Skulle vilja gör ett deb paket av mitt pyqt program men efter otaliga tutorials och googlande har jag landat i ett hav med förrvirrande information och är nog rätt nära att ge upp känns det som.
Finns det någon som har en länk med en komplett tutorial där man med dehelper packar ett python program med all dess klasser?
Kanske finns det någon som till och med skulle kunna hjälpa mig att packa det?
Försöker för tillfället att lista ut hur rules filen ska konfigureras men utan större framgång.
Tack
göra ett deb paket av mitt python program
Re: göra ett deb paket av mitt python program
Standard way to create debian packages for distributing python programs?
Läs den här länken kanske kan det vara till hjälp för dej
http://stackoverflow.com/questions/7110 ... n-programs
mm det kanske inte var så stor hjälp egentligen
Läs den här länken kanske kan det vara till hjälp för dej

http://stackoverflow.com/questions/7110 ... n-programs
mm det kanske inte var så stor hjälp egentligen

Har du ett byggsystem "uppströms"? Jag har sett Python-program som använder en setup.py, men det skulle säkert gå med en Makefile också.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Tack tipsen,
Jag har kommit så pass långt att debhelper spottar ut konfigurerings filerna
från mittprogram.tar.gz file. Alltså i mittprogram mappen ligger mina python klasser samt den från debhelper skapade debian mappen. I mapper ligger filerna control, rules osv.
Control filen är inget problem men jag kan inte klura ut hur rules filen ska konfigureras.
I rules file vill jag specificera:
1. Skapa installations map på användarens system
2. Lägg hela mitt python program alla python filer plus underordnade mappar med fler python filer i specificerat installations mapp.
3. Sätta rättigheter för programmets filer
4. Lägg min mittprogram.desktop filen i /user/share/applications (tror jag det var)
5. Lägg mittprogramIkonen.png i /usr/share/pixmaps
6. Skapa en symlink under /usr/bin som pekar på mittprogram main.py
Debians hemsida har info om config filerna men jag kan inte klura ut hur man går till väga med rules filen.
tack
Jag har kommit så pass långt att debhelper spottar ut konfigurerings filerna
från mittprogram.tar.gz file. Alltså i mittprogram mappen ligger mina python klasser samt den från debhelper skapade debian mappen. I mapper ligger filerna control, rules osv.
Control filen är inget problem men jag kan inte klura ut hur rules filen ska konfigureras.
I rules file vill jag specificera:
1. Skapa installations map på användarens system
2. Lägg hela mitt python program alla python filer plus underordnade mappar med fler python filer i specificerat installations mapp.
3. Sätta rättigheter för programmets filer
4. Lägg min mittprogram.desktop filen i /user/share/applications (tror jag det var)
5. Lägg mittprogramIkonen.png i /usr/share/pixmaps
6. Skapa en symlink under /usr/bin som pekar på mittprogram main.py
Debians hemsida har info om config filerna men jag kan inte klura ut hur man går till väga med rules filen.
tack