Jag tror att det här är rätt forumdel. Problemet är väl inte direkt jätte brådskande men lite mystiskt är det. Något att klura på.
I vart fall har jag Clam TK 4.38 under Ubuntu och det är ett bra program. Jag testar datorn ibland och det finns även schema för uppdatering/genomsökning.
Ibland vill jag däremot göra stor kontroll och jag tror att det riktiga då är att genomsöka rekursivt. Jag väljer då "filsystem" och sedan drar en lång process igång. På sista tiden har dock Clam börjat krångla och rent av låsa datorn vid rekursiv genomsökning (i bästa fall låser det programmet, i värsta fall hela datorn). Det gjorde programmet inte förut och jag undrar nu varför. Datorn jobbar och programmet visar texten "var god vänta".
Jag har inte så mycket minne, 1001,3 MiB men det har aldrig varit något problem förut. Om datorn har låst sig startar jag om den via "stäng av" menyn men det känns inte riktigt bra. Det är bara just denna fas som vållar problem "Hemkatalogen snabb" och "hemkatalogen rekursiv" fungerar precis som vanligt.
Clam TK vägrar söka rekursivt (Löst)
Clam TK vägrar söka rekursivt (Löst)
Senast redigerad av 1 Städarn, redigerad totalt 29 gånger.
Re: Clam TK vägrar söka rekursivt
Hej prova att uppdatera ClamTk 4.38 till 4.45, för att uppdatera ClamTk så hämtar man bara ner den från dess hemsida och installerar den, det är en deb-fil så det är enkelt att installera antingen via gdebi eller direkt via programcentralen som redan finns i ditt system. höger klicka på filen och installera med programcentralen, här hämtar du en nyare version: http://clamtk.sourceforge.net/
Edit: Ett tillägg så att alla vet är att om man ska använda ClamTK så måste man först alltid installera den som redan finns i förrådet innan man kan uppdatera den med en nyare version, annars kan det blir krux med undersystemet freshclam..
Edit: Ett tillägg så att alla vet är att om man ska använda ClamTK så måste man först alltid installera den som redan finns i förrådet innan man kan uppdatera den med en nyare version, annars kan det blir krux med undersystemet freshclam..
Re: Clam TK vägrar söka rekursivt
OK, nu fungerar det. Uppdaterade programmet på det sätt som det tipsades om. Tack så mycket.