Programcentralen och ladda hem program fungerar inte ?(Löst)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Linuxny

Programcentralen och ladda hem program fungerar inte ?(Löst)

Inlägg av Linuxny »

Hej jag är en 52årig absolut nybörjare på unbuntu och linux.
Befinner mig låst till sängliggande efter en arbetskada på obestämd tid så jag tänkte försöka lära mig mer om linux och valde unbuntu.

Jag kör den senaste ver 13.10 (tror jag)

Försökte att installera 7zip och några andra phyton relaterade program från programcentralen.
Men det gick inte alls, får ett felmeddelande att jag inte har behörighet ?

Har kollat att jag är listad som administratör..

felmeddelandet:
Authentication error

Software can't be installed or removed because the authentication service is not available. (org.freedesktop.PolicyKit.Error.Failed: ('system-bus-name', {'name': ':1.121'}): org.debian.apt.install-or-remove-packages

vad har jag missat ?

Och i nästa felruta
You don't have the required privileges to perform this action
Senast redigerad av 1 Linuxny, redigerad totalt 22 gånger.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Programcentralen och ladda hem program fungerar inte ?

Inlägg av revoltism »

En skillnad mot Windows är att alltid när något ska röra de mer interna delarna av systemet frågar den efter ditt lösenord. Bland annat som när du ska installera ett program. När du startade Programcentralen borde den ha frågat efter detta lösenord. Samma lösenord du valde när du installerade Ubuntu. Hur du startade Programcentralen?

Läs gärna på lite hur så kallade "root" och behörigheter funkar på Linux. Det kan vara lite avancerat till en början men nyttigt att känna till.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

I Windows finns vanliga användare och "Administrator" (som heter "Administratör") i den svenska versionen. Användaren "Administrator" är ofta dold i Windows och om man vill ha fram den så får man öppna ett privilegierat DOS-fönster och köra "net user administrator /active:yes" (med "ö" i den svenska versionen.

Vanliga användare som kallas för "administratör" i kontrollpanelen->användare är inte samma sak, de har klart mer begränsade rättigheter.

På samma sätt finns i Linux vanliga användare och "root", där även root normalt är dold och i Linux och för att få fram den måste man först skapa ett lösenord för root och sedan ofta ställa in den displayhanterare man använder så att den visar det.

Nåväl, skillnaden är att i Linux så finns det dessutom en möjlighet för vanliga användare att "bli root" för enskilda operationer, som t.ex att installera program. Detta hanteras av kommandot "sudo" (plus "gksudo" och "su"). Om användaren tillhör den grupp som får använda dessa kommandon, så efterfrågas lösenord (användarens vanliga) och en mer privilegierad funktion kan utföras utan att användaren behöver gå in som root.

Det vanligaste felet när något sådant här inte fungerar är att det är något som inte är fullständigt installerat, prova med:

Kod: Markera allt

sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get -f install
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Linuxny

Inlägg av Linuxny »

Tack för svaren.
Jag utförde "uppdateringslistan" I föregående meddelande 1 rad i taget och nu får jag frågan om lösenord ex på 7zip, så det tycks fungera bra nu, så tack för hjälpen.

Vart kan man lära sig mer om "sudo" kommandot ?
Antec

Re: Programcentralen och ladda hem program fungerar inte ?(L

Inlägg av Antec »

Hej det bästa är att det finns för normal användning av Linux inte så mycket att lära sig om sudo, för vissa kommandon krävs sudo men då står det nästan alltid jämt att det gäller, egentligen är det bara att följa med, får du problem så hojta till! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Som Antec säger så finns det för normal vardaglig användning inte så mycket man behöver lära sig om sudo.

Men, om man vill lära sig mer om ett otroligt kraftfullt och mångsidigt verktyg för att i detalj kunna styra exakt vad varje användare ska ha för extra rättigheter förutom de en vanlig användare har, så ska man läsa manualen för "sudoers" som är den filen som anger precis vad varje användare ska få göra.

Man kan börja med att se lite om det med "man sudoers" och vill man ha lite trevligare format på det så kan man istället titta på den på Sudoers manual, där det också finns en hel del övrigt att läsa...

Det är ett mycket kraftfullt verktyg om man ute på ett företag vill kunna ge olika användare utökade och extra rättigheter, utan att för den delen äventyra säkerheten...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Antec

Inlägg av Antec »

Jo det finns såklart en massa, men kategorin är för nybörjare det var så jag tänkte, bli det för bökigt redan som nybörjare kanske dom släpper Linux av fel orsak! :)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Det är bra att i alla fall läsa om 'sudo' och även filsystemet. Varför vissa saker är som det är. Man behöver inte förstå men kan vara bra att i alla fall ha ett hum. Vad är det som är speciellt med /home och varför kan man inte ändra i filer utanför den mappen o.s.v.. Vad är gömda filer... Finns mycket att lära när man är ny. Tycker man bör skaffa sig lite baskunskaper i alla fall.

Ingen lär sig allt efter några dagar. Det kan i bland dröja månader innan man kommit in i det och vant sig. Man tar det lite i sin egen takt.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Linuxny skrev:Hej jag är en 52årig absolut nybörjare på unbuntu och linux.
Befinner mig låst till sängliggande efter en arbetskada på obestämd tid så jag tänkte försöka lära mig mer om linux och valde unbuntu.

Jag kör den senaste ver 13.10 (tror jag)
Hej!

om du är helt ny på linux skulle jag avråda dig från att köra ubuntu 13.10 då det är en utvecklingsversion som är långt från färdig och stabil. Mitt tips är att du börjar om med ubuntu 13.04 som är den senaste utgåvan av ubuntu. Men kolla först vilken version du kör. :)
Linuxny

Inlägg av Linuxny »

@tictoc

OK det kan förklara en del konstigheter..
13.10 är ju den som promotas mest så är man grön så tar man den "med störst text"

Det funkar iaf skapligt med det jag använder laptoppen till.
Jag kan iaf fortsätta att lära mig python nu då jag fått ordning på editor och pyton version jag föredrar.

Jag antar att det bästa är att uppdatera ofta...
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Det är inte så bra att använda de mer normala tavlorna i forumet när man kör utvecklingsversionen då det kan förvilla och förvirra andra...

Vill du fortsätta med den versionen kan du få kontakt med likasinnade i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=256&t=57698 :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"