Jag har som bekant ett problem med fryslagg i mitt ubuntu 6.1 edgy, ingen verkar veta vad som är problemet, och den enda jag kan tänka mig är att det skulle blivit något fel när jag installerade alla säkerhetsuppdateringar. Jag sitter på en väldigt långsam uppkoppling, så många uppdateringar avbröds och det blev något fel. Så jag undrar om jag nu, när jag har allt intallerat, kan spara alla uppdateringar så att jag vid ominstallation enkelt kan uppdatera mitt system via en cdskiva.
Finns det någon "uppdaterad" version av ubuntu att ladda ner, eller kan man spara uppdateringarna på en skiva? Hjälp uppskattas verkligen då jag är riktigt nöjd med mitt system, men mina fryslagg är oacceptabla.
Spara uppdateringar
- DeepThought
SV: Spara uppdateringar
Jag vet inte om du har kört apt-get clean (gör det inte nu!), men om du inte har gjort det verkar det som att dina nerladdade paket eventuellt kan finnas kvar i /var/cache/apt/archives/. Dock vet jag inte om du bara kan spara över dem på en skiva (eller lägga dem på din /home-partition om du inte tänkt formatera den vid ominstallation?) och installera senare, men jag skulle tro det faktiskt.
Värt att testa iallafall
Värt att testa iallafall

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Nu förstod jag visserligen inte riktigt vad du skrev, men hur skulle det i praktiken gå till om jag ville spara alla "uppdateringspaket", som man laddar ner via uppdateringshanteraren, till en CD-skiva, för att senare bränna ut, och vid full formatering och installation sedan installera?
- DeepThought
Ah, alltså, på din hårddisk så finns en katalog som heter /var/cache/apt/archives/ där alla dina nerladdade paket sparas innan de installeras. Det kommer alltså antagligen ligga ett antal paket (.deb-filer) där som du har insallerat. Dessa kan du bränna på en skiva.
Har du fått igång cd-bränningen? Isåfall skall det räcka att starta ditt brännarprogram (jag använder k3b, men leta lite i menyerna så hittar du nog ditt, vet inte vad det heter tyvärr). När du väl startat ditt brännarprogram letar du upp mappen /var/cache/apt/archives/ och lägger till alla filer i den mappen (du skall/behöver inte lägga till filen lock eller mappen partial/ utan bara alla .deb-filer). Bränn sedan skivan.
När du installerat om ubuntu kanske du kan lägga till skivan som förråd i Synaptic (jag vet inte om det går), annars borde du kunna köra t.ex. dpkg -i * när du står i katalogen som skivan är monterad på. Jag vet dock inte om något av detta går, eftersom jag aldrig kommit på tanken att testa, men det kanske kan fungera
Har du fått igång cd-bränningen? Isåfall skall det räcka att starta ditt brännarprogram (jag använder k3b, men leta lite i menyerna så hittar du nog ditt, vet inte vad det heter tyvärr). När du väl startat ditt brännarprogram letar du upp mappen /var/cache/apt/archives/ och lägger till alla filer i den mappen (du skall/behöver inte lägga till filen lock eller mappen partial/ utan bara alla .deb-filer). Bränn sedan skivan.
När du installerat om ubuntu kanske du kan lägga till skivan som förråd i Synaptic (jag vet inte om det går), annars borde du kunna köra t.ex. dpkg -i * när du står i katalogen som skivan är monterad på. Jag vet dock inte om något av detta går, eftersom jag aldrig kommit på tanken att testa, men det kanske kan fungera

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...