Kan inte installera 13.04 på min HP Proliant ML330!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hagberg63
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Kan inte installera 13.04 på min HP Proliant ML330!

Inlägg av Hagberg63 »

Hej!
Jag förstår inte.
Efter uppstart på CD:n, så kommer en ruta upp att "Din installationsskiva kunde inte monteras. Det betyder förmodligen att cd-skivan inte var inmatad i enheten..."
Det är ju knappast möjligt eftersom jag just bootat på CD:n. Eftersom den kan läsa skivan och starta på den och påbörja installationen, så är ju situationen en paradox!
Oavsett hur mycket jag försöker "montera cd-skivan igen?", så kommer jag inte vidare.

Någon som har ett lösningsförslag?

Mvh /Martin

Jag försöker installera Ubuntu Server 13.04 (i386) på min gamla överblivna server:
- HP Proliant ML 330 G3
- RAM: 1,5 GB
- CPU: Xeon 2,4 GHz
- 4 x 160 GB SATA-disk med RAID 1+0.
BIOS ställd till OS: Linux.
Bilagor
IMG_0685.jpg
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Kan inte installera 13.04 på min HP Proliant ML330!

Inlägg av Osprey »

I vilket läge får du egentligen det här..??

Du skriver att du just bootat från CD:n, vilket jag tolkar som att du startat upp ifrån en Live-CD och är inne i ett "Live-Ubuntu". I det läget försöker den ju inte att spontant montera någon CD eller något sådant, uppstår problemen när du klickar på "Installera Ubuntu" eller något sådant....?

...och vad får du för resultat om du manuellt försöker att montera CD:n, med t.ex "mount -t iso9660 /dev/cdrom1 /mnt", eller "mount -t iso9660 /dev/sr0 /mnt"...??

Men sedan så låter det lite som att problemen uppstår "mitt inne i en installation", dvs. när du valt att installera istället för att starta från Liv-CD:n...

Att den inte kan montera en CD som den just bootat ifrån är för övrigt ingen direkt konstighet, om det nu är så att "boot-processen" fortfarande har CD:n monterad och inte har lyckats "släppa den"... så en paradox är det inte riktigt, men en indikation på att det är något som inte stämmer riktigt....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hagberg63
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hagberg63 »

Ja, jag försöker installera 13.04 server på min HP-server.
Det första valet i listan som dyker upp börjar ju med "install 13.04 server". Sedan väljer man installationsspråk. Jag valde svenska. Jag väljer också tangentbord, svenskt.
Det sista meddelandet jag ser är "läser in modulen för USB-storage". Sedan hamnar jag alltså med meddelandet på bilden.

Jag, som är helt novis på Ubuntu, ja, Linux öht, inbillar ju mig att installationsprocessen borde inkludera att ladda in startprogrammet från CD-skivan, sedan börja installera filer från densamma. Men jag kommer alltså inte så långt, utan den hittar inte CD-skivan.

Jag antar att det inte är meningen att man skall kunna en massa Unix-kommandon för att kunna installera Ubuntu?
Vad fasen kan vara fel?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nävisst, man behöver ingen speciell kunskap i Unix/Linux för att installera Ubuntu, det är något man snarare skaffar sig med glädje sedan... ;D

Men, det är konstigt att du får upp att den ska montera CD:n under en installation som redan är igång. Det enda jag kan gissa är att det är någon defekt som gör att den så att säga tappar kontakten med skivan och försöker montera den igen. Det i sin tur kan bero på någon lite repa eller att CD:n har bränts med för hög hastighet, eller något liknande på något sätt...

För att prova det så kan du bränna ut en ny CD, med lägsta möjliga hastighet och se om det gör någon skillnad...

Eller också kan du prova att "Prova Ubuntu" med Live-CD:n och sedan när det är igång klicka på "Installera Ubuntu"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"