Stridsyxan diskuterades på Loco-mötet den 19 augusti.

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Stridsyxan diskuterades på Loco-mötet den 19 augusti.

Inlägg av Rune.K »

frippe skrev:Vill du se och/eller lyssna på inspelningen finns den här http://www.youtube.com/watch?v=Wp-86eiarmQ
läste jag i den här tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=58071 Och det gjorde jag. :)

Jag har väl inte deltagit i så jättemånga möte i det vanliga livet, men vad jag kan bedöma så var det ett fullt normalt möte i motsats till en del IRC-möte som har varit här tidigare. Och jag tror att ni hann diskutera bra mycket mer än vad som har skett på IRC-mötena, som dessutom har varit obefintliga ett långt tag.

Kul att se att fortfarande finns ett genuint intresse för Ubuntu!

I slutet av sessionen tog ni upp den här punkten
Eventuella stridsyxor gentemot andra forum bör grävas ned. (Diskuterades på senaste locomötet - det finns inga, från Ubuntu-se.org sett iaf. Har andra forum det emot oss är det önskvärt att de tar kontakt med oss så kan vi reda ut det.)
Ett exempel på att stridsyxan används här
Vad är du ute efter med dina inlägg här på vårt forum?
Går det så dåligt för ubuntu.se att du försöker skapa dålig stämning här för att på så sätt locka över folk dit, eller har du något annat syfte?

Fortsatta försök att skapa eller elda på dålig stämning kommer att resultera i en varning.
Det finns ett stort antal påhopp på ubuntu.se från ett antal medlemmar här på ubuntu-se.org och era forumsadmin/moderatorer låter bli att moderera bort sådana påhopp. Det finns grova påhopp som skulle resulterat i ett antal varningar om modereringen här hade skötts på ett ordentligt sätt. Det förekommer även påhopp från forumsadmin/moderatorer.

Vill ni ha fler exempel så kan jag leta upp det, men det är under förutsättning att det då verkligen händer något med stridsyxan.

Jag skrev ett blogginlägg på ubuntu.se om hur ni här inte kan behandla ett klagomål från en medlem på en moderator. Istället för att behandla klagomålet på ett civiliserat sätt så angriper ni och hoppar på den som klagar och det var folk med förtroendeuppdrag som stod i spetsen för påhoppen. Är ni så fruktansvärt osäkra på er själva så att ni måste svara med aggresivitet när något oväntat dyker upp. Men att jag skriver om ubuntu-se.org är enbart vid extraordinära tillfällen. Medans här så verkar det som moderatorkåren tycker det är roligt med påhopp på ubuntu.se.

Att jag blir påhoppad i min egenskap av moderator ska naturligtvis inte ske här, utan det ska ju ske på ubuntu.se.

@Håkan
Nu måste du inte flytta den tråden till LoCo Sverige, det här handlar om forumet och om hur forumet missköts.

Och nu vore det kul om det kunde gå att föra en diskussion med de som deltog på Hangout-mötet. Det är ju de som är intresserade av Ubuntu och att få lite ordning på den här sajten och LoCot.

Om ni missköter er här och låter folk skriva och bråka om allt möjligt så är det lätt hänt att folk undrar vad det är för idioter som kör Ubuntu. Och det spiller naturligtvis över på ubuntu.se till viss del. Man ska ju inte behöva skämmas för att man kör K/L/X/Ubuntu. ;)

Det här är inget officiellt uttalande från ubuntu.se. Det är mina personliga funderingar, på ubuntu.se är vi ett gäng självständiga individer som kan agera efter eget huvud. :)

Vi har också har möte då och då. Men vi krånglar inte till det. Micke aka No1Viking är en hygglig prick, han har bjudit in frippe och fr33r1d3 att se hur vi jobbar. Jag tycker att morpa också är välkommen, han är en frisk fläkt här.

Mvh Rune
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Stridsyxan diskuterades på Loco-mötet den 19 augusti.

Inlägg av Osprey »

+5000

Håller med fullständigt, Rune.K har helt rätt i allt det han skriver och det ger ett himla dåligt intryck av Ubuntu att vi har två forum som håller på och bråkar/rivaliserar...

Var det inte så att "ubuntu" betydde något med medmänsklighet och omtanke......? O0
(Windows däremot härstammar från fornnordiska och betyder något helt annat...)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Fin tanke! Om vi nu ska slå ihop forumena igen till 1 forum så undrar jag bara hur det skall gå till rent praktiskt?! Det måste ju till lite kompromisser och att folk inte är så stenhårda på sina principer in i absurdum. Skulle det lyckas så kommer det bli superbra tror jag.

:kram:
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Att slå ihop det till ett forum är egentligen en annan fråga tycker jag och det är inget som är nödvändigt. Och när det gäller det här forumet så tycker jag att vi först måste få det att fungera stabilt i en positiv anda, innan bör försöka oss på några experiment med att slå ihop det med ett annat forum.

När vi i Sverige har två lugna, stabila och positiva forum som kan samarbeta, så kan det kanske vara aktuellt att ta upp frågan igen. Det skulle antagligen bara urarta i meningsskiljaktigheter och kvalificerat bråk om vi försökte oss på det nu.

Det vi isåfall skulle vinna med att slå ihop det är att det skulle bli mycket enklare för de som söker hjälp, eftersom de bara behöver fråga på ett ställe. Sedan skulle förmodligen forumet bli en bit "starkare" också genom att det skulle bli "sådär ungefär nästan" dubbelt så stort.

Men det är som sagt var en helt annan fråga - tycker jag...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:...
Men det är som sagt var en helt annan fråga - tycker jag...
Mycket riktigt att det är en helt annan fråga, och om jag får bestämma så är det ingen fråga alls överhuvudtaget. :)

Men att medlemmar i det ena forumet tillåts skriva skit om det andra forumet, måste helt enkelt upphöra. Och det har förekommit vid flera tillfällen sedan fr33r1d3 blev Teamleader här, det förekom förstås tidigare också men då kändes det fullständigt meningslöst att ta upp stridsyxan till diskussion.

Vad det gäller supporten, vilket jag är mest intresserad av, så tycker jag att det är alldeles utmärkt med 2 supportforum. Tröttnar en medlem på ubuntu.se så kan hen byta till ubuntu-se.org och tvärtom. Och man kan vara aktiv i bägge forumen, se på Osprey som är med i supporten både här och där.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"Ubuntu att vi har två forum som håller på och bråkar/rivaliserar..."

Vilket bråk???? Jag förstår inget. Eller skapas det en bild av ett icke befintligt bråk?

"Fin tanke! Om vi nu ska slå ihop forumena igen till 1 forum"

No comment.

I vilket syfte är den här tråden skapad? Inte befrämjar innehållet någon själ.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Pink Panther skrev:"Ubuntu att vi har två forum som håller på och bråkar/rivaliserar..."

Vilket bråk???? Jag förstår inget. Eller skapas det en bild av ett icke befintligt bråk?

No comment.

Det här handlar alltså om ubuntu-se.org och ubuntu.se, inte om support-forum och loco-forum...

Om du fortfarande då betraktar det som "ett icke befintligt bråk", så begriper iallafall jag ingenting.....
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"Om du fortfarande då betraktar det som "ett icke befintligt bråk", så begriper iallafall jag ingenting....."

Jag tycker det handlar mer om att någon har trampat trådskaparen på tårna. Det tål inte vederbörande. Vem tror han att han är?

Ett föremål för tillbedjan, dyrkan och lydnad ???
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

@TL och TC:

Detta är ett typexempel på trådar som spårar ur väldigt snabbt.

Såna här diskussioner borde fr.o.m nu istället diskuteras via PM eller AFK eller på LOCO-mötena!

Over and out! I´m outta this thread!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:"Ubuntu att vi har två forum som håller på och bråkar/rivaliserar..."

No comment.

Förstår du inte vad tråden handlar om, så är det lämpligt att du håller tyst!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Harlekin33 skrev:@TL och TC:

Detta är ett typexempel på trådar som spårar ur väldigt snabbt.

Såna här diskussioner borde fr.o.m nu istället diskuteras via PM eller AFK eller på LOCO-mötena!

Over and out! I´m outta this thread!
Om du nu vill lämna den här tråden, så gör det gärna. Men gör det tyst isåfall!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

@Rune.K

Det känns som om du slår in öppna dörrar, ledningen håller ju på med användargrupperna och portalen och upprensningen av forumet samt Free software day m.m. + frågan om Moderatorerna

(Rom byggdes inte på en dag.)

Och nej, det kommer inte sen att behövas tjafs eller bråk i forumet när dom bitarna är klara då varje grupp sköter sig själv.

Saker kommer ju sen att börja flyta på väldigt snabbt men intresset för att gå med i grupperna måste upp snabbt och jobbet komma igång snarast.

Jag beundrar faktiskt Ubuntu.se att ni lyckats med den biten så snabbt och jag ser även många likheter mellan forumen men olika tillvägagångsätt bara.

Dessutom har Ubuntu.se massor med RSS-feeds i portalen och Exton ser man stup i kvarten!

Och nej, ingen skall behöva skämmas för att köra Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu m.m

Snälla, var med på nästa möte?!

:D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Nu finns det svart på vitt, angående stridsyxan:
Ett förslag är att gräva ner stridsyxan gentemot andra Ubuntuforum. Det finner mötet som ett gammalt och inaktuellt problem. Alla forum som stödjer Ubuntu är välkomna.
Källa > https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C ... /Protokoll

Betyder det att man slipper sura kommentarer från forumsadmin och moderatorer hädanefter, när man är aktiv på mer än ett ubuntuforum?

Det förekommer även en hel del märkliga inlägg från vanliga ubuntu-se.org-medlemmar:
Ubuntu.se är det inte mycket göra eftersom sådana som du har befogenhet där i "grannbyn" (låter begreppet bekant?). Sidan täcks ändå nästan enbart av nyhet/blogg-flöden. Återigen det är nog bäst sidan inte var min personligen. Hade slängt ut dig med huvudet före. Du bör hålla dig till ankdammen som kallas ubuntu.se. Det är p.g.a. sådana som dig Ubuntu gemenskapen lider, men det struntar du fan i. Då självrannsakan inte är bekant fenomen för dig. Anmäl "inlägget". Det är du bra på göra.
och
Rune.K du som älskar "diskutera". Vad exakt gör du för att skapa trivsam miljö här och för få "liv på gemenskapen"? Är det kanske genom dina sedvanliga besök här, där du tömmer din galla för att sedan återgå till "tryggheten i paradiset d.v.s. där troll inte existerar"? Forumet blir precis lika trivsamt som du själv gör den till. Jag är inte den enda som tröttnat engagera mig här p.g.a. "troll som du" fortfarande får verka fritt".

Hur hade det sett ut om jag kom till ubuntu.se likt dig i syfte att spy galla? Allt är inte grönt på andra sidan. Synnerligen inte hos er. Dock vad tjänar jag på sprida dålig stämning hos er? Jag har sedan LL tragiska bortgång. Lovat mig själv att inte skriva hos er för försämra den redan infekterade stämningen. Dock kan jag inte hålla mig då man ser ditt fula tryne här, med exakt samma agenda.

Du bryr dig inte om gemenskapen. Det kanske du kan försöka övertala någon annan som faktiskt tar dig på allvar. Juste, jag är ju avund, för jag inte fick någon position hos er på ubuntu.se ;D? Visst löd din rappakalja så Rune.K?
Och det finns fler liknande inlägg som inte är gamla utan har tilkommit efter det att Teamleadern fr33r1d3 tillträdde.

Det finns en och annan medlem här som säkert har samlat på sej underlag för varningar så att det skulle ge utvisning i många år framöver. Men av okänd anledning så underlåter moderatorkåren att agera.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Pink Panther skrev:"Om du fortfarande då betraktar det som "ett icke befintligt bråk", så begriper iallafall jag ingenting....."

Jag tycker det handlar mer om att någon har trampat trådskaparen på tårna. Det tål inte vederbörande. Vem tror han att han är?

Ett föremål för tillbedjan, dyrkan och lydnad ???
Jag har inte sett några som helst sådana tendenser i den här tråden, men vi kanske har olika uppfattning där...

I övrigt så står det där med att gräva ned stridsyxan med bland förslagen för hur vi ska få det här till ett bättre forum och det är en mycket viktig sak att diskutera för att kunna få den ur världen. Det är i det här sammanhanget också ett klart plus, när det erbjuds tillfälle att på ett lugnt och sakligt sätt diskutera frågan med någon som mer eller mindre representerar "andra sidan".

För att komma någon vart måste vi ta tillvara på de tillfällen som erbjuds och vi kan inte alltid kräva att det ska vara vi själva som skapar tillfällena. Det är ju för övrigt också precis exakt det här som det överdrivet populära uttrycket om att "fånga dagen" står för - att vara beredd och ta tag i tillfällen när de dyker upp.......
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:Detta är ett typexempel på trådar som spårar ur väldigt snabbt.

I det här fallet tycker iallafall jag inte att tråden har spårat ur ännu, vi får se vad som händer för diskussionen måste tas!

Här handlar det om att få en bred uppslutning inom forumet och att få alla som eventuellt har något emot att gräva ned stridsyxan att få tummen ur xyz och förklara varför...

Därför är PM och AFK (om du menar IRL) helt värdelöst i det här sammanhanget eftersom det inte erbjuder möjlighet till en öppen debatt. LOCO-möten är också mindre bra eftersom alla inte är där, vilket alla för den delen inte heller är här, men nu kommer frågan/spörsmålet i den här diskussionen säkert att fortplanta sig dit om allt sköts rätt. Jag ser inget hinder i att det finns en öppen diskussion här, som sedan tas upp i ett LOCO-möte om några speciella beslut ska tas...
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Vi arbetar på att "bråken" ska lugna ner sig och försvinna, och vi har pratat med de inblandade.
Detta kan man inte få ett bra slut på på en helg, men förhoppningsvis kommer det snart lugna ner sig och bli bra.

Nästa möte kommer hållas på IRC den 9/9. Deltag gärna då!
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

fr33r1d3 skrev:...
Nä, det går inte. Då ska Micke och jag på tältmöte för att räkna reklampengarna... ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:
fr33r1d3 skrev:...
Nä, det går inte. Då ska Micke och jag på tältmöte för att räkna reklampengarna... ;) ;) ;)
Attans också, räckte det inte till mer än ett tvåmanstält...? ;D ;D ;D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ett sådant här tält förstås!

Ubuntu bild

;) ;) ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hmmmm......

Kod: Markera allt

NAME
       beer - Graphical frontend to SAFT

SYNOPSIS
       beer [ gtk-options ] [ -v | -h ] [ -m | -r | -s ]

DESCRIPTION
       Gerstensaft  is an easy to use graphical frontend to the SAFT protocol,
       i.e.  sendfile(1), sendmsg(1)  and  receive(1).   It  features  sending
       messages,  files  and  directories,  adding  comments,  and  provides a
       history of recipients.  Since sendfile(1),  sendmsg(1)  and  receive(1)
       are  called  for  real  operations  you’ll  need to have these programs
       installed as well.

OPTIONS
       -h     Display help and exit.

-m     Run in message mode.

-r     Run in receive mode.

-s     Run in send mode.

-v     Display version and exit.

NAMING
       Gerstensaft is German and means barley juice translated word  by  word.
       So  in  short it’s nothing less than simply beer, hence the name of the
       binary.  Although beer is Bier.

AUTHOR
       Gerstensaft has been developed by Joey Schulze <joey@infodrom.org>.  It
       uses the GIMP Toolkit (Gtk) to draw its user interface.

FILES
       ~/.gerstensaft/history
              Contains the stored history list of recipients.

~/.gerstensaft/config
              Contains additional configuration

SEE ALSO
       sendfile(1), sendmsg(1), receive(1),
eller... brewtarget...??

Apropå att "beer is a graphical frontend to saft" får det här mig att tänka på John Cleese och:
-We find your American beer is a little like making love in a canoe!
-Making love in a canoe??
-Yes, it's fucking close to water!
;)
Skriv svar

Återgå till "Forum"