morpa skrev:Rent allmänt så tror jag att det leder till bättre saker om man istället för återupprepa saker som hände för flera år sedan, med delvis andra inblandade personer,försöker göra några positiva saker för Ubuntu Sverige. Nu är det ny TL/TC, och vad t.ex. Farmfield sade eller gjorde för flera år sedan spelar verkligen ingen roll - nuvarande TC/TL varken kan råda över, eller ändra på, saker som om de ens har hänt, skedde då. Hjälp till i översättningsgruppen, skriv en artikel, recensera något eller liknande? Alla krafter behövs.
JA och NEJ, rent allmänt så måste vi gå vidare och skapa något nytt för att komma någonvart... men generellt sätt så "försvinner inte sk*ten" för att man sopar den under mattan eller låtsas att man inte ser den...
Den som inte förstår historien är dömd att upprepa den...
De som försummar att lära sig från historien är dömda att upprepa den...
[Formulerat och uttalat av bl.a Sir Winston Leonard Spencer-Churchill.]
Vad Farmfield gjorde eller inte gjorde har stor betydelse för hur vi kommer att lyckas, för går vi i samma fälla så är vi dömda att upprepa samma fel. Visst gjorde Farmfield en del fel, men vad jag vet så gjorde han inte dem med flit, eller rättare sagt han avsåg inte att skapa det resultat som blev konsekvensen. Och Farmfield var inte först..........
Givetvis har nuvarande TL inget ansvar för vad Farmfield gjorde, men se det så här då - Om nuvarande TL med glatt mod går in för att skapa ett bra forum, men av misstag eller okunskap gör det på samma sätt som Farmfield försökte på. Är nuvarande TL isåfall ansvarig för att inte ha tittat i backspegeln eller lärt sig av historien..??
Tyskland startade två världskrig och förlorade båda, hade det inte varit bättre om de 1939 hade tittat i backspegeln och sagt "Vi försöker på fredlig väg, för historien har visat att vi inte vinner ett världskrig"..??!?
(Ja jag vet att den historiska referensen generaliserar grovt och har mycket stora brister)
Om vi försöker gå framåt utan att se bakåt, så är risken uppenbar att vi bara kommer att stå kvar på samma fläck utan att komma någonstans.....