Har sedan i somras försökt av och till att installera Ubuntu på min Laptop, Acer Travelmate 8100 utan resultat.Nu ska det fasen gå och vänder mig hit för hjälp.
Hela problemet ligger i grafikkortet, ATI Mobility Radeon X700 som inte riktigt drar jämt med Ubuntu.
Efter att ha dammsugit de flesta forum på information angående detta så har jag försökt följande.
1. Kört Live CD'n på vanligt sätt och grafiksäkert läge utan resultat. Slutar alltid med att jag hör Ubuntutrummorna, skärmen är svart för att sedan gå över till streck som fyller skärmen. Har även trixat med VGA eller olika upplösningar utan större framgång.
Kombinerar alltid med CTRL+ALT med F1, F2, F7 och SPACE med det går inget vidare.
2. Försökt med olika varianter av NOAPIC APCI=off osv utan att "X"'et vill starta eller havererar helt.
3. Försökt med att boota med "break=bottom" för att sedan ändra i xorg.conf med chroot /root nano /etc/X11/xorg.conf från "ati" till "vesa" eller "radeon", CTRL+D för att köra på men det slutar antingen med frysning, svartskärm eller att Xserver måste konfiguraras manuellt vilket alltid havererar

4. Har följt följande guide, http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... light=x700 men efter steg 2 med "startx" får jag följande meddelande:
xauth: creating new authority file /home/ubuntu/.xserverauth.6685
Fatal server error:
Server is already active for display 0
if this server is no longer ruinning, remove /tmp/.X0-lock
and start again.
Bootar utan "grafik" genom att ta bort "quiet" och "splash" för att på så sätt komma in i terminalen för att göra ändringar i xorg.conf och då har man lite mer kontroll men vägrar tro att min Travelmate inte är kompatibel.
Någon som har förslag, länktips eller annat som jag kan försöka med? Jag vet att jag inte varit övertydlig med exakta fel i tråden eftersom jag inte har dokumenterat mina olika försök. Fråga vad som händer vid olika metoder så ska jag gladeligen skriva ner.
Tack för er tid.
mvh