Menyn systeminställningar i Ubuntu 13.04 fungerar dåligt!

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Menyn systeminställningar i Ubuntu 13.04 fungerar dåligt!

Inlägg av Tjadden »

Vissa program fungerar i systeminställningar och andra program blinkar det bara till när man klickar på dem, så att man bara hinner se ett uns av dem någon hundradels sekund.

Och när man ska släcka ned menyn så får man klicka några gånger på ikonen tangentbord?

Jag behöver komma åt vissa program för konfiguration och vill ha hjälp med att menyns program kommer att fungera.
Antec

Re: Menyn systeminställningar i Ubuntu 13.04 fungerar dåligt

Inlägg av Antec »

Hej, har du provat att lägga musen på panelen bara, om du startar en program och ser till så att programmet är aktivt så ska man bara behöva lägga musen på den övre panelen av skrivbordet för att se arkiv, redigera osv dyka upp..
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Antec det händer inte någonting och söker jag efter programmet t.ex tid och dator separat bland alla program så är det inte tillgängligt och är ur funktion, jag testade att ominstallera tid och datum, men det hjälpte inte det heller.

Skämt åsido, det är nog bara att inse att 13.04 är byggt på buggar.
Antec

Inlägg av Antec »

Har du ingen klocka i panelen eller någon ikon med ett kugghjul längst till höger på panelen, det ska även finnas en ikon för nätverks inställningar osv? Är panelen helt blank på högersidan så har det hänt något som verkar är fel.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Jag har de ikoner på panelen som du frågar om.
Antec

Inlägg av Antec »

Om man jämför den övre panelen i Ubuntu 10.04 så skiljer den sig ifrån den som finns i Unity, sä länge som man gjort en ren installation av Ubuntu som levereras med Unity så är den övre panelen en samlingsplats för alla programs arkiv-fält, det är ofta rätt bökigt från början att hantera det innan man vant sig.

Har jag fler program i gång och vill komma åt ett viss programs arkiv-list så måste jag först aktivera det programmet innan det går, ett exempel är att jag har både Firefox startat och sen även Chrome igång och för att komma åt arkiv-listen för Firefox måste jag först aktivera programmet så att programmet är aktivt innan panelen hittar just firefox arkiv-list, ska jag sen in på Chrome arkiv-list gäller det omvända och det är än fast båda programmen är startade innan.

Det program som är aktivt det är det programmet som har tillgång till den gemensamma panelen.. Det här brukar inte gälla med intern uppgradering från 10.04 till 12.04 där brukar arkiv-listen hänga kvar direkt i programmet. Men det riktiga ska vara att den övre panelen delas av alla program i systemet då man använder Unity. :)
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Med 12.04 stämmer det väl in, men i 13.04 är de funktionen borttagen.
Antec

Inlägg av Antec »

Det ska vara samma funktion i 13.04, Om det inte fungerar så börjar jag tro att det kanske har med ditt grafikkort att göra :)
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Grafikkortet fungerar i 12.04.

Det har hänt lite positivt efter att jag bad sudo göra en uppgradering och det var en hel del den gjorde, de program jag har i systeminställningar kan jag öppna i alla program utom Tid och Datum som jag installerat om.
jag kommer inte heller åt "ljud", färg och tangentbord, men detta behövs inte nu, dem fungerar bra.
Det märkliga är om jag öppnar systeminställningar och har chrome igång då kan jag även släcka ner sidan på ett normalt sätt, men inte utan att ha chrome igång.
Jag har också kollat status i Synaptic och gamla filer och program som jag städat undan, ett enda program på statussidan behövdes åtgärdas och blev rekommenderad att ta bort programmet.
Jag har också gjort en systemtest och i redovisningen stod det för samtliga program och filer den hittade att de inte hade startat, och skulle redovisa det här i Launchpad, men det gick inte, den funktionen fungerade inte och inte heller kan jag logga in på den sidan.
Antec

Inlägg av Antec »

Vad har du för grafikkort? Du kan klistra in svaret av det här kommandot från terminalen här:

Kod: Markera allt

lspci | grep -i vga
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Här är svaret.

VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RS880 [Radeon HD 4200]
Antec

Inlägg av Antec »

Tjadden skrev:VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RS880 [Radeon HD 4200]
Hej, jag såg att du bör nedgradera xserver till version 1.12 för att ditt grafikkort ska fungera korrekt mm.. du kan följa den här sidan så ser du punkt för punkt på hur du kan göra: http://minus-code.blogspot.se/2013/04/h ... s-for.html

Det finns en PPA kod som kan vara enklare att prova först som sköter installationen av ditt grafikkort mm.

sudo add-apt-repository ppa:makson96/fglrx
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install fglrx-legacy
starta sen om datorn. Sen för att avinstallera PPA installationen om det inte fungerade:

sudo ppa-purge ppa:makson96/fglrx
https://launchpad.net/~makson96/+archive/fglrx
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej, Antec

Vad ska man säga mer än ett stort tack för hjälpen, nu fungerar allt lika bra som i 12.04
Jag var inne inne och kollade openGL tidigare och sneglade på fglrx och fick detta installerat men det hjälpte inte enbart, tills du gav mig fler kommandon, så nu ska jag känna mig nöjd hoppas jag.
Jag önskar dig en bra dag Tjadden (Arne)
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, jag började nästan misstänka att det kunde bero på nått med grafiken, men så himla bra att det fungerar som det ska nu, trevlig dag och helg själv :D
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"