Artikel: Oro över Ubuntus vägval...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
fr33r1d3
Kontakt:

Artikel: Oro över Ubuntus vägval...

Inlägg av fr33r1d3 »

Intressant artikel med en del insatta personer som uttalar sig om Ubuntus valda väg...
http://www.linuxinsider.com/story/78157.html

Vad tror ni?
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Artikel: Oro över Ubuntus vägval...

Inlägg av morpa »

Ja, de måste testa lite nya saker, Mark's pengar räcker väl inte för evigt. Jag gillar att de experimenterar med nya saker. Gillar jag det inte så kan jag alltid byta dist, fönsterhanterare och så. Det är för mig hela styrkan i Linux och Fossvärlden. Tycker att många är rätt negativa mot Canonical helt i onödan. Artikeln slutar ju lite positivt i alla fall.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Man kan väl säga att Canonical har ännu en gång gjort ett lite märkligt vägval. Men samtidigt ska man ju ha klart för sig att om man tittar bakåt, så är så gott som aldrig de företag som "kör mitt i vägen" och gör som alla tycker, som blir de mest framgångsrika.

Marknaden överlag är ju sedan också känd för att den ofta inte alls följer någon form av logik. Historian är proppfull av alldeles utmärkt bra produkter som "hamnat på skroten" för att marknaden valt något sämre, samtidigt som marknaden många gånger föredrar det snyggaste paketet framför det bästa innehållet.

Ubuntu och Linux har väl redan i mångt och mycket det bästa innehållet, men kanske är det något mer som behövs också för att det verkligen ska gå hem på marknaden och kanske är det just den vägen som Canonical har valt...

Både Microsoft och Apple har många gånger kritiserats för att de gjort dumma, dåliga och fula saker, inte minst i början. Men ingen kan väl ändå säga emot att det är två företag som haft monumentala framgångar, oavsett vad man tycker om dem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

jag tror att Canonical är ganska smarta i sina val.
Man måste satsa på nåt nytt och djärvt för att inte försvinna i mängden.
Ubuntu är trots allt den största och mest lämpade disten för nybörjare. Linux behöver bli av med sin stämpel som ett OS för överintelligenta datanördar.

De som klagar mest på Ubuntu är oftast de som är duktiga på Linux, och gärna vill nörda ner sig i CLI och olika versioner på kernel och liknande, och då passar en mer avancerad dist bättre för dem. Ubuntu är mer anpassad för nybörjare.

Ubuntu behövs för att få nya Linuxanvändare.
Fadder.

Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag publicerar portalartiklar på ubuntu.se om Linux och Ubuntu, ungefär en om dagen. Intresset för Ubuntu på de speciella ubuntusajterna typ ubuntubuzz har minskat betydligt det sista halvåret. Om just ubuntubuzz har minskat vet jag inte, det är bara ett exempel. Muktware som började med väldigt mycket skriverier om Ubuntu har inte publicerat något om Ubuntu den senaste månaden. Så jag tror att intresset för Ubuntu har minskat betydligt den senaste tiden.

Vad det beror på vet jag inte, men det kan mycket väl bero på deras vägval. De "kör" ju ganska krokigt. ;) T.ex så var det mycket hallelujah-rop om Wayland för något år sedan, nu har de ganska plötsligt bestämt sej för att använda Mir.

Min syn på Ubuntu, är att det är en bra dist bland flera andra bra distar.

Kubuntu däremot är en utomordentigt bra dist, iallafall 12.04 LTS, men det är egentligen KDE's förtjänst. ;)

Jag väljer skrivbordsmiljö i första hand, därefter distribution.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

I artikeln talas om det att ta Linux till massorna. Det tror jag inte att Canonical lyckas med hur de än försöker ändra själva operativsystemet. För att göra det på datorer krävs det att det säljs datorer med Linux förinstallerat för nästan alla datorer som säljs har antingen Windows eller Apples OS förinstallerat och de flesta kunder ser ingen anledning att byta OS. Det är för krångligt för att en normalanvändare ska ge sig på att göra det också.

Det behöver nog vara samma distribution på alla datorer som säljs också för annars kommer inte kunderna att se det som samma operativsystem, och då kommer det inte att gå. Kunder vill t.ex. kunna installera program på samma sätt på alla datorer, inte t.ex. behöva tänka att det här är en rpm-fil så den kan jag inte installera på min dator, då måste jag ha en deb-fil.

För att datorer ska säljas med Linux förinstallerat så måste det dock finnas ett intresse bland folk i allmänhet och för att få det intresset behöver det nog finnas datorer med Linux förinstallerat för försäljning. Det är med andra ord en moment 22-situation.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Dell, Alienware, HP, Acer, Asus och Lenovo säljer datorer med Ubuntu förinstallerat. I Sverige syns ännu inte mycket av det (dock t.ex. Dell XPS 13), men i Kina, världens största datormarknad, har inte minst Dell, i samarbete med Canonical, satsat på Ubuntu-datorer en tid. Nyss lanserade Ubuntu Kylin och Canonicals samarbete med kinesiska myndigheter och universitet kommer att bidra till ökad användning av Ubuntu. I USA säljer Dell-ägda Alienware speldatorer med Ubuntu (http://www.alienware.com/ubuntu/). Dell satsar även i Indien. Bara några exempel på att det har börjat hända saker på området. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag har knappt använd ubuntu varken med gnome2 eller unity. Som tur är har det finns en mycket bra dist kubuntu som jag har använt. Men det senaste idén med mir ser jag som slutet för kubuntu. Det verkar både saknas intresse och folk för att fixa till stöd för mir i kde. Så det skulle behöva fixas av kubuntu folket. Så ur den synvinkeln ser jag inget hopp för kubuntu. Jag har redan börjat överväga en flytt till debian... och jag hoppas att tanglu kommer att lyckas.

Men på andra sidan så kanske mir är bra för unity och för cannonicals satsning på mobila enheter. Jag hoppas att ubuntu och cannonical lyckas.
Christian Johansson

Det där med Ubuntu för mobila enheter tycker jag känns lite poänglöst. Det finns ju redan ett Linux-baserat populärt OS för mobila enheter, nämligen Android. Om Ubuntu ska passa för mobila enheter/pekskärmar så måste användargränssnittet göras om en hel del. Risken är då att man får någon sorts halvmessyr liknande Windows 8 som inte längre är särskilt bra anpassat för vanliga datorer.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Enligt det man sett hittils av Ubuntu på mobil, verkar det passa ganska bra tycker jag.
Fadder.

morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Jag tycker att Canonical Ubuntu borde fokusera på olika nischer av användare för att bli större:
* Utvecklare - satsa ännu mer på tillhanda verktyg och SDK för utvecklare.
* Gamers - samarbeta mer med Steam, Desura och hjälp till med drivrutinsutveckling med mera, satsa på göra ett bättre gamerOS är Windows.

Och så vidare.

Mer ödmjuka mål först , men desto mer fokuserat, än att vara OS:et för alla. Nu är det "lite här och lite där" som fixas. Inget fel med det heller, men det innebär också att det är svårt att vara bäst på ett område.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Angående SDK så kommer det ett som är gemensamt för desktop, tablet och mobil till hösten. Som jag förstår, så bygger det på ramverket Qt.

Se > http://www.ubuntu.se/content/1242-Ubunt ... by-October
morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Rune.K skrev:Angående SDK så kommer det ett som är gemensamt för desktop, tablet och mobil till hösten. Som jag förstår, så bygger det på ramverket Qt.

Se > http://www.ubuntu.se/content/1242-Ubunt ... by-October
Det där är jag förbannat sugen på att testa!!
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

De pratade en hel del om SDK't på senaste UDS'en.
Verkar vara rätt intressant.
Fadder.

Rune.K

Inlägg av Rune.K »

fr33r1d3 skrev:De pratade en hel del om SDK't på senaste UDS'en.
Verkar vara rätt intressant.
Jag skulle säga väldigt intressant om man kan skriva program.
Och helt ointressant om man inte kan knacka kod. ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

morpa skrev:Jag tycker att Canonical Ubuntu borde fokusera på olika nischer av användare för att bli större:
* Utvecklare - satsa ännu mer på tillhanda verktyg och SDK för utvecklare.
* Gamers - samarbeta mer med Steam, Desura och hjälp till med drivrutinsutveckling med mera, satsa på göra ett bättre gamerOS är Windows.

Och så vidare.

Mer ödmjuka mål först , men desto mer fokuserat, än att vara OS:et för alla. Nu är det "lite här och lite där" som fixas. Inget fel med det heller, men det innebär också att det är svårt att vara bäst på ett område.
Jag tror du har en poäng där. När det gäller vanliga datorer så tror jag att dom kommer att försvinna mer och mer för "vanligt" folk, surfplattor och mobiler håller på att ta över den biten, däremot gamers och utvecklare kommer väl att behöva datorer. Även när man jobbar med tex film och musik behöver man lite mer kraftfulla grejor så det är viktigt att ubuntu är framme där också.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Ubuntu har historiskt sett varit en viktig del av Linux. Det är fortfarande en bra distribution... men jag tror de håller på att tappa sin plats. I alla fall hos de befintliga användarna. Canonical har all rätt att göra de ändringar de gör men det känns inte bra.

Själv skiter jag fullständigt i vad Ubuntu håller på att bli. Jag använder inte Ubuntu sedan länge. Tyckte prestandan Ubuntu gav var för dålig och är ingen anhängare av Unity. Det finns även andra alternativ för dem som vill ha något lätt att använda. Mitt problem är Ubuntus inflytande och hur det potentiellt skulle kunna problematisera för det resterande Linux kommunityt.

Nu är det kanske lite för tidigt att yttra sig i frågan men hela grejen med Mir är oroande. Det visar på en vilja hos Ubuntu att de vill bli oberoende från Linux. Lite som FreeBSD -> OSX. De har börjat jobba mer i bakgrunden, tvingar på CLA's och dyligt.

Jag hoppas innerligt att detta inte händer. Jag har dock slutat rekommendera Ubuntu till nya på grund av de ovan angivna orsakerna.

När det kommer till Android så ska väl det inte riktigt kallas Linux. Visst det har en linuxkärna men i övrigt är det inte mycket som är gemensamt. Vill man ha ett mobilt OS som ligger närmare traditionellt Linux så finns Jolla och Tizen.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Christian Johansson

vulfgar skrev: ...När det gäller vanliga datorer så tror jag att dom kommer att försvinna mer och mer för "vanligt" folk, surfplattor och mobiler håller på att ta över den biten...
Jag håller inte med där. Smarta mobiler är bra på så sätt att man kan komma åt Internet var som helst. Skärmen är dock för liten och touch-tangentbord inte tillräckligt bra för att man ska kunna/vilja göra allting på en mobil. Jag tycker att man behöver en dator också.

När det gäller surfplattan så är den inte lika praktisk som en mobiltelefon (kan ofta inte komma åt Internet överallt, kan inte ringa eller fotografera med den, och kan inte ha den med sig i fickan) och skärm/tangentbord är inte lika bra att använda som på en dator så surfplattans populäritet kommer nog att avta tror jag eftersom den varken är riktigt bra till det ena eller det andra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Christian Johansson skrev: Jag håller inte med där. Smarta mobiler är bra på så sätt att man kan komma åt Internet var som helst. Skärmen är dock för liten och touch-tangentbord inte tillräckligt bra för att man ska kunna/vilja göra allting på en mobil. Jag tycker att man behöver en dator också.

När det gäller surfplattan så är den inte lika praktisk som en mobiltelefon (kan ofta inte komma åt Internet överallt, kan inte ringa eller fotografera med den, och kan inte ha den med sig i fickan) och skärm/tangentbord är inte lika bra att använda som på en dator så surfplattans populäritet kommer nog att avta tror jag eftersom den varken är riktigt bra till det ena eller det andra.
Jag tror att det kommer att bli mer dockningsstationer och liknande tillbehör till mobiler/surfplattor istället. Jag har själv ingen platta men alla jag känner som har det älskar sina plattor och har nästan helt slutat använda sina datorer.

Det utvecklas ju också böjliga skärmar. Vem vet, snart kanske vi kan vika ihop mobilen/surfplattan för att den ska gå ner i fickan och sen när vi vill ha större skärm så kan den vecklas ut. Hoppas kan man ju i alla fall, det vore väldigt praktiskt. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

För min del handlar uppdelningen plattor/datorer om att konsumera och producera.

Kan jag få en enhet där jag kan göra både och, dockad/i språnget så blir jag nöjd. Kan Ubuntu sammanfoga dessa "miljöer" i en som är bra på allt, kalas!
Tills dess får jag dras med mina plattor och datorer.

PS Ja, sedan är det en fråga om ren beräkningskraft också...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"