PLS Help seeeegt som sirap
PLS Help seeeegt som sirap
Till att börja med, jag är ingen super stjärna gällande Linux. Jag har precis installerat Ubuntu på en äldre maskin, Fujitsu Siemens Esprimo Mobile v5535, intel celeron 1.9 ghz (tror jag det är) Det går seeeegt nåt jävulskt. Jag kör nyaste 13.04 och jag kan ej hitta något att stänga av effekter osv, jag kan ej heller få bort snabbhanteraren som finns till vänster. Några tips? Hur kan jag få eländet att gå snabbare? Jag "tror" att den kör compis grafik just nu o andra sidan sitter det inget värsting grafik kort i denna gammel burk heller utan någon integrerad historia. Kan jag och vad ska jag göra för att snabba upp skiten? MVH
*EDIT. Glömde säga att det låg skit vista på denna innan jag la på Ubuntu, då funkade det att se på film bla utan problem, nu går det inte se på film, bokstäverna tar 1 sekund att skrivas, menyerna är seg som fan etc
*EDIT. Glömde säga att det låg skit vista på denna innan jag la på Ubuntu, då funkade det att se på film bla utan problem, nu går det inte se på film, bokstäverna tar 1 sekund att skrivas, menyerna är seg som fan etc
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: PLS Help seeeegt som sirap
Jag har en teori om vad som strular för dig.
Ubuntu emulerar 3d kompostören i mjukvara om grafikkortet inte stödjer det.
Du kan antingen se till att du installerar drivrutin så att 3d grafiken inte tar så mycket cpu eller så byter du dist. Ta någon av xubuntu, lubuntu eller kubuntu.
Testa att köra jockey-gtk (alt+f2) och se om den hittar någon bättre drivrutin.
Ubuntu emulerar 3d kompostören i mjukvara om grafikkortet inte stödjer det.
Du kan antingen se till att du installerar drivrutin så att 3d grafiken inte tar så mycket cpu eller så byter du dist. Ta någon av xubuntu, lubuntu eller kubuntu.
Testa att köra jockey-gtk (alt+f2) och se om den hittar någon bättre drivrutin.
hmm....ska ge ett försök att "få till" graffen innan byte.
jockey-gtk hmmm....jag verkar inte ha något som heter så??
jockey-gtk hmmm....jag verkar inte ha något som heter så??
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hm, du har rätt... jockey-gtk togs bort i 12.10.
Kolla sista kommentaren i...
http://askubuntu.com/questions/234799/i ... o-i-run-it
Som du ser kör jag kubuntu och kommer inte byta bort plasma-desktop i första taget
Kolla sista kommentaren i...
http://askubuntu.com/questions/234799/i ... o-i-run-it
Som du ser kör jag kubuntu och kommer inte byta bort plasma-desktop i första taget

Förklara lite vad du har för hårdvara speciellt grafikortet, blir enklare då 

Jag ändrade till xubuntu. Flyter på som aldrig förr
En annan fråga som kanske inte hör hemma här men eftersom jag startade denna tråd så :::
Jag är ibland lite nördig gällande RPG spel. Och då GRATIS så klart.....finns något hyffsat MMORPG RPG som någon kan rekomendera?

Jag är ibland lite nördig gällande RPG spel. Och då GRATIS så klart.....finns något hyffsat MMORPG RPG som någon kan rekomendera?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Skapa en egen tråd om det, annars blir det svårt för andra att hitta bland supportfrågorna.Medila skrev:Jag är ibland lite nördig gällande RPG spel. Och då GRATIS så klart.....finns något hyffsat MMORPG RPG som någon kan rekomendera?
Du ahr en gammal maskin jag skulle vilja köra med Lubuntu eller xubuntu
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |