Funderar på det här!

Diskussion gällande forumet
Antec

Funderar på det här!

Inlägg av Antec »

Det har karske blivit så att folk är rädda för att säga vad dom tycker här pga avstängningar osv, Själv så känner jag av det, det är inte bra för det hämmar utvecklingen av Ubuntu i Sverige!
fr33r1d3
Kontakt:

Re: Funderar på det här!

Inlägg av fr33r1d3 »

Vi försöker jobba på det, och jag tror det är på väg åt rätt håll.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Hej, Antec jag har förståelse för avstängningar på på politiska siter, men här?
Är för mig obegripligt, vi ska väl vara tacksamma för den hjälp vi får och hittills är det inte någon som häcklat mig för min okunskap om det nu är det som sker?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

[quote="Tjadden"]Hej, Antec jag har förståelse för avstängningar på på politiska siter, men här?
Är för mig obegripligt, vi ska väl vara tacksamma för den hjälp vi får och hittills är det inte någon som häcklat mig för min okunskap om det nu är det som sker?[/quote]

Nej! Inte rädd. Men om man blir VARNAD för följande http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 51#p464251 så ska alla medlemmar fundera allvarligt över vad som pågår i forumet.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pink Panther skrev:
Tjadden skrev:Hej, Antec jag har förståelse för avstängningar på på politiska siter, men här?
Är för mig obegripligt, vi ska väl vara tacksamma för den hjälp vi får och hittills är det inte någon som häcklat mig för min okunskap om det nu är det som sker?

Nej! Inte rädd. Men om man blir VARNAD för följande http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 51#p464251 så ska alla medlemmar fundera allvarligt över vad som pågår i forumet.
Jag hoppas att du trollar när du uttrycker oförståelse för att du blev varnad efter ditt beteende i en supporttråd.

Det ska tilläggas att det inte är första gången du uppträtt felaktigt på det här forumet och det bidrar givetvis till att det blev en varning och inte bara en enkel tillsägelse. Men som sagt, det är nya tag här på forumet nu och du kommer att få stå för konsekvenserna i fortsättningen om du inte beter dig.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Antec skrev:Det har karske blivit så att folk är rädda för att säga vad dom tycker här pga avstängningar osv, Själv så känner jag av det, det är inte bra för det hämmar utvecklingen av Ubuntu i Sverige!
Under mina snart 6 år här kan jag bara dra mig till minnes att vi stängt av 1 bråkstake.

TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Hund skrev: Under mina snart 6 år här kan jag bara dra mig till minnes att vi stängt av 1 bråkstake.

..och däri ligger kanske problemet. :P
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:
Tjadden skrev:Hej, Antec jag har förståelse för avstängningar på på politiska siter, men här?

Det var inte mycket att få en varning för.

Här ser man ytterliggare ett stort fel som forumsadmin/mods gör här på ubuntu-se.org, de ser bara till vem som har har skrivit inte vad vederbörande egentligen har skrivit. Har man en gång blivit ovän med nuvarande forumsadmin/mods så kan man bli varnad för vilken bagatell som helst. Tråkigt men sant.

Kan man man inte moderera ärligt och objektivt så är det lämpligt att lämna ifrån sej batongen. Förstår inte hen det själv, så är det mycket lämpligt att den demokratiskt framröstade Teamleadern gör något åt den felande länken. Ytterliggare ett stort fel som förekommer här, är att forumsadmin/mods mycket väl kan komma med en syrlig kommentar till den de har tillrättavisat. Sådant trams hör inte hemma bland vuxna människor...

Det är verkligen dags att få slut på dokusåpan som pågår och har pågått i många år här på ubuntu-se.org!
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Det får mig att tänka på den här tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=57585
I den vevan låstes trådar men de verkar ha låsts upp igen.
Lite längre ner i tråden skriver jag också att jag upplever en ändring av modereringen utan att den har annonserats. Det är ingen som har uttalat sig ifall reglerna har ändrats eller om trådlåsningarna har gjorts mot gällande regler. Fortfarande är ett par trådar låsta utan att motiveringen "trådar som går mot sitt syfte låses" finns med i regelverket.
Om nya regler ska införas eller har införts vore jag tacksam ifall ledningen meddelade om det.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
ZHANG FELIX
Utgåva: 6.06 Dapper LTS
Kontakt:

Inlägg av ZHANG FELIX »

Lao Tzu skrev:Det får mig att tänka på den här tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=57585
I den vevan låstes trådar men de verkar ha låsts upp igen.
Lite längre ner i tråden skriver jag också att jag upplever en ändring av modereringen utan att den har annonserats. Det är ingen som har uttalat sig ifall reglerna har ändrats eller om trådlåsningarna har gjorts mot gällande regler. Fortfarande är ett par trådar låsta utan att motiveringen "trådar som går mot sitt syfte låses" finns med i regelverket.
Om nya regler ska införas eller har införts vore jag tacksam ifall ledningen meddelade om det.
Men som sagt, det är nya tag här på forumet nu och du kommer att få stå för konsekvenserna i fortsättningen om du inte beter dig.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Det är beklämmande att behöva skriva det här inlägget.

"Men också i andra delar av världen pågår alltjämt försök att kväva eller begränsa yttrandefriheten genom olika former av övervakning och censur av Internet"

Vi gör om texten till följande.

Men också i Sverige pågår alltjämt försök att kväva eller begränsa yttrandefriheten genom olika former av övervakning och censur av Internet för obekväma medlemmar på mötesplatser/forum. Det utförs även om vår regering klargör sin ståndpunkt i frågor rörande riktlinjer för "åsiktsfrihet och yttrandefrihet för Internet och i andra nya media i Sverige".

"För oss i Sverige är det självklart att reglerna om åsiktsfrihet och yttrandefrihet också gäller för Internet och i andra nya media. Detta är också en åsikt som har stöd i internationella konventioner"

Källa är regeringen: http://www.regeringen.se/sb/d/15933/a/187252
Antec

Inlägg av Antec »

Pink Panther skrev: Nej! Inte rädd. Men om man blir VARNAD för följande http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 51#p464251 så ska alla medlemmar fundera allvarligt över vad som pågår i forumet.
Jo men det har jag också svårt att förstå varför det ska bli en varning? Jag undrar ju så klart varför HakanS satt den som Trolling också? En förklaring behövs! Även om man är moderator får man inte bära sig åt hur som helst. Att göra som HakanS i den tråden kan bara skapa dålig stämning!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hund skrev:
Antec skrev:Det har karske blivit så att folk är rädda för att säga vad dom tycker här pga avstängningar osv, Själv så känner jag av det, det är inte bra för det hämmar utvecklingen av Ubuntu i Sverige!
Under mina snart 6 år här kan jag bara dra mig till minnes att vi stängt av 1 bråkstake.

Då spelar dej minnet ett spratt. ;)
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=198
En hel del som blev varnade och avstängda även innan vi började informera där. Visserligen är det mesta spammare, men en hel del andra fins också med.
Förutsätter fö att den kategorin fortfarande används vid varning och avstängning. :angel:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pink Panther skrev:Det är beklämmande att behöva skriva det här inlägget.

"Men också i andra delar av världen pågår alltjämt försök att kväva eller begränsa yttrandefriheten genom olika former av övervakning och censur av Internet"

Vi gör om texten till följande.

Men också i Sverige pågår alltjämt försök att kväva eller begränsa yttrandefriheten genom olika former av övervakning och censur av Internet för obekväma medlemmar på mötesplatser/forum. Det utförs även om vår regering klargör sin ståndpunkt i frågor rörande riktlinjer för "åsiktsfrihet och yttrandefrihet för Internet och i andra nya media i Sverige".

"För oss i Sverige är det självklart att reglerna om åsiktsfrihet och yttrandefrihet också gäller för Internet och i andra nya media. Detta är också en åsikt som har stöd i internationella konventioner"

Källa är regeringen: http://www.regeringen.se/sb/d/15933/a/187252
Vad har det här med forumet att göra?
vulfgar skrev:
Hund skrev:

Då spelar dej minnet ett spratt. ;)
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=198
En hel del som blev varnade och avstängda även innan vi började informera där. Visserligen är det mesta spammare, men en hel del andra fins också med.
Förutsätter fö att den kategorin fortfarande används vid varning och avstängning. :angel:
Mjo, en hel bots osv har man ju stängt av. :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Svar på följande: "Vad har det här med forumet att göra?"

Svaret är enkelt ALLTING mer eller mindre som har hänt under många år har sin bakgrund i ett felaktigt bemötande som berör "åsiktsfrihet och yttrandefrihet för Internet och i andra nya media i Sverige". Att ta steget från en ‎IRC-kanal till ett öppet forum blev för mycket för några individer. Några individer är vana vid att umgås med likasinnade via en IRC-kanal. Inget fel med IRC i sak. Nu plötsligt tvingades de möta individer med helt andra värderingar och åsikter i ett öppet forum. Men har den lokala Ubuntu Linux rörelsen i Sverige ambitioner att växa och locka till sig fler nöjda användare av Ubuntu Linux så fungerar det dåligt med en intern klubb för inbördes beundran. Det kan bara ske via ett öppet och tolerant forum som lockar besökare. Endast då faller alla pusselbitarna på plats utan något ständigt upprepande av de någon mån dömande orden: Utför du något för den lokala rörelsen eller Ubuntu Linux. Alla måste få vara med utifrån sina förutsättningar och samtidigt få hjälp med att lära sig mer om så önskas. Några kan mer än andra.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: Funderar på det här!

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Alla måste få vara med utifrån sina förutsättningar och samtidigt få hjälp med att lära sig mer om så önskas.
Det är just så det fungerar inom vår gemenskap (och därför indirekt också i forumet).
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Intern klubb? Det måste vara en väldigt hemlig klubb eftersom jag som admin inte har tillgång till den. :)
HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Alla måste få vara med utifrån sina förutsättningar och samtidigt få hjälp med att lära sig mer om så önskas.
Det är just så det fungerar inom vår gemenskap (och därför indirekt också i forumet).
Precis.

Skriv svar

Återgå till "Forum"