Ännu en tråd om hur det varit, och hur det borde vara

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Harlekin33

Re: Ännu en tråd om hur det varit, och hur det borde vara

Inlägg av Harlekin33 »

Det bästa är nog till exempel att starta en oppositionstråd där man försöker driva sin egen linje vidare. Trådar som är sakliga och konstruktiva och får tillräckligt många anhängare kommer säkert att växa och skapa förändringar...
Det är det redan många som har försökt och misslyckats med av olika anledningar.

Nu hoppar jag av denna tråden och försöker koncentrera mig på hur vi ska öka Linux marknadsandel inom företag, kommuner, landsting etc.

Vi måste FRAMÅT och UPPÅT!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:
Det bästa är nog till exempel att starta en oppositionstråd där man försöker driva sin egen linje vidare. Trådar som är sakliga och konstruktiva och får tillräckligt många anhängare kommer säkert att växa och skapa förändringar...
Det är det redan många som har försökt och misslyckats med av olika anledningar.
Jag vet... och jag har inga patentlösningar på hur vi ska lyckas den här gången. Men jag vet också många sådana försök som varit långt ifrån sakliga och konstruktiva och vissa inte ens seriösa...

Jag tror att en av de viktigaste sakerna är att det finns en bra fungerande demokrati som inte har några släktdrag med anarki... och en ledning med möjlighet och styrka att säga ifrån och ta beslut...
Harlekin33 skrev:Nu hoppar jag av denna tråden och försöker koncentrera mig på hur vi ska öka Linux marknadsandel inom företag, kommuner, landsting etc.
Linux har redan ganska god spridning på företag, men främst som server och i samband med realtid och inbyggda system. När det gäller skrivbordsdatorer så dominerar Windows kapitalt, till stor del på grund av att det är det man får som standard på datorn. Dessutom så är det ju så att Windows är det som de flesta kan hemifrån.

Här gäller det så sett att isåfall påvisa att i stort sett vem som helst som kan MS-Office, sätter sig lätt och jobbar med Libre-Office istället. Att det körs på Linux istället är enbart en fördel eftersom folk som kan Windows lär sig det de behöver på ett par timmar och livslängden på en dator är minst dubbelt så lång med Linux som med Windows. Linux uppgraderas hela tiden så att OS:et alltid är modernt, samtidigt som det är mindre resurskrävande än Windows...

När det gäller kommuner, landsting och staten, så har de ganska god insikt i Linux och öppen källkod och det förekommer ett visst arbete för att försöka flytta över verksamheten till Linux. Nu har jag inte läst så mycket om det under senaste två åren eller så, men innan det så gjorde jag en sammanställning av hur läget var på olika kommuner och hur stort intresset för Linux var. Utgår jag ifrån det så finns det ett mycket stort intresse och viktiga faktorer är utbildning och kostnader för det i samband med en övergång, plus eventuella merkostnader för att få datorerna med Linux installerat istället. Dessutom kör kommuner och landsting förhållandevis mycket egenutvecklade program och de är allihop skrivna för Windows. Antagligen skulle de utan vidare gå att köra i Wine, men det är liksom svårt att gå ut och lova dem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Osprey skrev:...Det bästa är nog till exempel att starta en oppositionstråd där man försöker driva sin egen linje vidare. Trådar som är sakliga och konstruktiva och får tillräckligt många anhängare kommer säkert att växa och skapa förändringar...

Saken är ju egentligen inte så konstig, det handlar bara om att följa de normala spelregler som finns för demokrati och föreningsliv...
Grejen är ju bara att just i deta forumet blir du ofta kallad troll om du gör just så. Det är faktiskt ofta svårt att avgöra vem som är troll, som enbart är inne här för att ställa till bråk. Man är inte ett troll bara för att man har en från ledning och forumsadministration avvikande åsikt och vill ta upp den till diskussion. Det är vanligt här att den som anmäler avvikande uppfattning slentrianmässigt kallas troll.

Sedan finns det givetvis vissa ordningsregler som måste följas, men det är viktigt att forumsadministrationen har en vänlig och respektfull ton när man tex modererar bort/flyttar inlägg. Så är det ju absolut oftast, men tyvärr inte alltid.

Det viktigaste är ju förstås att vi alla förstår att dom andra i forumet också är människor med känslor. Både vanliga medlemmar, forumsadministration, ledning mfl - allihop. Vi har alla bra dagar och dåliga dagar, är ibland på gott humör och ibland på dåligt. Ibland har man inte riktigt tid att komponera stilistiska mästerverk och alla är vi inte heller lika bra på att uttrycka oss i skrift. Om man kan tolka det som någon annan skriver på både ett positivt och ett negativt sätt är det positiva absolut att föredra. (Något jag tyvärr inte alltid själv lyckas med... :P)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

vulfgar skrev:Grejen är ju bara att just i deta forumet blir du ofta kallad troll om du gör just så. Det är faktiskt ofta svårt att avgöra vem som är troll, som enbart är inne här för att ställa till bråk. Man är inte ett troll bara för att man har en från ledning och forumsadministration avvikande åsikt och vill ta upp den till diskussion. Det är vanligt här att den som anmäler avvikande uppfattning slentrianmässigt kallas troll.
Jag håller med dig helt, det har funnits eller finns problem på flera olika nivåer i detta forum. Förhoppningsvis ska det gå att ändra "blir du ofta" till "blev du ofta" i ditt inlägg ovan.

En förutsättning för att det ska vara möjligt att komma tillrätta med problemen är ju att det klart och entydigt finns angivet vilka regler som gäller och att de sedan tillämpas till punkt och pricka. Precis som ute i samhället går det emellertid inte alltid att skydda sig mot de som missbrukar sin position, eller de som inte bryr sig om att följa reglerna. Men vi måste ju liksom börja någonstans om vi ska försöka reda upp det......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Grupperna måste börja fungera ordentligt och fyllas med folk ASAP.

Kan vi börja där månne? Låter inte det som en bra början?

???
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"Osprey" inte helt fel. Att det tagit så många år och massor av spaltmeter i forumet för att konstatera problemets kärna är inte bra.

Det finns ingen enhetlighet i fattade beslut,åtgärder eller varningar. Det har pågått i många år och fortgår än idag. Jag var inte van vid att vistas i forum eller för den delen i någon annan form av mötesplats via Internet när jag blev medlem i gemenskapen. Att alla medlemmar inte behandlades lika inför överenskomna regler var och är tändvätskan för mig. En förklaring till varför det blev som det blev. Ingen ursäkt från min sida.

Vi hittar problematiken i den här tråden. Om jag skriver samma sak som "Broder Tuck" skrev till mig i ett inlägg. Lär det skickats in massor av anmälningar till administrationen. Jag lär med 100% säkerhet minst blivit VARNAD om inte avstängd. Då är vi inte lika inför de gemensamma reglerna. Några kan skiva vad vill utan att riskera någon form av åtgärd.

Har du åsikter som ifrågasätter ledningen eller administrationen på något sätt och framstår som besvärlig så är det inte långt borta att du råkar illa ut.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pink Panther skrev:"Osprey" inte helt fel. Att det tagit så många år och massor av spaltmeter i forumet för att konstatera problemets kärna är inte bra.

Det finns ingen enhetlighet i fattade beslut,åtgärder eller varningar. Det har pågått i många år och fortgår än idag. Jag var inte van vid att vistas i forum eller för den delen i någon annan form av mötesplats via Internet när jag blev medlem i gemenskapen. Att alla medlemmar inte behandlades lika inför överenskomna regler var och är tändvätskan för mig. En förklaring till varför det blev som det blev. Ingen ursäkt från min sida.

Vi hittar problematiken i den här tråden. Om jag skriver samma sak som "Broder Tuck" skrev till mig i ett inlägg. Lär det skickats in massor av anmälningar till administrationen. Jag lär med 100% säkerhet minst blivit VARNAD om inte avstängd. Då är vi inte lika inför de gemensamma reglerna. Några kan skiva vad vill utan att riskera någon form av åtgärd.

Har du åsikter som ifrågasätter ledningen eller administrationen på något sätt och framstår som besvärlig så är det inte långt borta att du råkar illa ut.
Jag kan garantera dig att om du skrivit det Broder Tuck skrivit hade det inte resulterar i en varning eller något annat för den delen. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Antec

Inlägg av Antec »

Sansa er, jag tycker det är mer viktigt att fråga sig vad det här forumet är och egentligen var tänkt som från början, Dom värderingar jag har på ett Ubuntu är att det borde ju inte vara som det är att omröstningarna ska ske på en plats där inte folket är, dom ska ju naturligtvis ske här i forumet just för att där finns folket, det är demokratiskt! Alla andra sätt är fel anser jag!
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Antec skrev:Dom värderingar jag har på ett Ubuntu är att det borde ju inte vara som det är att omröstningarna ska ske på en plats där inte folket är, dom ska ju naturligtvis ske här i forumet just för att där finns folket
Det finns redan en egen tråd om detta: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=57725
Antec

Inlägg av Antec »

Tack
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"