Jag har (till och från) haft en disk för Win och en för Ubuntu just för att kunna ha spela utan att behöva svära åt att jag inte får spelen att fungera i Ubuntu.
Jag har i stort sett inte grävt något i Ubuntu alls och har varit nöjd med att det bara fungerar.
Det var också ett bra tag sen jag var med i något forum för att försöka luska fram information till hur man kringgår problem. Ubuntu fungerar trotts allt förjävla bra utan pill.

Sista halvåret har jag knappt suttit vid datorn alls, men det skall bli lite ändring på det nu.
Härom veckan ville Ubuntu inte starta upp och jag valde då att backa upp och installera om.
När detta var klart så hade Grub blivit defekt och jag kunde inte få igång något OS alls, om jag inte startade datorn med en Super Grub Disk.
Efter att jag suttit med mina frågetäcken hängande, så har jag insett att det är dags att lära sig detta fina OS, lite mer på djupet.
Till en början skulle jag vilja veta hur jag kan partitionera upp disken vid en installation.
Jag skulle vilja ha en separat /home för att slippa göra backa upp när man klantat sig och datorn måste installeras om.
Att få info om hur man partitionerar upp är inte så svårt att hitta, men däremot vet jag inte hur stora respektive partition bör vara för att det skall bli rätt.
Jag använder mig av 12.04 LTS 64 och byter inte förens nästa LTS.
Jag har 2st 1TB diskar för Win, samt Ubuntu.
I datorn sitter det dessutom 8GB ram.
Ursäkta den långa inledningen.