Vad är det här? Ett PM innehållande hot.

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vad är det här? Ett PM innehållande hot.

Inlägg av fd.svensson »

Det stämmer rätt bra det Håkan säger. Jag sa att jag gärna slutar, men stannar kvar om jag behövs.
När jag slutade förra gången var det för att min hustru mådde extra dåligt, vilket jag skrev både på Café och inne i Moderatorlistan. Konstigt att de ledande missat det, eller hur det nu är? Det står i reglerna " kan man inte fullfölja sin uppgift ska man gå ner " . Trodde naturligtvis att det var tydligt, men ibland måste man vara övertydlig verkar det som.
Hursom, nu är jag bara en liten liten Moddare i en grupp på Google+ :D
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

fd.svensson skrev:Det stämmer rätt bra det Håkan säger. Jag sa att jag gärna slutar, men stannar kvar om jag behövs.
När jag slutade förra gången var det för att min hustru mådde extra dåligt, vilket jag skrev både på Café och inne i Moderatorlistan. Konstigt att de ledande missat det, eller hur det nu är? Det står i reglerna " kan man inte fullfölja sin uppgift ska man gå ner " . Trodde naturligtvis att det var tydligt, men ibland måste man vara övertydlig verkar det som.
Hursom, nu är jag bara en liten liten Moddare i en grupp på Google+ :D
Man kan tolka ditt inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=57832 på olika sätt förstås. :)

Det är synd att du slutade som moderator här, det märktes stor skillnad på kvalitén på modereringen både när du började här och när du slutade.

Gplus är förstås intressantare, om inget annat så finns det betydligt mer folk där än här att diskutera med. :)

Här blir man klassad som troll så fort man inte har samma åsikt som ledningen.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:Här blir man klassad som troll så fort man inte har samma åsikt som ledningen.
Det beror bara på att du var moderator här först... 8)

Normalt sett blir man inte troll här direkt, utan måste först kvalificera sig en tid som moderator. Det finns till och med de som förblir moderatorer här livet ut, utan att någonsin övergå/avancera till troll......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:
Rune.K skrev:Här blir man klassad som troll så fort man inte har samma åsikt som ledningen.
Det beror bara på att du var moderator här först... 8)

Normalt sett blir man inte troll här direkt, utan måste först kvalificera sig en tid som moderator. Det finns till och med de som förblir moderatorer här livet ut, utan att någonsin övergå/avancera till troll......
Nänä, först var jag ett troll, sedan blev jag moderator. ;)

Det var så, att så gott som alla moderator slutade när Urban Anjar upphörde att sitta i ledningen. Den ende som stannade kvar var Hund, fastän han är forumsadmin så agerade han som moderator på den tiden. Nu vet jag inte vad han sysslar med. ycc var kvar ett tag också tror jag, men han är en individ med integritet och som vet hur man ska moderera. Det var ont om moderatorer, så hux flux så blev jag moderator när Urban Anjar var tvungen att avgå.

Under min tid som moderator så genomförde ledningen en ändring av forumsreglerna utan att fråga medlemmarna först. Det protesterade jag högljutt mot och blev avsatt som moderator, det roliga var att Farmfield som var TL då, var väldigt förundrad över att jag kunde offra min fina titel som moderator pga av mina principer. Därefter blev jag förstås ett troll igen, sett med innegängets glasögon.

Jag vill helst undvika att jämföra med ubuntu.se, men iallafall så har vi aldrig några troll där. Undrar vad det beror på att trollen samlas just här? Eller är det så enkelt att moderatorkåren här, kallar alla för troll som inte har samma åsikt som moderatorkåren här på ubuntu-se.org?

Ska man bli ett riktigt internet-troll så krävs det intelligens och att man är vän med tastaturet och kan uttrycka sej väl. Då är det betydligt enklare att vara moderator.
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Rune K, m.fl:

Jag startade en tråd, där jag hoppas att ni kan kanalisera era synpunkter, och dit där jag hoppas att moderatorerna i framtiden skickar inlägg av den här typen. Vi får se, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=58026

Rent allmänt så tror jag att det leder till bättre saker om man istället för återupprepa saker som hände för flera år sedan, med delvis andra inblandade personer,försöker göra några positiva saker för Ubuntu Sverige. Nu är det ny TL/TC, och vad t.ex. Farmfield sade eller gjorde för flera år sedan spelar verkligen ingen roll - nuvarande TC/TL varken kan råda över, eller ändra på, saker som om de ens har hänt, skedde då. Hjälp till i översättningsgruppen, skriv en artikel, recensera något eller liknande? Alla krafter behövs.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

morpa skrev:Rune K, m.fl:

Jag startade en tråd, där jag hoppas att ni kan kanalisera era synpunkter, och dit där jag hoppas att moderatorerna i framtiden skickar inlägg av den här typen. Vi får se, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=58026

Rent allmänt så tror jag att det leder till bättre saker om man istället för återupprepa saker som hände för flera år sedan, med delvis andra inblandade personer,försöker göra några positiva saker för Ubuntu Sverige. Nu är det ny TL/TC, och vad t.ex. Farmfield sade eller gjorde för flera år sedan spelar verkligen ingen roll - nuvarande TC/TL varken kan råda över, eller ändra på, saker som om de ens har hänt, skedde då. Hjälp till i översättningsgruppen, skriv en artikel, recensera något eller liknande? Alla krafter behövs.

+100 på den här. :kram:
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

morpa skrev:Rent allmänt så tror jag att det leder till bättre saker om man istället för återupprepa saker som hände för flera år sedan, med delvis andra inblandade personer,försöker göra några positiva saker för Ubuntu Sverige. Nu är det ny TL/TC, och vad t.ex. Farmfield sade eller gjorde för flera år sedan spelar verkligen ingen roll - nuvarande TC/TL varken kan råda över, eller ändra på, saker som om de ens har hänt, skedde då. Hjälp till i översättningsgruppen, skriv en artikel, recensera något eller liknande? Alla krafter behövs.
JA och NEJ, rent allmänt så måste vi gå vidare och skapa något nytt för att komma någonvart... men generellt sätt så "försvinner inte sk*ten" för att man sopar den under mattan eller låtsas att man inte ser den...
Den som inte förstår historien är dömd att upprepa den...
De som försummar att lära sig från historien är dömda att upprepa den...
[Formulerat och uttalat av bl.a Sir Winston Leonard Spencer-Churchill.]

Vad Farmfield gjorde eller inte gjorde har stor betydelse för hur vi kommer att lyckas, för går vi i samma fälla så är vi dömda att upprepa samma fel. Visst gjorde Farmfield en del fel, men vad jag vet så gjorde han inte dem med flit, eller rättare sagt han avsåg inte att skapa det resultat som blev konsekvensen. Och Farmfield var inte först..........

Givetvis har nuvarande TL inget ansvar för vad Farmfield gjorde, men se det så här då - Om nuvarande TL med glatt mod går in för att skapa ett bra forum, men av misstag eller okunskap gör det på samma sätt som Farmfield försökte på. Är nuvarande TL isåfall ansvarig för att inte ha tittat i backspegeln eller lärt sig av historien..??

Tyskland startade två världskrig och förlorade båda, hade det inte varit bättre om de 1939 hade tittat i backspegeln och sagt "Vi försöker på fredlig väg, för historien har visat att vi inte vinner ett världskrig"..??!?
(Ja jag vet att den historiska referensen generaliserar grovt och har mycket stora brister)

Om vi försöker gå framåt utan att se bakåt, så är risken uppenbar att vi bara kommer att stå kvar på samma fläck utan att komma någonstans.....
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

+1
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Mycket bra iniativ och det har jag väntat ett bra tag på. :)
Jag själv kan inte skapa en sådan tråd, eftersom jag isåfall garanterat skulle bli anklagad för troll återigen och bli permanent bannad igen.

Mitt inlägg strax innan ditt, morpa, det var riktat till Osprey i första hand. Han hade nämligen fått turordningen på troll---moderator om bakfoten. Det är ju så att ibland så kan det bli en dialog i en tråd, dvs man skriver inte till alla. Men alla är förstås välkomna att läsa mina inlägg!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Tråkigt att jag inte kan skriva i din tråd, morpa.

Någon var tydligen snabb att flytta den till avdelningen "LoCo Sverige", där inte alla har skrivrättigheter.

Att den låg i avdelningen Forum, kan man se här > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 06#p464406
HakanS skrev:
Är det förbättringar av forumet som menas, eller hela gemenskapen?
Trådrubriken talar nämligen om "Ubuntu Sverige" men tråden ligger i kategorin "Forum".
gusnan

Inlägg av gusnan »

Rune.K skrev:Tråkigt att jag inte kan skriva i din tråd, morpa.

Någon var tydligen snabb att flytta den till avdelningen "LoCo Sverige", där inte alla har skrivrättigheter.

Att den låg i avdelningen Forum, kan man se här > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 06#p464406
HakanS skrev:
Är det förbättringar av forumet som menas, eller hela gemenskapen?
Trådrubriken talar nämligen om "Ubuntu Sverige" men tråden ligger i kategorin "Forum".
Det var väl bra, då tråden inte handlar om bara forumet, utan hela gemenskapen.
Sedan är väl det ditt problem att du inte vill gå med i Launchpadgruppen - att du väljer att (som vanligt) dra in dina konspirationsteorier är bara tragiskt.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Rune.K... Vad har du emot att gå med i Loco?
Fadder.

Rune.K

Inlägg av Rune.K »

fr33r1d3 skrev:Rune.K... Vad har du emot att gå med i Loco?
Jag har sett alltför många medlemmar dels slå varandra i huvudet med CoC och fastän många här har undertecknat CoC så kan de ändå inte uppföra sej. ;)

Och jag tar för givet att man måste underteckna CoC för att bli medlem i LoCot...

Men får du ordning på skötslen av forumet, så ska jag fundera på att gå med i LoCot.

LoCo betyder för övrigt local community, som på svenska blir lokal gemenskap, dvs det är inget märkvärdigt. :)

Att man måste bli medlem på launchpad ser jag ingen som helst mening med om man bara är intresserad av att ge support i forumet och skriva en och annan guide. Men det ger väl pluspoäng hos Canonical/Ubuntu för ubuntu-se.org att ha många medlemmar på launchpad, antar jag.

Sen tycker jag faktiskt att du är på helt fel spår när du undrar varför jag inte är med i LoCot/Launchpad, det vore betydligt enklare att flytta tillbaka tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=58026 där den var innan. Varför göra saker och ting så krångliga som möjligt, när det finns enkla lösningar?
gusnan

Inlägg av gusnan »

Rune.K skrev:Och jag tar för givet att man måste underteckna CoC för att bli medlem i LoCot...
Varför tar du det för givet? Passar det dina konspirationsteorier bättre?
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Dags att lägga ner den här tråden snart. Mycket off topic och mycket onödigt.
Fadder.

gusnan

Inlägg av gusnan »

Rune.K skrev:
Jag har sett alltför många medlemmar dels slå varandra i huvudet med CoC och fastän många här har undertecknat CoC så kan de ändå inte uppföra sej. ;)

Och jag tar för givet att man måste underteckna CoC för att bli medlem i LoCot...

Men får du ordning på skötslen av forumet, så ska jag fundera på att gå med i LoCot.

LoCo betyder för övrigt local community, som på svenska blir lokal gemenskap, dvs det är inget märkvärdigt. :)

Att man måste bli medlem på launchpad ser jag ingen som helst mening med om man bara är intresserad av att ge support i forumet och skriva en och annan guide. Men det ger väl pluspoäng hos Canonical/Ubuntu för ubuntu-se.org att ha många medlemmar på launchpad, antar jag.

Sen tycker jag faktiskt att du är på helt fel spår när du undrar varför jag inte är med i LoCot/Launchpad, det vore betydligt enklare att flytta tillbaka tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=58026 där den var innan. Varför göra saker och ting så krångliga som möjligt, när det finns enkla lösningar?
För att förtydliga - Nej, man måste inte skriva under CoC för att gå med i Launchpad-gruppen.
CoC betyder för övrigt för Code of Conduct, som på svenska blir ungefär Förhållningsregeler, vilket inte det heller är något märkvärdigt. :)
Det konstiga är att så fort man nämner CoC så tror många att det är så enormt avancerat, och läser in allt möjligt i vad det innebär som inte stämmer, eller sitter o gissar i forumet. Andra forum, har dom inte några förhållningsregler?

Trist att CoC har ryktet i Sverige att det är så ENORMT avancerat och krångligt. Kanske vore nåt för TC / TL att diskutera med Ubuntu?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Rune.K skrev:Jag fick ett PM från Håkan:
Hej Rune.

Vad är du ute efter med dina inlägg här på vårt forum?
Går det så dåligt för ubuntu.se att du försöker skapa dålig stämning här för att på så sätt locka över folk dit, eller har du något annat syfte?

Fortsatta försök att skapa eller elda på dålig stämning kommer att resultera i en varning.

Håkan
Jag har glömt att svara på Håkans fråga, som finns i det första inlägget i den här tråden.

Det går inte alls dåligt för Ubuntu.se, vi toppade med 405 samtidiga besökare för några veckor sedan. Det gäller både forumsdelen, bloggen och portalen så det är väl inte riktigt jämförbart med era siffror, som jag antar bara gäller forumet.

Den dåliga stämningen står ni helt och hållet själva för, jag var t.ex inte närvarande när Amelia lämnade forumet pga av allt tjafs. Och jag var heller inte närvarande när du och ycc diskuterade om IRC med mera nyligen. Jag var heller inte närvarande när pun/plun slutade här med buller och bång, då var inte stämningen på topp då heller vad jag kunde se i efterhand.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

gusnan skrev:
Rune.K skrev:

För att förtydliga - Nej, man måste inte skriva under CoC för att gå med i Launchpad-gruppen.
CoC betyder för övrigt för Code of Conduct, som på svenska blir ungefär Förhållningsregeler, vilket inte det heller är något märkvärdigt. :)
Det konstiga är att så fort man nämner CoC så tror många att det är så enormt avancerat, och läser in allt möjligt i vad det innebär som inte stämmer, eller sitter o gissar i forumet. Andra forum, har dom inte några förhållningsregler?

Trist att CoC har ryktet i Sverige att det är så ENORMT avancerat och krångligt. Kanske vore nåt för TC / TL att diskutera med Ubuntu?
CoC är i sej själv inget märkvärdigt, det är vanliga normala uppföranderegler. Möjligtvis att man förbinder sej att "promota" Ubuntu, det kommer jag inte ihåg riktigt.

Varför är det svårt, det finns väl en guide här isåfall...
gusnan

Inlägg av gusnan »

Rune.K skrev:CoC är i sej själv inget märkvärdigt, det är vanliga normala uppföranderegler. Möjligtvis att man förbinder sej att "promota" Ubuntu, det kommer jag inte ihåg riktigt.

Varför är det svårt, det finns väl en guide här isåfall...
Nej, jag tycker inte det är krångligt, jag tolkade som att du inte ville gå med i Launchpadgruppen på grund av att du tyckte det var så krångligt med dessa regler...

Då är det väl bara å gå med i Launchpadgruppen så får du tillgång till forumdelen som du vill?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Varför allt detta tjafs om CoC, det är ju i princip inget annat ett antal normala grundregler för ett forum...?

Det innehåller egentligen bara ett antal bra regler som borde vara så självklara att man inte överhuvudtaget ifrågasatte dem...

CoC består av så fullständigt totalt triviala och självklara saker så att vem som helst som klarar av att gå minst tre dagar i sträck i en svensk småskola utan att hamna i obs-klass borde klara av det.!!

Avdramatisera CoC, det är inget märkvärdigt på något sätt och ingen behöver på något sätt "skriva under" det eller något sådant. Däremot gäller vanliga forumregler här, precis som på alla andra forum.

Hur de sedan har tillämpats här i ett historiskt perspektiv, är en helt annan fråga...... :P
Skriv svar

Återgå till "Forum"