Déjà Dup backup

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Déjà Dup backup

Inlägg av Lao Tzu »

Jag har en liten (och kanske dum) fråga: Jag planerar att byta Ubuntu 10.04 mot senaste Lubuntu och undrar således om Déjà Dup backup finns och fungerar även i den miljön? Annars har jag gjort backup förgäves...
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Déjà Dup backup

Inlägg av andol »

Lubuntu använder samma programförråd som vanliga Ubuntu, så att hitta Déjà Dup (liksom underliggande Duplicity) ska inte vara några problem. Däremot är det möjligt att det inte finns samma smidiga integrering som det finns i de senare versionerna utav Ubuntu/Unity/Nautilus.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Så bra... tror jag. Vad kan en sämre integrering innebära?

(&?)
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Jag använder Deja-dup i Lubuntu 12.10 och den automatiska säkerhetskopieringen får jag inte att fungera. Nu har jag inget större behov av det så jag har inte felsökt vad det beror på. Manuell säkerhetskopiering fungerar. Förhoppningsvis fungerar det i 13.04.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Lao Tzu skrev:Så bra... tror jag. Vad kan en sämre integrering innebära?
Kommer spontant att tänka på två möjliga fall.

1) I modern Ubuntu/Unity kan du välja "Säkerhetskopiering" från Systeminställningar, och på så vis få upp Déjà Dup. Det är möjligt att du i Lubuntu istället faktiskt behöver starta ett program som heter just Déjà Dup.

2) I modern Nautilus har du sedan möjlighet via högerklick-meny att direkt återställa vald historik-version utav sagda fil. I Lubuntu däremot är det möjligt att du får nöja dig med vanlig återställning.
Antec

Inlägg av Antec »

Har du eller går det att man skickar backupen till Ubuntu One, har du gjort det och hur fungerar det då? måste säja jag har ingen koll på U1 med annan än Ubuntu men saken är intressant! U1 och Lubuntu?
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

andol skrev:
1) I modern Ubuntu/Unity kan du välja "Säkerhetskopiering" från Systeminställningar, och på så vis få upp Déjà Dup. Det är möjligt att du i Lubuntu istället faktiskt behöver starta ett program som heter just Déjà Dup.

2) I modern Nautilus har du sedan möjlighet via högerklick-meny att direkt återställa vald historik-version utav sagda fil. I Lubuntu däremot är det möjligt att du får nöja dig med vanlig återställning.
1) Jo, man måste starta programmet Deja-dup. Om man inte får den automatiska säkerhetskopieringen att fungera vill säga.

2) Har man Nautilus installerat så fungerar det med högerklick för att återställa till en tidigare version.

Och det fungerar utmärkt att skicka backupen till U1 :)
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag kollade i uppstartsprogram i min ubuntu12.04installation.

Kommandot som startas där är

Kod: Markera allt

/usr/lib/deja-dup/deja-dup/deja-dup-monitor
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

axel112 skrev:Jag kollade i uppstartsprogram i min ubuntu12.04installation.

Kommandot som startas där är

Kod: Markera allt

/usr/lib/deja-dup/deja-dup/deja-dup-monitor
Tack för tipset :)

Hm, det verkar som att jag i min iver att snabba på uppstarten bockat av "Övervakning för säkerhetskopiering" i "Desktop session settings". Med den ibockad så verkar den automatiska backupen fungera som den ska. Jag ska hålla koll i morgon också så att det verkligen fungerar.
Användarvisningsbild
axel112

Re: Sv: Déjà Dup backup

Inlägg av axel112 »

Övervakning.... är deja-dup-monitor. :-)
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Tack för alla svar! Idag gjorde jag slag i saken och blåste maskinen för att sedan installera Déjà Dup och det fungerade helt utan problem.

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"