rekommendera Ubuntu version

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
kimU
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

rekommendera Ubuntu version

Inlägg av kimU »

Mitt OSs, 10.04 LTS, support har gått ut, så undrar om en gammal 464 MiB:are har en chans i Ubuntu värden eller om den ska kaseras.
Finns Xubuntu 12.04 LTS men det rekommenderas 512 MiB.
Värt ett försök?
Alla tips är uppskattade.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: rekommendera Ubuntu version

Inlägg av JoWa »

Lubuntu är den lättaste varianten. http://lubuntu.net/
System Requirements
A Pentium II or Celeron system with 128 MB of RAM is probably a bottom-line configuration that may yield slow yet usable system with a standard lubuntu desktop.

13.04 32 bit ISO require your CPU to have Physical Address Extensions, or PAE. "PAE is provided by Intel Pentium Pro and above CPUs, including all later Pentium-series processors (except several versions of the Pentium M, see here)." - If you have a NON-PAE CPU you can use 12.04 instead.
https://wiki.ubuntu.com/RaringRingtail/ ... quirements
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag hade försökt med Lubuntu 13.04.

Om du besöker följande http://mylinuxexplore.blogspot.se/2013/ ... eview.html hittar du en lista längre ner i artikeln på "Performance" Så det är inte artikeln om Rosa som är det intressanta.

Mylinuxexplore.blogspot.se har en lista på "Performance" i det här fallet berör det LXDE.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 1 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Är det verkligen värt att försöka hålla liv i en gammal 486:a då? Även ifall OS:et i sig laddar okej så tenderar ju om inte annat många utav dagens webbplatser att vara rätt resurshungriga. Även ifall du inte vill lägga några pengar på en ny dator så tycker man ju nästan att du idag illa fall borde kunna få en Pentium 2 alt. en Pentium 3 till priset utav avhämtning.

(Läste slarvigt.)
Senast redigerad av 1 andol, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Vilken processor datorn har framgår inte. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Antec

Inlägg av Antec »

Jag tycker ju inte det själv, sen undrar jag lite varför många har en Windows dator som är rätt ny som dom vårdar men man installerar Linux på en gammal dator, det borde vara så att man slänger ut Windows helt och enbart använder Linux! Sorry har aldrig förstått det där :?:
Antec

Inlägg av Antec »

Mitt tips är Xubuntu den tycker jag är lätt på min gamla hårdvara, men det är inte säkert den passar din hårdvara, varför jag kör Xubuntu beror till stor del på historia och inte på någon mät-variant av Linux som är snabbare utan mer som att xubuntu är trevlig och snabb och har alltid räckt för mig! :) mitt råd prova dej fram så hittar du också en favorit :glad:
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

JoWa skrev:Vilken processor datorn har framgår inte. ;)
Hoppsan.

Såg en siffra (mängden RAM), läste den fel, och lyckades associera trasigt.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Antec skrev:Jag tycker ju inte det själv, sen undrar jag lite varför många har en Windows dator som är rätt ny som dom vårdar men man installerar Linux på en gammal dator, det borde vara så att man slänger ut Windows helt och enbart använder Linux! Sorry har aldrig förstått det där :?:
+1 på den.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Antec skrev:Jag tycker ju inte det själv, sen undrar jag lite varför många har en Windows dator som är rätt ny som dom vårdar men man installerar Linux på en gammal dator, det borde vara så att man slänger ut Windows helt och enbart använder Linux! Sorry har aldrig förstått det där :?:
Håller med dig, jag förstår inte heller varför man kör Linux på något gammalt elände. Kör på den nyaste och snabbaste. ;)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Manjaro kanske kan vara något?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Hej, Antec Tjadden här, du förstod inte vitsen med att ha en ny Window dator och kör sedan linux i ett museum föremål till dator och inte jag heller.
Själv har jag en Window dator med 7.an och Linux förstås och det är sällan jag använder Window.
Tack för hjälpen förresten senast, när du tipsade om Java installation som fungerar alldeles utmärkt.
Men nu har jag ett annat problem, jag kan inte ladda hem något annat sportspel?
Intresset för dessa spel beror på att jag är en professionell spelkonstruktör och plockar idéer och uppslag där helst jag kan.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej Tjadden, och tack själv :) vad menar du med sportspel? Förklara gärna mer runt just det och varför du inte kan ladda hem dom, du kan skapa en ny tråd för det :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"