10.04 panel i 12.04?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: 10.04 panel i 12.04?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag testade 12.04 med live-cd:n idag igen.. och jag blev ungefär lika besviken som sist. Man kan ju inte lägga panelerna där man vill, eller ta bort eller lägga till paneler, inte vad jag kunde hitta i inställningarna iallafall. Det gick inte heller att minska sidopanelen till mindre än 32 pixlar. Det gick inte att lägga en mapp i varken sidopanel eller panelen där uppe.
Det gick knappt att högerklicka nånstans, som man kan i 10.04 för att ändra i paneler exempelvis.
Nu är det så att jag ska installera ubuntu i en liten bärbar dator, med 10.1 tums skärm, så jag vill kunna lägga allt i en panel som jag kan bestämma storlek på själv, som i 10.04.
Datorn har 1 GB ramminne.
Vad bör jag välja då? Jag har för mig att Xubuntu är lite mindre krävande(?).
Har Xubuntu fortfarande det gamla utseendet som i ubuntu 10.04?
Isåfall, ska jag välja Xubuntu 12.04 eller 13.04?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det beror på hur viktigt det är för dig med senaste versionerna och hur ofta du vill uppdatera...

Med en lts bör du uppdarera med 2 års mellanrum. Med en vanlig max 9 månader.

Personligen skulle jag gå för 13.10... tills att 14.04kommer ut. Sedan skulle jag fungera på vad som är viltigast nyare versioner eller stabilitet...
Henrik Jansson

Det här är till en dator som jag inte ska använda så mycket, och bara till enkla saker, som att komma ut på internet, och kunna läsa dokument.
Och den ska alltid fungera utan krångel..
Är Xubuntu lite mindre krävande av datorn än Ubuntu?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Xubuntu och Lubuntu är mindre krävande än Ubuntu och Kubuntu.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson

Kan jag ändra allting på skrivbordet i Xubuntu och Lubuntu så som jag kan göra i Ubuntu 10.04?

I Ubuntu 10.04 kan jag flytta paneler, ha olika antal paneler, sätta dom uppe eller nere, ändra storleken, välja teman på ikoner, färger och allt möjligt, och allt detta ganska enkelt, ofta genom att bara högerklicka på nåt och välja.

Jag blev därför mycket besviken när jag testade Ubuntu 12.04. En stor panel till vänster, och en annan panel i överkanten. Jag kan i princip inte välja nånting. Jag kan inte flytta ner panelen. Den stora panelen till vänster gick inte att göra så smal som jag ville.
Jag vill kunna ha allt samlat i en smal panel i nederkanten, som i 10.04.
Kan jag göra allt detta i Xubuntu och Lubuntu 12.04?
Jag såg att man kan installera gnome i Ubuntu 12.04 och få det som förr. Kommer detta att fungera i nyare versioner av Ubuntu också? Funkar det i 13.04?
Varför inte göra så att man kan välja skrivbord vid installationen?
Jag har testat Ubuntu 12.04 några gånger, och jag kan inte hitta en enda fördel med det nya skrivbordet, bara ordentliga försämringar. Vad är bättre?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag kan inte svara för hur det fungerar exakt xubuntu eller lubuntu. Men jag skulle bli färvånad om du inte kan det. Min favorit kde (kubuntu ) kan du det iaf.

Default en panel längst ner. Men jag kör med panelen högst upp utan taskbar med menyerna i panelen. Har dessutom bytt ut startmenyn till lancelott. Har aldrig tyckt om startmenyn i kde4...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Även om du sminkar en gris så är det fortfarande en gris. Som jag ser det har du följande alternativ:

* Xubuntu som har en vettig skrivbordsmiljö och påminner om Gnome 2
* Linux Mint med Mate. Mate är en fork av Gnome 2.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Antec

Inlägg av Antec »

@Henrik Jansson du kommer aldrig att få det du egentligen vill, även om det finns likheter så är det inte samma sak, Ibland måste man också gå vidare och följa den utveckling som är, för min egen del använde jag gnome2 för det mesta tidigare, Idag tycker jag det går snabbare att använda Unity för dom jobb jag gör! Men jag förstå dej ändå, det tar tid att komma överens med Unity!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

I Lubuntu har du en liten panel längst ner som standard. Därmed inte sagt att det ändå fungerar exakt som Ubuntu 10.04. Det du kan göra är kanske att kolla youtube för att se Xubuntu och Lubuntu eller ännu hellre ladda hem båda och köra dem live i datorn utan att installera dem. Då har du möjlighet att testa olika inställningar och se om du är nöjd med dem.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"