Vargens vara eller icke vara i Sverige.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Vargens vara eller icke vara i Sverige.

Inlägg av Pink Panther »

Jag har tagit det lugnt idag. Tränat och solat. Är lite småskadad i vänsterfoten. Men att undvika löpträningen, det finns inte på kartan. En snabbtitt på SVT Play ett naturprogram om vargens utbredning i USA. Från att varit helt utrotad i USA börjar vargen via Kanada ett försök att åter ta sin berättigade plats i den amerikanska naturen via delstaten Washington. Ett starkt motstånd/hat mot vargen finns ibland innevånarna i delstaten Washington. Det som gör mig mest glad är att det finns ett obekräftat antal vargar i Skåne/Småland. Vargar rör sig över stora avstånd. Men de Skånska ( naturvårdarna/Länsstyrelsen ) bekräftar att det finns ett okänt antal vargar, ( hur många är ett ? ) i Skåne. Det som jag tycker är mest glädjande är Sydsvenskans, (ledande nyhetstidningen i Skåne och Öresundsregionen) mindre vetenskapliga undersökning om Skåningarnas åsikter om varg i Skåne. Det är över 90 procent som är positiva till varg i Skåne och några få procent var negativa till varg i Skåne. Resultatet skiljer sig ganska markant från liknande undersökningar som är utförda i andra län/delar av Sverige. Jägarnas och böndernas reaktioner i Skåne har hittills varit sansade eller rättar sagt obefintliga. Så min fråga är följande. Varför är det ett jävla liv om vargens vara eller icke vara i övriga Sverige?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Re: Vargens vara eller icke vara i Sverige.

Inlägg av Pink Panther »

"Finns fler vargar i Skåne"

"Dock finns det just nu fler vargar i Skåne än det funnits de senaste 200 åren".

"Länsstyrelsen har heller inte koll på var vargarna befinner sig, eftersom det är barmark, och man inte kan följa vargarnas rörelse genom snön."

Ganska ironiskt för antalet har varit 0 till något sporadiskt besök i Skåne under de senaste 200 åren tills i vintras. Som intresserad av naturen, vilt och varg. Påstår jag följande. Det kan finnas ett alfapar i regionen Skåne, Småland eller Blekinge, ( "En vargflock består alltid av ett så kallat alfapar, en alfahona och en alfahanne" ). Även om viltexperterna för Länsstyrelsen inte bekräftar att så är fallet.

"Statistiken är oroande. I landet som helhet minskade vargangreppen något förra året, trots att vi har fler vargar än under de senaste 150 åren. Det län som avviker mest är Skåne."
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det är ganska lugnt med reaktioner i Halland och Västra Götaland också. Som jag har upplevt det så är det främst i mellersta Sverige (Jämtland, Värmland, Dalarna etc.) som det finns ett stort motstånd. I södra Sverige verkar många vara positiva till att även vargen ska få finnas och i de norra delarna verkar det vara med utbrett att ta det med ro. Visst finns det en del i norra delarna som är emot vargen, framförallt renskötare som av naturliga skäl och till stor del berättigat är det.

Jag vet inte om jag har fel, men jag har uppfattat det som att det starka vargmotståndet finns i ett bälte ungefär mitt i Sverige. Och jag vet inte vad det kommer sig, men jag skulle kunna gissa på att det rör sig om lokal tradition och gruppåverkan...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Håller med Osprey. Vi har numera varg här, har sett vargstpår på tomten när det varit snö. Gillar tanken på att det finns varg här, det är fina djur. :) Däremot är det viktgt att alla som har tamboskap inhägnar väl så att vargen håller sej till viltet. Finns gott om vilt här, mängder av rådjur tex så det saknas inte naturlig föda för rovdjuren.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Bor mitt i mörkaste Småland. Gissa vad de tycker här :P
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

fd.svensson skrev:Bor mitt i mörkaste Småland. Gissa vad de tycker här :P
Hmmm... mörkaste Småland, det är väl där de gräver gropar som de hänger upp korvar ovanför......
...och som intet ont anande fattighushjon sedan går och ramlar rakt ned i......

Jag har hört någonstans att det är så och har ingen anledning att betvivla att smålänningar är ett grymt släkte.... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

[quote="fd.svensson"]Bor mitt i mörkaste Småland. Gissa vad de tycker här :P[/quote]

Möjligheten för att någon varg får smak på "fd.svensson" kan anses som minimal även om du ligger utomhus i mörkaste Småland. Vargen besöker hellre närmaste Kebabvagn :-) :-)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Vargarna i Skåne ska få motstånd", "Lamor är inte nådiga mot vargar"

http://www.sydsvenskan.se/sverige/lamor ... pa-palsen/
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"