Harlekin33 skrev:Det bästa är nog till exempel att starta en oppositionstråd där man försöker driva sin egen linje vidare. Trådar som är sakliga och konstruktiva och får tillräckligt många anhängare kommer säkert att växa och skapa förändringar...
Det är det redan många som har försökt och misslyckats med av olika anledningar.
Jag vet... och jag har inga patentlösningar på hur vi ska lyckas den här gången. Men jag vet också många sådana försök som varit långt ifrån sakliga och konstruktiva och vissa inte ens seriösa...
Jag tror att en av de viktigaste sakerna är att det finns en bra fungerande demokrati som inte har några släktdrag med anarki... och en ledning med möjlighet och styrka att säga ifrån och ta beslut...
Harlekin33 skrev:Nu hoppar jag av denna tråden och försöker koncentrera mig på hur vi ska öka Linux marknadsandel inom företag, kommuner, landsting etc.
Linux har redan ganska god spridning på företag, men främst som server och i samband med realtid och inbyggda system. När det gäller skrivbordsdatorer så dominerar Windows kapitalt, till stor del på grund av att det är det man får som standard på datorn. Dessutom så är det ju så att Windows är det som de flesta kan hemifrån.
Här gäller det så sett att isåfall påvisa att i stort sett vem som helst som kan MS-Office, sätter sig lätt och jobbar med Libre-Office istället. Att det körs på Linux istället är enbart en fördel eftersom folk som kan Windows lär sig det de behöver på ett par timmar och livslängden på en dator är minst dubbelt så lång med Linux som med Windows. Linux uppgraderas hela tiden så att OS:et alltid är modernt, samtidigt som det är mindre resurskrävande än Windows...
När det gäller kommuner, landsting och staten, så har de ganska god insikt i Linux och öppen källkod och det förekommer ett visst arbete för att försöka flytta över verksamheten till Linux. Nu har jag inte läst så mycket om det under senaste två åren eller så, men innan det så gjorde jag en sammanställning av hur läget var på olika kommuner och hur stort intresset för Linux var. Utgår jag ifrån det så finns det ett mycket stort intresse och viktiga faktorer är utbildning och kostnader för det i samband med en övergång, plus eventuella merkostnader för att få datorerna med Linux installerat istället. Dessutom kör kommuner och landsting förhållandevis mycket egenutvecklade program och de är allihop skrivna för Windows. Antagligen skulle de utan vidare gå att köra i Wine, men det är liksom svårt att gå ut och lova dem...