Köpa bärbar dator utan operativsystem
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Köpa bärbar dator utan operativsystem
Jag har funderat på att skaffa en ny dator och när de flesta har Windows 8 förinstallerat så frågan är var får jag tag i en ny dator utan operativsystem,jag kan godkänna om det är Linux installerat men inte Windows
Re: Köpa bärbar dator utan operativsystem
Varför är det bättre att datorn kommer helt utan OS än att datorn kommer med Windows förinstallerat? Precis lika mycket jobb att installera Ubuntu hursom ju?
Du får ju betala för ett operativsystem (Windows) som du tänker radera!
Inte särskilt smart..eller?
Vad händer om man köper en ny dator med operativsystem och sen raderar det och typ hårddisken pajar gäller garantin då ?
Vetisjutton ifall det blir billigare med en dator utan Windows förinstallerat.roby skrev:Du får ju betala för ett operativsystem (Windows) som du tänker radera!
Till en börja med så är det antagligen rätt ordentliga volymlicenser, etc iblandade i det pris som datortillverkaren betalar för den kopia utav Windows som förinstalleras på datorn. Många datortillverkare får dessutom pengar för att även förinstallera testversioner utav allehanda "användbara" program, vilket därmed sänker kostnaden för OS:et ytterligare.
Tror även att det är rimligt att anta att de flesta som köper en dator förväntar sig att datorn kommer med ett operativsystem installerat. De dator som ska säljas utan operativsystem blir sålunda ett specialfall att hantera, och sålunda en extra kostnad för tillverkaren.
@roby: Hursom, du som inte tyckte det verkade särskilt smart att även betala för Windows, vad tror du? Hur mycket dyrare, om ens något, blir en dator därför att Windows kommer förinstallerat?
Det där är en aspekt jag helt missade. Rent personligen *tycker* jag ju att ett byte utav OS inte borde påverka garantin, helt klart är det något man kan vilja kolla upp.norhager skrev:Vad händer om man köper en ny dator med operativsystem och sen raderar det och typ hårddisken pajar gäller garantin då ?
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Fick min sådana i fredags :) Riktigt, riktigt trevlig laptop.JoWa skrev:XPS 13 Laptop, Developer Edition :)
XPS 13 Laptop, Developer Edition
Bra alternativ men väldigt dyr det måste finnas billigare.
Sen det här med garanti det gäller verkligen att läsa det finstilta och tro inte vad försäljaren säger muntligt.
XPS 13 Laptop, Developer Edition

Bra alternativ men väldigt dyr det måste finnas billigare.
Sen det här med garanti det gäller verkligen att läsa det finstilta och tro inte vad försäljaren säger muntligt.
Normalt sett ska det inte hända någonting alls. Garantin gäller för hårdvaran, vad du sedan kör för OS och vilka program du använder har ingenting med garantin att göra.norhager skrev:Vad händer om man köper en ny dator med operativsystem och sen raderar det och typ hårddisken pajar gäller garantin då ?
Går hårddisken sönder och du har garanti kvar, gäller den. Sedan finns det företag som försöker smita undan sitt ansvar med att kräva att garantin bara ska gälla för det OS som är installerat i datorn. Dock lär du inte få det på garantin om Windows 8 eller något av de program som följer med slutar fungera, för då kommer de att skylla på att garantin inte gäller för mjukvaran.
Om du inte vill riskera eller inte har ork att bråka med försäljaren vid ev. hårdvarufel på en dator, där du själv bytt OS från W8 till Ubuntu kan du ta till nödlösningen. Köp en bärbar med så liten HD som möjligt samt ytterligare en HD av större storlek. Montera ur HD:n som följer med datorn, sätt i den nya större och installera Ubuntu.
Får du sedan något fel på datorn (Annat fel än HD:n förståss

// Nemo
Jag skulle själv gissa på runt 500 kr dyrare om datorn kommer med W8 förinstallerat. Du tvingas betala för en Windowslicens och som extra bonus får du med en mängd program vars primära uppgift är att göra din dator så långsam och seg som möjligt.andol skrev: @roby: Hursom, du som inte tyckte det verkade särskilt smart att även betala för Windows, vad tror du? Hur mycket dyrare, om ens något, blir en dator därför att Windows kommer förinstallerat?
// Nemo