Bankid

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Gedanofsky

Bankid

Inlägg av Gedanofsky »

Hej!

Jag håller snart på att gå i väggen med att behandla bankid med drivrutiner!

Jag har googlat mycket den senaste tiden och funnit att väldigt många har problem med att installera framförallt drivrutinerna (inkl.mig).
Till saken,så hade ominstallerade jag från ubuntu 10.04 till xubuntu 12.04 eftersom min dator är gammal.Xubuntu är ju känd för att vara resurssnål,men tydligen alldeles för resurssnål för Handelsbankens bankid.Jag lyckades att installera själva säkerhetsprogrammet BISP-4.19.1.11663.Men när det var tur att installera drivrutinen till detta,så var det stopp.Varefter jag tog hjälp av HB support.Därfick jag till svar att jag hade en underlig kombination (xubuntu) eftersom denna var så resurssnål så stödjer inte de detta.Nä hä,då får jag väl installera om det till ubuntu 12.04 i stället vilket jag nu har gjort.Men problemen kvarstår.Det går bra att installera BISP-4.19.1.11663,men inte drivrutinerna.Jag har även försökt ge mig på fribid tyvärr utan resultat.Jag har fösökt att följa alla konstens regler,genom att packa upp och lägga det på skrivbordet och läsa och följa instruktionerna i installationsfilen.

Jag börjar med att skriva i terminalen:apt-get install libgtk2.0-dev libssl-dev gettext libp11-dev opensc.Får då till svar att det libgtk2.0-dev är redan den senaste versionen.Nästa steg:For GTK 3 use libgtk-3-dev instead. Then compile and install with the
following command (assuming you use sudo):

./configure && make && sudo make install får bara svar att filen finns inte eller att det är en katalog etc,etc

Skall medge att jag är inte alls hemma på detta med att skriva och förstå alla dessa kommandon i terminalen.Men någonstans gör jag förmodligen fel,men var?Jag har alltså tagit del av alla tänkbara tips på andra forum med att kopiera och klistra in massor med kommandon dock utan resultat.Jag gillar ubuntu,men blir tokig på att behöva skriva i terminalen vad man än skall installera >:D

Sista frågan utifrån " ./configure && make && sudo make install" vad står dessa && för eller är det tänkt att man skall byta ut dem mot något annat?
Det blev lite lång text det här ber om ursäkt i så fall! Tycker ändå det är bättre med för mycket info.än för lite.

OBS!Det är 32 bit det gäller.supporten sa du har väl förmodligen 64 bit vilket vi inte stödjer...inga lunda jag har 32 bit. ;D
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bankid

Inlägg av Tjadden »

Hej, mig veterligen så går det ännu inte att få Bank ID på Linux!
Men det kommer inom en snar framtid.
Gedanofsky

Inlägg av Gedanofsky »

Jo visst gör det det.Tidigare så hade jag Nexus bankid på fil och det fungerade.Men nu är det kortläsare som gäller.Och då ligger bankid på själva kortet som man sätter in i kortläsaren.Och det är inga problem att logga in på banken eller att handla på nätet med hjälp av kortläsaren,så länge man använder utan sladd.Men det är här problemet uppstår för utan sladd kan du inte logga in och legitimera dig hos myndigheter som skattemyndigheten,försäkringskassan,apoteket eller mina vårdkontakter här är det kortläsare med sladd som gäller.HB stödjer ubuntu 10.04 och senare underförutsättning att man har rätt version av Firefox osv.Och Firefox är det som gäller om man skall logga in på någon ovanstående myndighet enl.Banken.Men för att kunna logga in med sladd måste man ha installerat säkerhetsprogram och drivrutiner annars fungerar det inte.

http://www.handelsbanken.com/shb/INeT/I ... AB0040C23B
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Visst, men nu är det så att det är inte ok med kortläsaren, jag har svaret ifrån Nordea att dina nämnda säkerhetsrutiner kan inte banken koppla in sig på.
Alltså banken själva ska välja dessa rutiner och de är inte färdiga ännu med detta vad jag förstår, det svaret fick jag så sent som i April månad i samband med när jag skulle Deklarera via nätet.
queson

Inlägg av queson »

Med hjälp av Bank-ID `s Lathund för Linux har jag lyckats få bankid att fungera
såväl med som utan usb-sladd - dock fungerar det endast med 32-bit.

http://support.bankid.com/sv/supportban ... tsprogram/
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Gedanofsky skrev:Varefter jag tog hjälp av HB support.Därfick jag till svar att jag hade en underlig kombination (xubuntu) eftersom denna var så resurssnål så stödjer inte de detta.
Det här låter ju riktigt märkligt. Jag själv kör Lubuntu som ska vara än mer resurssnålt. Jag har fått Handelsbankens Bank-ID att fungera hur bra som helst. Dock fick jag inte ihop det med guiden på Handelsbankens hemsida utan följde den här istället: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 09#p459509
Den är mer detaljerad och enklare att följa.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Gedanofsky

Inlägg av Gedanofsky »

queson skrev:Med hjälp av Bank-ID `s Lathund för Linux har jag lyckats få bankid att fungera
såväl med som utan usb-sladd - dock fungerar det endast med 32-bit.

http://support.bankid.com/sv/supportban ... tsprogram/

Jag har även försökt använda mig av den lathunden.Och som jag har sagt tidigare så är det inga problem med att ladda hem säkerhetsprogrammet och installera det.Det är rutinerna som jag inte lyckas installera.Jag förstår helt enkelt inte de koder och kommandon som finns där.Jag tillhör den kattegorin som aldrig har sysslat med DOS.Vill även tillägga att jag har inget gammalt bankid kvar eftersom jag rensat hela hårdisken när jag la om op systemet.Men en fråga är är fribid istället för BISP eller är fribid drivrutin till BISP.Det enda som finns ä Nexus personal i tilläggen Fierfox,men det får jag inte bort.Däremot så har jag provat med att inaktivera det.Jag hade inga problem tidigare heller att använda kortläsaren med sladd.Men då hade jag kvar bankid på fil liggandes i datorn.Men det var först efter det att jag la om systemet från ubuntu 10.04 till xubuntu som det försvann jag tog ingen backup på detta då.
Gedanofsky

Inlägg av Gedanofsky »

Lao Tzu skrev:
Gedanofsky skrev:Varefter jag tog hjälp av HB support.Därfick jag till svar att jag hade en underlig kombination (xubuntu) eftersom denna var så resurssnål så stödjer inte de detta.
Det här låter ju riktigt märkligt. Jag själv kör Lubuntu som ska vara än mer resurssnålt. Jag har fått Handelsbankens Bank-ID att fungera hur bra som helst. Dock fick jag inte ihop det med guiden på Handelsbankens hemsida utan följde den här istället: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 09#p459509

Jag tog också kontakt med HB både genom chatt och mail och fick detta till svar.
"Det är en lite udda kombination du kör med nu. Ur vår synvinkel. Därför kan jag tyvärr inte bidra med något direkt användbart.

Vi har egentligen inget stöd för variationer av Ubuntu, eftersom dessa oftast har flera moduler utbytta eller bortskalade. Just Xubuntu är designad för att vara resurssnålare än andra distributioner och kan mycket väl ha brister i stödet. Jag har dessvärre inte någon jämförelseförteckning med ordinarie Ubuntu och kan därför inte säga om fullt programstöd finns eller inte.

Vad gäller FriBID så har vi inte undersökt detta program alls, eftersom det är tredjepartsprodukt.

Du har inte angivit om du använder 32 eller 64 bitars Xubuntu. Men det där med att inte kunna packa upp drivrutinen tyder på 64 bitars filsystem, vilket som kanske är bekant, inte kan användas till en 32 bitars drivrutin. Liknande föreligger med BankID Säkerhetsprogram."

Ja visst kan det te sig lite märkligt.Men jag har inte 64 bit utan 32 och har inga problem med att packa upp filerna utan problemet är att jag inte lyckas installera drivrutinerna. Och får felmeddelande kod 10033. när jag kör test.
Gedanofsky

Inlägg av Gedanofsky »

Tjadden skrev:Visst, men nu är det så att det är inte ok med kortläsaren, jag har svaret ifrån Nordea att dina nämnda säkerhetsrutiner kan inte banken koppla in sig på.
Alltså banken själva ska välja dessa rutiner och de är inte färdiga ännu med detta vad jag förstår, det svaret fick jag så sent som i April månad i samband med när jag skulle Deklarera via nätet.

Vad Nordea har för bankid eller vad vet jag inte ,men jag håller mig i första hand till HB.Och min kortläsare och kort med eller utan sladd har fungerat ända sedan jag fick dessa.Det går att få bankid på fil från HB.Men detta förutsätter att man loggar in med sladd på banken vilket är just mitt problem att jag kan inte logga in med sladd vare sig på banken eller någon annanstans.Jag har använt mig av sladd och kortläsare hela tiden tidigare ända sedan jag fick det.Men anledningen till att det har fungerat kan ha att göra med att jag hade kvar det gamla bankid Nexus på fil liggandes på datorn,men det finns inte längre.Banken uppger ju själva att de har testat detta med goda resultat,i så fall så ljuger de.
Gedanofsky

Inlägg av Gedanofsky »

Gedanofsky skrev:
Lao Tzu skrev:

Jag tog också kontakt med HB både genom chatt och mail och fick detta till svar.
"Det är en lite udda kombination du kör med nu. Ur vår synvinkel. Därför kan jag tyvärr inte bidra med något direkt användbart.

Vi har egentligen inget stöd för variationer av Ubuntu, eftersom dessa oftast har flera moduler utbytta eller bortskalade. Just Xubuntu är designad för att vara resurssnålare än andra distributioner och kan mycket väl ha brister i stödet. Jag har dessvärre inte någon jämförelseförteckning med ordinarie Ubuntu och kan därför inte säga om fullt programstöd finns eller inte.

Vad gäller FriBID så har vi inte undersökt detta program alls, eftersom det är tredjepartsprodukt.

Du har inte angivit om du använder 32 eller 64 bitars Xubuntu. Men det där med att inte kunna packa upp drivrutinen tyder på 64 bitars filsystem, vilket som kanske är bekant, inte kan användas till en 32 bitars drivrutin. Liknande föreligger med BankID Säkerhetsprogram."

Ja visst kan det te sig lite märkligt.Men jag har inte 64 bit utan 32 och har inga problem med att packa upp filerna utan problemet är att jag inte lyckas installera drivrutinerna. Och får felmeddelande kod 10033. när jag kör test.

Så här står det i den fil med drivrutiner som hämtas hem från HB.

Nu har de tydligen bytt namn på den filen.
"Obekräftade 745463.crdownload"
Tidigare hette den shrecrdeb_1.0.2_i386.deb

inte undra på att allt snurrar runt i skallen!
Och inte underlättar det med att man har ubuntu där man helst
skall vara datanörd och behärska DOS kommandon.

Jag gillar givetvis ubuntu.Men om inte ubuntu börjar dra
sig bort från detta eviga terminalskrivande så tror jag att
allt fler drar sig ifrån detta system.Det går väl an så länge
man installerar program från programcentralen.Men så fort
det gäller program från tredjepart så är det terminal som gäller.

#!/bin/sh
grep -q "pcscd" /etc/rc.local &&
{
exit 0
}||
{
sed -i '2i\pcscd' /etc/rc.local
}

Vad säger detta mig för något? inte ett dyft!
Skriv svar

Återgå till "Internet"