Program för synkronisering

Användarvisningsbild
Sigge

Program för synkronisering

Inlägg av Sigge »

Jag söker ett bra program för att synkronisera mina filer mellan dator och backup.
Jag har hittat flera program såsom Windowsprogrammet Allway Sync och Java programmet Directory Sync, men jag får inget av dessa att fungera. Finns det något bra Linuxprogram för detta. Jag kör Kubuntu på min desktop men har också en med Windows 2000 för kunna köra vissa program som inte fungerar under Wine. Jag vill kunnna synka vissa mappar/kataloger mellan dessa datorer.
Tacksam för all hjälp!  :D
Ubuntu (=medmänsklighet) kan förena världen!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Program för synkronisering

Inlägg av Lars »

Kommandot rsync fungerar utmärkt för sådant. Jag hittade också grsync i synaptic, det ska vara ett grafiskt "frontend" till rsync.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Jag håller med Lars, rsync är ett utmärkt verktyg. MEN, det är avsett att köra åt ett håll; alltså från "källa" till "kopia". Unison är avsett att lösa synkroniseringsproblemet; alltså om du har två "källor" som kan ändras i var sin ända men du vill ändå ha samma data på båda sidorna.

Hoppas det inte blev för luddigt...
Användarvisningsbild
Sigge

Inlägg av Sigge »

Tack för hjälpen!

Unison och grsync verkar båda bra, Om jag nu vill synkronisera en webbplats som jag har med  en mapp i min desktop, hur kan jag då ansluta via ftp till webbservern?

Dethär verkar spännande, jag börjar nu få häng på hur fantastiskt bra och enkelt Ubuntu (kubuntu) är att använda och installera ny applikationer i!!!!  ;D ;D
Ubuntu (=medmänsklighet) kan förena världen!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"