Jag håller snart på att gå i väggen med att behandla bankid med drivrutiner!
Jag har googlat mycket den senaste tiden och funnit att väldigt många har problem med att installera framförallt drivrutinerna (inkl.mig).
Till saken,så hade ominstallerade jag från ubuntu 10.04 till xubuntu 12.04 eftersom min dator är gammal.Xubuntu är ju känd för att vara resurssnål,men tydligen alldeles för resurssnål för Handelsbankens bankid.Jag lyckades att installera själva säkerhetsprogrammet BISP-4.19.1.11663.Men när det var tur att installera drivrutinen till detta,så var det stopp.Varefter jag tog hjälp av HB support.Därfick jag till svar att jag hade en underlig kombination (xubuntu) eftersom denna var så resurssnål så stödjer inte de detta.Nä hä,då får jag väl installera om det till ubuntu 12.04 i stället vilket jag nu har gjort.Men problemen kvarstår.Det går bra att installera BISP-4.19.1.11663,men inte drivrutinerna.Jag har även försökt ge mig på fribid tyvärr utan resultat.Jag har fösökt att följa alla konstens regler,genom att packa upp och lägga det på skrivbordet och läsa och följa instruktionerna i installationsfilen.
Jag börjar med att skriva i terminalen:apt-get install libgtk2.0-dev libssl-dev gettext libp11-dev opensc.Får då till svar att det libgtk2.0-dev är redan den senaste versionen.Nästa steg:For GTK 3 use libgtk-3-dev instead. Then compile and install with the
following command (assuming you use sudo):
./configure && make && sudo make install får bara svar att filen finns inte eller att det är en katalog etc,etc
Skall medge att jag är inte alls hemma på detta med att skriva och förstå alla dessa kommandon i terminalen.Men någonstans gör jag förmodligen fel,men var?Jag har alltså tagit del av alla tänkbara tips på andra forum med att kopiera och klistra in massor med kommandon dock utan resultat.Jag gillar ubuntu,men blir tokig på att behöva skriva i terminalen vad man än skall installera

Sista frågan utifrån " ./configure && make && sudo make install" vad står dessa && för eller är det tänkt att man skall byta ut dem mot något annat?
Det blev lite lång text det här ber om ursäkt i så fall! Tycker ändå det är bättre med för mycket info.än för lite.
OBS!Det är 32 bit det gäller.supporten sa du har väl förmodligen 64 bit vilket vi inte stödjer...inga lunda jag har 32 bit.