Mitt Ubuntu fryser rätt ofta så att jag är tvungen att stänga av med knappen, OFTAST i samband med att jag har igång någon applikation via wine men inte alltid. Vad kan detta bero på? Ubuntu 13.04 med allt uppdaterat. Fruktansvärt irriterande när min specc ändå inte är så pass dålig, dock några år gammal nu.
Triggas oftare när tunga applikationer körs, men kan även vara för enkla program. Är det något jag kan göra för att det inte ska frysa så enkelt och ofta?
Specc
Intel i5 760 2.4 Ghz (Quad core)
6 Gb RAM 1333 Mhz
Sapphire Radeon HD 7850 1 GB
500 gb HDD 5400 rpm
Ubuntu 13.04 Fryser ihop med wine
- Osprey
- Kontakt:
Re: Ubuntu 13.04 Fryser ihop med wine
Eftersom Ubuntu normalt sett aldrig brukar frysa, så låter det som om det är något som har med grafikdrivrutinen att göra...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hej, Shruikan
Jag hade samma problem med Wine när jag körde Ubuntu 11.10 och vad jag gjorde då, det var att gå in i Winetricks och installerade Net Framework och efter detta var det problemet ur världen, med frysningen.
Och jag bytte också webbläsare till Firefox, idag är det kanske Google Chrome som är idealet?
Jag hade samma problem med Wine när jag körde Ubuntu 11.10 och vad jag gjorde då, det var att gå in i Winetricks och installerade Net Framework och efter detta var det problemet ur världen, med frysningen.
Och jag bytte också webbläsare till Firefox, idag är det kanske Google Chrome som är idealet?
Jag hittade det här som verkar då jag läser det vara ungefär det som du råkat ut för, Jag vet inte hur man får till det men om du har tålamod och installerar 13.10 istället då den är klar 17 oktober så kommer ditt kort att fungera fullt ut, Linux-kärnan i 13.10 har tagit upp Amd-grafikkorten fullt ut direkt i kärnan.. http://askubuntu.com/questions/319804/h ... ionality-uShruikan skrev:Mitt Ubuntu fryser rätt ofta så att jag är tvungen att stänga av med knappen, OFTAST i samband med att jag har igång någon applikation via wine men inte alltid. Vad kan detta bero på? Ubuntu 13.04 med allt uppdaterat. Fruktansvärt irriterande när min specc ändå inte är så pass dålig, dock några år gammal nu.
Triggas oftare när tunga applikationer körs, men kan även vara för enkla program. Är det något jag kan göra för att det inte ska frysa så enkelt och ofta?
Specc
Intel i5 760 2.4 Ghz (Quad core)
6 Gb RAM 1333 Mhz
Sapphire Radeon HD 7850 1 GB
500 gb HDD 5400 rpm
Du kan såklart redan nu installera Ubuntu 13.10 och bästa sättet är att tanka hem den dagliga utgåvan den är så att säga dagsfärsk

Testade precis att spela Natural Selection 2 via steam, hur mycket jag än ställer ner inställningarna så hackar det. Definitivt något med drivrutinerna eftersom detta kortet är relativt kraftfullt. Borde utan problem klara spelet när det dessutom är native (opengl)...
Känns inte lockande att behöva vänta, men finns väl inte så mycket annat att välja på.
13.10 är den rätt stabil nu eller? Är det värt att omformatera eller riskerar jag att bara åka på andra buggar? 17 oktober är ju inte så långt kvar, men är frustrerande att inte kunna spela på över två veckor.
Känns inte lockande att behöva vänta, men finns väl inte så mycket annat att välja på.
13.10 är den rätt stabil nu eller? Är det värt att omformatera eller riskerar jag att bara åka på andra buggar? 17 oktober är ju inte så långt kvar, men är frustrerande att inte kunna spela på över två veckor.
Tack för de snabba svaren i alla fall!
Har testat alla grafikdrivrutiner tillgängliga, även beta, men ingen större skillnad. Net Framework verkar ha fungerat, fryser inte längre men fortfarande låg fps och många spel går inte att spela.
Har testat alla grafikdrivrutiner tillgängliga, även beta, men ingen större skillnad. Net Framework verkar ha fungerat, fryser inte längre men fortfarande låg fps och många spel går inte att spela.