Har en Acer Aspire 5553G med Phenom II N930 och ett Mobility Radeon 5650.
Ända sedan jag installerade 12.04 har jag inte lyckats få den proprietära drivrutinen att fungera, så inte heller i 13.04. Resultatet blir att jag hamnar i något underligt grafikläge med enbart 1024x768 utan några som helst menyer. Kan öppna ett terminal-fönster med ctrl-alt-t och starta program därifrån men jag kommer inte åt inställningen för val av drivrutiner så jag kan inte fixa det den vägen.
Provade avinstallera allt och installera standard drivrutinen igen och det löste problemet såtillvida att jag fick rätt upplösning, problemet är bara att jag inte hade några menyer, varken programstartaren eller systemlisten i toppen.
Nu hade jag inget viktigt i min ubuntu-installation så jag tog sonika och installerade om 13.04 från scratch, det kändes enklare i nuläget. Frågan är bara, vad är det som gör att den proprietära drivrutinen inte fungerar som den ska? Går det att åtgärda på något sätt? Ska jag kunna spela 3D-spel och nyttja GPU-acceleration så måste ju den gå att få in på något sätt.
Proprietär ATI-drivrutin vill inte fungera på min laptop.
Re: Proprietär ATI-drivrutin vill inte fungera på min laptop
Kom precis själv på att det kanske har att göra med att datorn har både IGP och 5650. Jag vill helst inte stänga av IGP, växlingen mellan dem fungerar bra i windows och för att bara surfa och chatta känns det onödigt med en strömslukare som 5650't aktivt.