3.11.0.7.8)
Det kanske gör skillnad.
Ja man får hoppas på att det kommer att fungera. Jag tänkte på en annan sak också om du på frihand tidigare gått händelserna i förväg med att manuellt installerat en senare kärna än den ordinarie Ubuntu meta-kärnpaketet som följer med utvecklingsfasen av Saucy i så fall kanske det beror på det?
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Nej. Det enda special jag har haft var Mir-PPA, som är bortrensat (purge-kommando).
Då vet jag faktiskt inte vad det kan bero på, det är mysktiskt i alla fall. Visst har du systemet pekad mot huvudservern så den inte står pekad mot Sverige?JoWa skrev:Nej. Det enda special jag har haft var Mir-PPA, som är bortrensat (purge-kommando).
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ja, huvudservern används och alla andra uppdateringar har hämtats, såvitt jag vet. Misstänker att det berodde på saknade Linux-paket. Snart får vi veta. 

- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag använder senaste Saucy kärnan dock i en annan miljö. Det går helt utmärkt att köra nyaste Saucy kärnan i en annan miljö, om du har tillräckliga kunskaper och rätt förråd.
Inga problem med den automatiska uppdateringen av kärnan.
Linux Mint (oliva)
Kärna Linux 3.11.0-7-generic
MATE 1.6.0
Ett problem med senaste Saucy kärnan. Vid start av Google Chrome hänger sig hela datorn och låser datorn. Dock fungerar alternativet Firefox och alla andra program som just jag använder utan några synbara problem. Jag är inte ensam. Det finns några felrapporter om att Google Chrome ( hänger upp sig/eller kraschar) med senaste Saucy kärnan.
Inga problem med den automatiska uppdateringen av kärnan.
Linux Mint (oliva)
Kärna Linux 3.11.0-7-generic
MATE 1.6.0
Ett problem med senaste Saucy kärnan. Vid start av Google Chrome hänger sig hela datorn och låser datorn. Dock fungerar alternativet Firefox och alla andra program som just jag använder utan några synbara problem. Jag är inte ensam. Det finns några felrapporter om att Google Chrome ( hänger upp sig/eller kraschar) med senaste Saucy kärnan.
Har inte det med att Chrome/Chromium inte kan hantera vissa beroenden eftersom dom filerna är uppdaterade till senare visioner och det gillar inte Chrome/Chromium?Pink Panther skrev:Ett problem med senaste Saucy kärnan. Vid start av Google Chrome hänger sig hela datorn och låser datorn. Dock fungerar alternativet Firefox och alla andra program som just jag använder utan några synbara problem. Jag är inte ensam. Det finns några felrapporter om att Google Chrome ( hänger upp sig/eller kraschar) med senaste Saucy kärnan.
Jag tänkte på en sak till kolla så du har allt bockat för i förrådet under fliken "Programvara för Ubuntu" Det finns 4 ställen att bocka för och själv har jag samtliga bockad för.JoWa skrev:Ja, huvudservern används och alla andra uppdateringar har hämtats, såvitt jag vet. Misstänker att det berodde på saknade Linux-paket. Snart får vi veta