En ny Ubuntu 12.04 LTS version!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Antec

En ny Ubuntu 12.04 LTS version!

Inlägg av Antec »

Det kommer en ny version av Ubuntu 12.04 nu på torsdag, Ubuntu 12.04.3!

Proposed 12.04.3 + 13.04 Hardware Enablement Stack Policies and Procedures
For the 12.04.3 CDs, we will default to the new Raring HWE stack. Due to size limitations we are unable to provide options for both the Raring HWE stack and the original Precise stack.
For the 12.04.3 DVDs, we will default to the new Raring HWE stack as well.
The 12.04.0 and 12.04.1 point releases will be archived and available at old-releases.ubuntu.com.
For the 12.04.3 CDs and DVDs, we will document that anyone installing and wishing to remain on the original 12.04 stack to please install from the 12.04.0 or 12.04.1 media and update.
We only intend to support HWE stack package combinations in 12.04 which are derived from the same release, eg. the 13.04 X.org must be used in conjunction with the 13.04 kernel and vice versa. Intermixing a 13.04 enablement kernel with the 12.04 X.org stack or a 13.04 enablement X.org stack with a 12.04 kernel will not be officially tested nor supported.
Anyone running an original Precise stack will NOT be automatically updated to the new Raring HWE stack. Users can electively choose to install the Raring enablement stack meta package if they wish to do so.

Additionally, anyone upgrading to Precise will not be automatically upgraded to the new Raring HWE stack. Again, they can electively choose to do so by manually installing the appropriate meta package.
The original 12.04 stack in Precise will remain supported for the usual 5yr life cycle of the LTS release.
We will also deliver a 14.04 LTS HWE stack back into 12.04. This 14.04 HWE stack will remain supported in 12.04 for the life of the 12.04 LTS release.
The natural support duration for the 13.04 Raring Ringtail release is now 9 months. We will however commit to supporting the Raring HWE stack in 12.04 from the time of the 12.04.3 point release until the 14.04.1 time frame.
Anyone running with the newer Raring HWE stack will remain on that stack. Users will NOT be automatically rolled forward to newer HWE stacks or releases.

If anyone is interested in updating to newer HWE stack offerings in Precise as they become available, we will provide series specific meta packages which they can manually choose to install.
When the Raring HWE stack reaches its EOL, Raring HWE stack users will NOT be automatically upgraded to the 14.04 HWE stack in Precise. Users will need to manually upgrade to the 14.04 HWE stack in order to continue receiving official support (ie security updates and bug fixes). We will aggressively message when the Raring HWE stack is reaching it's EOL (ie MOTD, USN, update-manager, etc.) and provide instructions on updating to the 14.04 HWE stack.

Anyone running a Raring or Saucy HWE stack in 12.04 might have an unexpected result if they upgrade their entire system to the 12.10 Quantal Quetzal release. The packages offered in the Raring/Saucy HWE stack would supersede the 12.10 packages. The decision was for update-manager to only prompt to upgrade to the next LTS release, which is how it is already. Otherwise, there should be some type of package conflicts/replace in place to prevent this from happening. This is only a real concern for the 13.04 and 13.10 stacks.
Apport has and will be updated to allow bug reporting in Precise against the HWE stacks. These bugs will also be appropriately tagged to assist in searching.
Only the -generic x86 kernel flavor from 13.04 will be supported in the Raring HWE stack in Precise.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: En ny Ubuntu 12.04 LTS version!

Inlägg av viper »

Mycket info är det ... ???

Om jag nu vill byta ner mig från 12.10 till 12.04 (upplever att 12.10 har för mycket hyss för sig som jag inte hade i 12.04), hur skall jag läsa/tolka denna info?
For the 12.04.3 CDs, we will default to the new Raring HWE stack. Due to size limitations we are unable to provide options for both the Raring HWE stack and the original Precise stack.
For the 12.04.3 DVDs, we will default to the new Raring HWE stack as well
Tolkar det som om det finns "ny teknik" i denna version jmf med tidigare.
Har detta någon praktisk betydelse som måste tas hänsyn till eller är det bara att ladda hem CD:n och köra en clean install?
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Antec

Inlägg av Antec »

Det handlar bara om ny installationer av 12.04 som man hämtar från Ubuntu.com, använder man redan 12.04 så behöver man inte bry sig, Men det som händer i morgon är att om man tankar ner en 12.04 version så följer och används en 3.8 kärna i stället för den ursprungliga kärnan 3.2.. Vill du ner på den första nivån av 12.04 som fungerarde för dom flesta måste du installera 12.04.1 den hämtar du här: http://old-releases.ubuntu.com/releases/precise/ med en sån installation har du samma livslängt alltså till 2017-april
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Bra att veta.

För att kunna diagnostisera om datorns "hyss" har med hårdvara eller mjukvara att göra måste nämligen gå tillbaka till den 12.04 jag hade, mao den i din länk. Då är det dumt att börja med en annan kärna.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Antec

Inlägg av Antec »

Jag ser att den nya versionen 12.04.3 inte är släppt än, verkar lite konstigt ändå att den inte finns för nerladdning, men den kan inte vara långt bort. Jag har gått efter det här schemat: https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule :)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Wow, vad de kan krångla till det :O ... och inte ett ord i all den kopierade texten i det första inlägget om vad det faktiskt innebär att köra den ena eller andra stacken, vad som är bättre/sämre med den ena eller den andra, inte speciellt användarvänligt.

Vore nog en bättre idé om Canonical bara hade behållit den stack som finns i 12.04 tills end of life för den utgåvan. All text om att byte av stack kommer att göra att uppgradering till 12.10 kommer att gå åt skogen, och att man måste följa meddelanden om att byta meta-paket ibland genom manuella steg gör ju det här för krångligt för en normalanvändare. Det vore ju kanske inte någon katastrof om man aktivt måste byta till den nya stacken ifall man är intresserad av den men nu står det att den ska vara default-stack i nya 12.04-installationer (som innehåller 12.04.3).
Antec

Inlägg av Antec »

Jo det kan bli lite rörigt. Men så länge man vet att om att man installerat från Ubuntu 12.04.1 då kommer man alltid att använda ursprungskärnan likväl som dom som installerat med ubuntu 12.04.2 kommer att använda 3.5 kärnan, 12.04.3 med 3.8 kärnan osv, om man inte manuellt tar ner den nyare meta-kärnan-stacken.

Jag tycker ändå det är väldigt bra att Canonical ha valt att uppgradera stacken i 12.04 med nya versioner av CD-image. 12.04 har så lång livslängd att det vore synd att inte kunna ha 12.04 högaktuell mot ny hårvara mm hela tiden. Sen är det ju bara de som har verkligen ny hårdvara som kan vara i behov av en nyare kärna.. Canonical tar ju inte bort ursprungsversionerna av CD-image av 12.04. Det finns många som den passar bättre för.. Jag tycker det är ett bra sätt för Canonical att få 12.04 att fungera så brett som möjligt. :)

Om alla klistra i det här i terminalen så märker ni att även om man har installerat från den första versionen av Ubuntu 12.04 så har man nu automatiskt 12.04.3 men med en 3.2 kärna

Kod: Markera allt

lsb_release -a
Det är bara stacken som är utbytt i dom olika versionerna på deras CD-image.. :)

OBS: För UEFI hårdvara gäller Ubuntu 12.04.2 eller senare!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
roby

Inlägg av roby »

Märklig versionsnotering imho. Jag sitter med 12.04.4 LTS skapad gemom upp-
gradering från 10.04 LTS november 2012 (då 12.10 redan var ute) och därefter
modifierad via apt-upgrade. Min version kör naturligtvis på kärnan 3.2. Det är
inget problem för mig - jag är bara nyfiken på hur dom resonerar kring versionerna,
mvh RB
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

roby skrev:... jag är bara nyfiken på hur dom resonerar kring versionerna,
Dagens diskussion på e-postlistan ubuntu-devel är väl ett delsvar.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 38042.html
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"