Vi måste fokusera på aktiviteter i forumet

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Vi måste fokusera på aktiviteter i forumet

Inlägg av ycc »

Eftersom aktiviteten har minskat så anser jag att vi måste fokusera den. Det bör ske till forum. Om jag vill försöka göra någon av mina vänner intresserad av Ubuntu är det lättare att hänvisa till ett Internetforum än till irc eller launchpad. Även omröstningar bör ske i forum, anser jag.

Jag tror att de som använder irc nästan alltid vet hur Internetsurfande och forum fungerar, medan det inte alltid är tvärt om.

Den enda viktiga (vad jag anser och kan komma på nu) anledningen till att inte rösta i forum är att man inte kan dölja ställningen under omröstningens gång i phpbb i grundversionen. (För att minska risken för att omröstningen manipuleras.) Men jag tror att det finns ganska enkla patchar att ordna det.

EDIT
Ändrade Internet till Internetsurfande
Tråden avdelad från http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 51&t=57733
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 27 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Re: Vi måste fokusera på aktiviteter i forumet

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:Eftersom aktiviteten har minskat så anser jag att vi måste fokusera den. Det bör ske till forum. Om jag vill försöka göra någon av mina vänner intresserad av Ubuntu är det lättare att hänvisa till ett Internetforum än till irc eller launchpad. Även omröstningar bör ske i forum, anser jag.

Jag tror att de som använder irc nästan alltid vet hur Internetsurfande och forum fungerar, medan det inte alltid är tvärt om.

Den enda viktiga (vad jag anser och kan komma på nu) anledningen till att inte rösta i forum är att man inte kan dölja ställningen under omröstningens gång i phpbb i grundversionen. (För att minska risken för att omröstningen manipuleras.) Men jag tror att det finns ganska enkla patchar att ordna det.

EDIT
Ändrade Internet till Internetsurfande
Du har nog en poäng där med att dom som redan använder irc resp lp vet hur ett forum fungerar medan det kanske inte alltid är tvärtom.

Tidigare (före omröstningarna flyttades till LP) använde vi ett fulhack i phpBB för att dölja ställningen, men har för mej att det hade en del mindre bra biverklningar. Minns inte riktigt men det finns säkert i nån gammal tråd. En annan anledning, om jag minns rätt, till att omröstningarna flyttades till LP var att ubuntu uppströms ville se mer verksamhet från locot där och då passade det bra att lägga valen där och så slapp vi fulhacket i forumet.

Om dom nyvalda och folk i locot vill så går det ju att flytta tillbaka omröstningarna. Det är ju upp till locot att avgöra hur detta ska skötas. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: Vi måste fokusera på aktiviteter i forumet

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Eftersom aktiviteten har minskat så anser jag att vi måste fokusera den. Det bör ske till forum.
Vilken aktivitet menar du har minskat? Support? Marknadsföring?
ycc skrev:Om jag vill försöka göra någon av mina vänner intresserad av Ubuntu är det lättare att hänvisa till ett Internetforum än till irc eller launchpad. Även omröstningar bör ske i forum, anser jag.
Frågan är ju om du vill göra vännen intresserad av operativsystemet Ubuntu, eller av Ubuntu-gemenskapen.

När jag läser dina, och några andras, uttalanden om launchpad får jag intrycket av att du missuppfattat vad Launchpad är. Locot använder Launchpad som medlemsregister, omröstningssystem och för versionshantering av webbplatsens kod.
ycc skrev:Den enda viktiga (vad jag anser och kan komma på nu) anledningen till att inte rösta i forum är att man inte kan dölja ställningen under omröstningens gång i phpbb i grundversionen. (För att minska risken för att omröstningen manipuleras.) Men jag tror att det finns ganska enkla patchar att ordna det.
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Det är lätt att framföra vad andra ska göra. Orsaken till att vi (vi som slulle jobba med det) tog beslutet att använda launchpad har redan förklarats i denna tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=57725.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Våra aktiviteter såsom t.ex. omröstningar skall vara mer synliga och tillgängliga för alla genom att ske i forum. Aktiviteten i forum har sjunkit. (Vad jag kan se både support och diskussioner. Jag har länge efterlyst ett objektivt sätt att mäta och redogöra för aktivitetsnivån men inte vunnit gehör för detta.) Vi måste ha ett mer aktivt forum om vi skall locka medlemmar till att delta.
Om de som sysslar med koden önskar använda Lauchpad för versionshantering är det naturligtvis upp till dem.

EDIT
förtydligande
"objektivt sätt att mäta och redogöra för"
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 27 gånger.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Våra aktiviteter såsom t.ex. omröstningar skall vara mer synliga och tillgängliga för alla genom att ske i forum. Aktiviteten i forum har sjunkit. (Vad jag kan se både support och diskussioner. Jag har länge efterlyst en objektivisering av aktivitetsnivån men inte vunnit gehör för detta.) Vi måste ha ett mer aktivt forum om vi skall locka medlemmar till att delta.
Jag tror att vi har helt olika syn på vad vi menar med aktiviteter inom locot.
Vad jag menar med aktiviteter är:
* Marknadföring och förespråkande av Ubuntu på skolor, bibliotek, föredrag etc.
* Översättning av Ubuntu
* Support via forum, irc, filmer etc.
* Locka och uppmuntra Ubuntu-användare att hjälpa till att förbättra Ubuntu
* Loco-möten och -träffar, för att få medlemmarna att lära känna varandra bättre.

Omröstningar och diskussioner ser jag inte som en loco-aktivitet.

När det gäller aktivitet i forumet så är det ju inget självändamål att ha ett visst antal supportärenden per månad. Snarare kan det ju vara ett positivt tecken på att systemet är såpass bra att användarna inte har så många problem.
Personligen föredrar jag askubuntu.com framför forum för supportärenden. Diskussion om att ersätta forumet med något liknande askubuntu har diskuterats tidigare inom locot.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"Varför lokala grupper?"

"Ever since the birth of computers, enthusiasts and fans around the world have collected together in garages, universities and pubs to talk about their interest, learn from each other and help promote their interest. Combine this with the huge popularity of Ubuntu, and you have the Ubuntu LoCo project".

Källa till ovanstående: http://loco.ubuntu.com/about-loco/

Så har det varit i alla år Ubuntu funnits inget har förändrats. Det som framförs är någras önskemål om vad ni tycker bör utföras. Vad som i praktiken utförs har alltid varit fritt och valfritt. Det kan var musik, film ....... i praktiken vara allt som har med datorer/Ubuntu/teknik och är lagligt. Det kan praktiseras via ett forum, samlingslokal, ( "garages, universities and pubs" ) eller Launchpad. Hur det utförs, när det utförs och var det utförs är inte viktigt. Men när det utförs är det önskvärt att redovisas som en aktivitet för respektive "LoCo team".
HakanS
Global Moderator

Re: Sv: Vi måste fokusera på aktiviteter i forumet

Inlägg av HakanS »

Pink Panther.
Du glömde citera den första texten på sidan:
"With the incredible success of Ubuntu around the world, the LoCo project is here to help groups of Ubuntu fans and enthusiasts work together in regional teams to help advocate, promote, translate, develop and otherwise improve Ubuntu."
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Håkan skrev:
Personligen föredrar jag askubuntu.com framför forum för supportärenden. Diskussion om att ersätta forumet med något liknande askubuntu har diskuterats tidigare inom locot.
Jag tror det vore fel att lägga ner forumet och ersätta det med en "frågelåda". Var finns den diskussion du nämner dokumenterad?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Jag tror det vore fel att lägga ner forumet och ersätta det med en "frågelåda". Var finns den diskussion du nämner dokumenterad?
Bl.a i denna tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=51767
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Ni använder alltså forumet för att föra diskussioner inom LoCot. Visar inte det att ni behöver forumet?
Jag har inte studerat alla protokoll från LoCo-mötena, men mitt intryck är att aktiviteten varit mycket låg på LoCo-mötena, bl.a. om man jämför med de diskussioner som skett inom forum. Talar inte det för att vi behöver ett forum?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

När det gäller ovanstående diskussion så ägde den rum samtidigt som vi började med medlemsmötena i irc-kanalen.
Jag är ingen motståndare till forum av principskäl, med ser heller inte forumet som en helig ko. Jag anser att vi ska använda de verktyg och informations- och samarbets-kanaler som är bäst lämpade för att uppfylla locots målsättningar.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Du skriver att en målsättning är att
Är inte forum en av hörnstenarna i den verksamheten?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Du skriver att en målsättning är att
Är inte forum en av hörnstenarna i den verksamheten?
Nej. Inte nödvändigtvis.
Med "att hjälpa till att förbättra Ubuntu" menar jag testning, buggrapportering, buggrättning, utveckling etc. av Ubuntu.
På vilket sätt menar du att forumet är en hörnsten i detta?
Du kanske menar något annat med denna verksamhet?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Man måste locka till sig användarna. Det gör man genom att synas i ett forum. Det funkar inte genom irc-möten.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Man måste locka till sig användarna. Det gör man genom att synas i ett forum. Det funkar inte genom irc-möten.
Det beror på vad du menar med "locka till sig användarna". Menar du att locka till sig datoranvändare att använda Ubuntu, så håller jag med om att irc-möten inte är rätt kanal. Då är marknadsföring på t.ex bibliotek, studieförbund eler lokala medier det bästa sättet.
Menar du att locka till sig Ubuntu-användare att engagera sig i locot, så tror jag att möten är bättre än ett forum. Jag tror att det bästa sättet att få folk engagerade är att visa vad vi gör inom gemenskapen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag håller heltmed ycc om att forumet är väldigt viktigt och för dom allra flesta som är nya med ubuntu så det absolut forumet som blir introduktionen även till övriga locot. Att försöka minska ännu mer på forumaktiviteten tror jag är olyckligt, dels är det en del av oss gamla som kommer att försvinna och sen lär basen för nyrekrytering bli ännu smalare än idag. Genom ett aktivt forum, både för support och för diskussion, så kan vi locka in fler medlemmar till även övriga aktiviteter såsom träffar, översättning, bugghantering, marknadsföring mm.

Det var en del som klagade förr när det periodvis var stökigt i forumet, men stökigt eller inte, aktiviteten var väldigt hög även på andra delar av locot. För min personliga del så tror jag att det finns en omotiverad rädsla för diskussioner. Diskussioner är inte nödvändigtvis till för att vinnas utan för att beslysa en fråga från många olika håll och därmed öka kunskapen. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Forumet är det är absolut viktigaste ett community har, oavsett vad det gäller. För dom flesta är en wiki otroligt viktig med, men eftersom Ubuntu riktar sig till nybörjare är en wiki inte lika viktig som forumet.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Tycker det är självklart att vi ska ha en forum.
Men vissa saker av vår aktivitet passar bättre på andra plattformar.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Nu skapades mitt numera borttagna inlägg med anledning av ett uttalande om följande, ( "Diskussion om att ersätta forumet med något liknande askubuntu har diskuterats tidigare inom locot" ).
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"