Problem med libidn11 efter installation av Nexus Personal

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
rzrph

Problem med libidn11 efter installation av Nexus Personal

Inlägg av rzrph »

Hejhej! Här sitter jag med skägget i brevlådan till följ av en lite väl ivrig installation av Nexus Personal (Bankid). Då jag kör 13.04 64bits var jag vid installationen tvungen att installera nexus personal i 32bits version. Jag kopierade i min iver friskt kommandon ur diverse guider jag hittade utan att helt förstå mig på vad det var jag gjorde. Det verkar ha resulterat i att jag lyckats nedgradera(?)/skada libidn11 samt libidn11:i368 (eventuellt även fler paket). Då jag fick Nexus/Bankid att fungerar ignorerade jag godtroget felmeddelande som dök upp. Nu har det dock börjat orsaka en del problem då jag inte längre kan installera några nu paket samt hela tiden får felmeddelande från systemet.

Är det någon vänlig skäl där ute som skulle kunna hjälpa mig reda ut vad det är jag lyckats med och framförallt hur jag åtgärdar problemet?

Det ett par veckor sedan problemet uppstod och således har jag förträngt vilka guider/kommandon jag använde men historiken från terminalen vittnar om att jag knappat in bland annat:

wget https://launchpad.net/ubuntu/+source/li ... 2_i386.deb

följt av sudo dpkg -i libidn11_1.25-2_i386.deb

Var det här det gick galet?

Detta är vad som händer om försöker installera något från terminalen händer följande:

martin@vargen2:~$ sudo apt-get install paprefs
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
You might want to run 'apt-get -f install' to correct these:
The following packages have unmet dependencies:
libidn11 : Breaks: libidn11:i386 (!= 1.25-2) but 1.23-2 is to be installed
libidn11:i386 : Breaks: libidn11 (!= 1.23-2) but 1.25-2 is to be installed
paprefs : Depends: libgconfmm-2.6-1c2 (>= 2.24.0) but it is not going to be installed
Depends: libglademm-2.4-1c2a (>= 2.6.0) but it is not going to be installed
Depends: pulseaudio-module-gconf but it is not going to be installed
Depends: pulseaudio-module-zeroconf but it is not going to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution).

Startar jag Software center kommer ett felmeddelande upp som talar om att "New sotware can't be installed because there's a problem with the software currently installed" Väljer jag "fix it" får jag ett felmeddelandet "Package operations failed" och detaljloggen visar följande:

installArchives() failed: (Reading database ...
(Reading database ... 5%
(Reading database ... 10%
(Reading database ... 15%
(Reading database ... 20%
(Reading database ... 25%
(Reading database ... 30%
(Reading database ... 35%
(Reading database ... 40%
(Reading database ... 45%
(Reading database ... 50%
(Reading database ... 55%
(Reading database ... 60%
(Reading database ... 65%
(Reading database ... 70%
(Reading database ... 75%
(Reading database ... 80%
(Reading database ... 85%
(Reading database ... 90%
(Reading database ... 95%
(Reading database ... 100%
(Reading database ... 245065 files and directories currently installed.)
Preparing to replace libidn11:i386 1.23-2 (using .../libidn11_1.25-2_i386.deb) ...
Unpacking replacement libidn11:i386 ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/libidn11_1.25-2_i386.deb (--unpack):
trying to overwrite shared '/usr/share/doc/libidn11/AUTHORS.gz', which is different from other instances of package libidn11:i386
Errors were encountered while processing:
/var/cache/apt/archives/libidn11_1.25-2_i386.deb
Error in function:
dpkg: error processing libidn11:amd64 (--configure):
package libidn11:amd64 1.25-2 cannot be configured because libidn11:i386 is at a different version (1.23-2)
dpkg: error processing libidn11:i386 (--configure):
package libidn11:i386 1.23-2 cannot be configured because libidn11:amd64 is at a different version (1.25-2)
Setting up linux-image-3.8.0-25-generic (3.8.0-25.37) ...
Running depmod.
update-initramfs: deferring update (hook will be called later)
Examining /etc/kernel/postinst.d.
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/apt-auto-removal 3.8.0-25-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-25-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/dkms 3.8.0-25-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-25-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools 3.8.0-25-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-25-generic
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-3.8.0-25-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/pm-utils 3.8.0-25-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-25-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/update-notifier 3.8.0-25-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-25-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub 3.8.0-25-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-25-generic
/usr/sbin/grub-mkconfig: 11: /etc/default/grub: splash: not found
run-parts: /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub exited with return code 127
Failed to process /etc/kernel/postinst.d at /var/lib/dpkg/info/linux-image-3.8.0-25-generic.postinst line 1010.
dpkg: error processing linux-image-3.8.0-25-generic (--configure):
subprocess installed post-installation script returned error exit status 2
dpkg: dependency problems prevent configuration of linux-image-generic:
linux-image-generic depends on linux-image-3.8.0-25-generic; however:
Package linux-image-3.8.0-25-generic is not configured yet.

dpkg: error processing linux-image-generic (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
Setting up linux-image-3.8.0-23-generic (3.8.0-23.34) ...
Running depmod.
update-initramfs: deferring update (hook will be called later)
Examining /etc/kernel/postinst.d.
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/apt-auto-removal 3.8.0-23-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-23-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/dkms 3.8.0-23-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-23-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools 3.8.0-23-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-23-generic
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-3.8.0-23-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/pm-utils 3.8.0-23-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-23-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/update-notifier 3.8.0-23-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-23-generic
run-parts: executing /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub 3.8.0-23-generic /boot/vmlinuz-3.8.0-23-generic
/usr/sbin/grub-mkconfig: 11: /etc/default/grub: splash: not found
run-parts: /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub exited with return code 127
Failed to process /etc/kernel/postinst.d at /var/lib/dpkg/info/linux-image-3.8.0-23-generic.postinst line 1010.
dpkg: error processing linux-image-3.8.0-23-generic (--configure):

Tack på förhand!

/ Martin
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med libidn11 efter installation av Nexus Persona

Inlägg av Pink Panther »

Du kan försöka med följande.

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f install && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove

Du kommer förmodligen få ett svar att den vill ta bort något eller rätta till flera filer för att få ett fungerande system. Följande är önskvärt: Du kan visa upp vad den vill ta bort för oss i forumet innan du utför borttagningen. Men förmodligen måste du ta bort filen/filer för att få ordning i systemet.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag tycker att du har krånglat till det lite i onödan. Ja, det stämmer att Nexus Personal inte startar under 64-bitars Linux efter installation, att det klagar på att vissa 32-bitars bibliotek inte finns. Det är dock lätt åtgärdat genom att installera ia32-libs som finns i förråden. Istället verkar du ha försökt ladda ner enskilda 32-bitars bibliotek från nätet och installerat dessa vilket lätt kan ställa till med problem liknande vad du nu har fått eftersom versionen inte nödvändigtvis är kompatibel med övrig mjukvara om man inte installerar de versioner som finns i förråden.
rzrph

Inlägg av rzrph »

Pink Panther skrev:Du kan försöka med följande.

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f install && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove

Du kommer förmodligen få ett svar att den vill ta bort något eller rätta till flera filer för att få ett fungerande system. Följande är önskvärt: Du kan visa upp vad den vill ta bort för oss i forumet innan du utför borttagningen. Men förmodligen måste du ta bort filen/filer för att få ordning i systemet.
Mycket riktigt resulterar kommandot i följade (kopierar bara slutet då det verkar vara en sammanställning av vilka paket som misslyckades?!)

Errors were encountered while processing:
libidn11:amd64
libidn11:i386
linux-image-3.8.0-25-generic
linux-image-generic
linux-image-3.8.0-23-generic
linux-image-extra-3.8.0-23-generic
linux-image-extra-3.8.0-25-generic
linux-generic

Verkar ju vara en hel del.. Hur reparerar jag nu dessa? Vilka kan jag ta bort och vilka bör jag installera om?Är det bara att köra apt-get autoremove sen purge och install?

Christian Johansson skrev:Jag tycker att du har krånglat till det lite i onödan. Ja, det stämmer att Nexus Personal inte startar under 64-bitars Linux efter installation, att det klagar på att vissa 32-bitars bibliotek inte finns. Det är dock lätt åtgärdat genom att installera ia32-libs som finns i förråden. Istället verkar du ha försökt ladda ner enskilda 32-bitars bibliotek från nätet och installerat dessa vilket lätt kan ställa till med problem liknande vad du nu har fått eftersom versionen inte nödvändigtvis är kompatibel med övrig mjukvara om man inte installerar de versioner som finns i förråden.
.
Visst har jag krånglat till det, det är jag väl medveten om. Jag var lite väl ivrig och brydde mig inte om att förstå vad det var jag gjorde. Lätt att vara efterklok, en läxa har jag lärt mig i alla fall.

Tack för svar båda två!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Något märkligt svar du får i terminalen. Att Linux kärnor också är inblandade i problemet finner jag som märkligt eller konstigt. Så jag vågar inte ge dig något svar. Men du måste se till att du åtminstone har minst en, ( två helst ) kärnor kvar annars lär du få riktiga problem.

Jag passar på din fråga. Hoppas att någon annan vågar ge dig ett bättre svar.
Skriv svar

Återgå till "Internet"