Fortfarande stul efter uppdatering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Fortfarande stul efter uppdatering

Inlägg av nisse2 »

kolla min förra tråd enligt länken här

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=58077

Men nu måste jag ha skivan i för att kunna logga in istället, har letat lite men inte hittat en lösning, finns det tro botemedel för det?
Rune.K

Re: Fortfarande stul efter uppdatering

Inlägg av Rune.K »

Kör

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sda
i terminalen, när du är inloggad.

Jag förutsätter att du bara har en hårddisk.

Kör

sudo update-grub
också, jag tror inte att det behövs egentligen...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

@nisse2

Är ditt problem är följande:

error: no such partition.
grub rescue>

Är det riktigt?

Ja! Det finns en bra guide skriven av "Abhishek Prakash", ( "Masters in Communication System Engineering" ).

"Tutorial to show you how to fix error: no such partition grub rescue in Ubuntu in the easiest of way".

Guiden är inte på svenska. Men har du goda kunskaper och förståelse för instruktioner via engelska så är guiden bra. Du ska också ha förståelse för Ubuntu Linux och eventuella tekniska begrep som används via instruktioner i guiden.

http://itsfoss.com/solve-error-partitio ... ntu-linux/
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Både Rune.K's och Pink Panthers variant lär funka, men för att köra Rune.K's får du lägga till en chroot runt update-grub:en, annars har den inte rätt /dev och vet inte heller var /boot/grub egentligen ska ligga. För Rune.K's variant förutsätts också att du startar upp från en Live-CD eller något sådant...

Skillnaden mellan de två sätten är att Rune.K's fixar till det egentliga problemet, dvs. att grub har felaktig information, medan Pink Panthers kör en ominstallation av grub, vilket implicit innebär att den fixar till rätt information (dvs. kör grub-install och update-grub)...

O0
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag förstod som så att du var inloggad i din riktiga installation, då ska mitt råd räcka.

Annars är det förstås som Osprey skriver!
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

@Rune.K, Osprey, Pink Panther - tack ska ni ha, det hade varit bra att veta detta vid första tråden - men det är bara bra info som ni alla har kommit med om det inträffar flera gånger.

Testade först med Rune.K:s förslag med följande och detta funkade bra (kollade bara med gparted att boot var på "sda", pga. att har flera hdd's)

sudo grub-install /dev/sda
ps. lite feedback till forumet - i början (när jag blev också medlem här) var året 2006 och då körde jag Windows tillsammans med Ubuntu parallellt och nu har jag använt bara enbart Ubuntu i några år i alla mina datorer och måste säga att det var lite mer jox med Ubuntu i början (2006) men nu funkar Ubuntu utan större missöden och strular det så har man ju forumet - så tack till alla eldsjälar som delar med sig sin erfarenhet - skönt att slippa Windows, jag trivs verkligen med Ubuntu och de fria programvarorna!!!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"