xubuntu 6.10 livecd installations problem

HumusSmurf

xubuntu 6.10 livecd installations problem

Inlägg av HumusSmurf »

Hej

Jag försöker starta xubuntu 6.10 liveCD på en dator som för tillfället körs med Win98 (tänkte gå över till Linux om jag får det att fungera...). Men jag har inte kommit så långt eftersom den redan vid första försöket frågar efter user name och password. Jag har inte kommit längre än så, har inte kommit fram till skrivbordet.

Olika varianter på användarnamn/lösenord har testas (inklusive bara retur), men inget har hjälpt. Testat skivan och minnet med de tester som följer med skivan, inga fel på de. Har även testat den i safe graphic mode, Xfce session, standard session, Failsafe GNOME session och Failsafe Terminal session. Datorn har 128 Mb RAM. Har googlat efter användarnamn/lösenord och problem med liveCD utan större lycka.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: xubuntu 6.10 livecd installations problem

Inlägg av Hund »

Prövat med "xubuntu" eller "ubuntu" som användarnamn och blank lösenord?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
HumusSmurf

Inlägg av HumusSmurf »

Jag har testat ubuntu, xubuntu, blank, 6.10 och dessa i de flesta kombinationer. Jag har fått tips om live som lösenord men har ännu ej testat.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Men exakt vart är det du lär ange lösenord då?

Jag har aldrig behövt göra detta med 6.10, bara när jag prövade FF, och då fungerade det bra med "ubuntu" som användarnamn och blankt lösenord.
HumusSmurf

Inlägg av HumusSmurf »

Direkt efter första valet som man får:
Start or install Xubuntu, Start Xubuntu in safe graphics...
Kommer det ganska snart en inloggningsfönster där man ska ange användarnamn och lösenord. Valmöjligheterna där är de olika sessions varianterna som jag har redan nämnt (eller att stänga av/starta om).
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vilket väljer du? "Start or install Xubuntu" eller?

Så gjorde jag när jag prövade Xubuntu och jag behövde inte användaruppgifter? Rätt ny på detta jag med. :)
HumusSmurf

Inlägg av HumusSmurf »

Jag har testat alla alternativen men har inte fått något att fungera.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har nog ingen lösning på ditt problem tyvärr, får hoppas att någon annan har nån aning. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

HumusSmurf skrev: Hej

Jag försöker starta xubuntu 6.10 liveCD på en dator som för tillfället körs med Win98 (tänkte gå över till Linux om jag får det att fungera...). Men jag har inte kommit så långt eftersom den redan vid första försöket frågar efter user name och password. Jag har inte kommit längre än så, har inte kommit fram till skrivbordet.

Olika varianter på användarnamn/lösenord har testas (inklusive bara retur), men inget har hjälpt. Testat skivan och minnet med de tester som följer med skivan, inga fel på de. Har även testat den i safe graphic mode, Xfce session, standard session, Failsafe GNOME session och Failsafe Terminal session. Datorn har 128 Mb RAM. Har googlat efter användarnamn/lösenord och problem med liveCD utan större lycka.

Tacksam för hjälp!
Det är nånting som inte stämmer. Jag installerade många Ubuntu versioner ifrån Live CD:n och
jag har för mig att jag aldrig har angett ett lösenord, när jag kör en Live CD
Har du brännt CD:n själv?

Hälsningar
Peter
HumusSmurf

Inlägg av HumusSmurf »

Jag har laddat ner och bränt den själv, från denna sida. Missade att kolla av chechsumma, blev medveten om det efteråt...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

HumusSmurf skrev: Jag har laddat ner och bränt den själv, från denna sida. Missade att kolla av chechsumma, blev medveten om det efteråt...
Checksum kollen meddeler bara om det blivit fel på ISO-filen vid överföringen.
Det har inget med detta att göra. :)
ghosthund

Inlägg av ghosthund »

Ingen lösning på problemet direkt men när jag sätter i min Xubuntu skiva å väljar starta/installera så kommer jag direkt till skrivbordet. testa å ladda ner å bränna igen?? vet ju inte om det hjälper men ibland blir det lustigt med nerladdningar och bränningar.

Har även för mig att jag läst något om samma/liknande problem nånstans här på forumet. testat å söka här på forumet? kanske finns nått.

Hoppas det löser sig!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"