Kan inte spara projekt i Openshot video editor

Problem med att spela musik, film osv.
martingandersson

Kan inte spara projekt i Openshot video editor

Inlägg av martingandersson »

Jag har Ubuntu 13.04 och när jag gör en film i OpenShot Video Editor kan jag inte spara projektet. När jag klickar på spara projekt får jag upp en ruta som ber mig namnge projektet, välja mapp och filmformat. När jag sedan trycker på spara händer inget. Vid ett tillfälle när jag klickade runt för att lösa det kom det upp en ruta som sa att jag inte hade skrivrättigheter till målmappen. Jag försökte då spara till skrivbordet. Vad är det för fel?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Kan inte spara projekt i Openshot video editor

Inlägg av Osprey »

Felet är förmodligen att du på något sätt varit inne som root eller något annat och skapat filer/mappar i ditt hemma-directory.
Du bör kunna fixa till det genom att öppna en terminal och köra:

Kod: Markera allt

sudo chown -R $USER:$USER ~
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
martingandersson

Jag glömde säga att jag är dålig på datorer. Hur gör jag det du säger. Jag behöver en tydlig instruktion för att klara det. Sorry
martingandersson

Jag hittade nog terminalfönstret du talade om och har klistrat in din kod på en ny rad.
Jag får då [sudo] password for martin: men jag kan inte skriva mitt password.
Jag har också försökt installera om hela UBUNTU eftersom jag precis börjat med det. Inte heller det går längre. Tidigare hade jag Windows Vista. Jag gjorde en DVD för att installera UBUNTU och det gick hur bra som helst. När jag nu stoppar in DVD:skivan och startar om datorn händer inget utan jag kommer till min vanliga UBUNTU inloggning.

På jobbet har jag testat UBUNTU 13.04 på en bärbar dator och där fungerar OpenShot video editor fortfarande. Det går att spara projekt som vanligt men som sagt inte på min bärbara dator hemma.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ditt lösenord går säkert att skriva in, det är bara det att det inte ekas/skrivs ut, inte ens som asterisker (stjärnor)... och anledningen till att det inte skrivs ut är givetvis av säkerhetsskäl, det är bara dumt att skriva ut en stjärna för varje bokstav, eftersom ifall någon ser det så blir säkerheten väldigt mycket sämre genom att de känner till längden på lösenordet.... :)
martingandersson

Jag har nu skrivit in mitt lösenord (tror jag) och det ser ut så här i terminalen:

martin@martin-EQUIUM-A200:~$ sudo chown -R $USER:$USER ~
[sudo] password for martin:
martin@martin-EQUIUM-A200:~$

Jag märker ingen skillnad och jag kan fortfarande inte spara ett videoprojekt
Just nu känns det som att jag vill installera om hel UBUNTU men även där misslyckas jag nu.
Grrr Hur gör jag?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nu har vi iallafall eliminerat risken att du inte själv var ägare till alla filer under ditt "home"...

Om du behöver installera om Ubuntu vet jag inte, men isåfall är det ju bara att trycka in CD/DVD:n och starta om burken......
martingandersson

Jag har nu installerat om hela Ubuntu 13.04 men problemet kvarstår. Det enda jag gjort är att installera om och sedan installet OpenShot Video Editor. jag lägger till filmklipp och när jag klickar på spara händer inget. När jag försöker exportera projektet som en färdig film öppnas en ruta och jag får följande felmeddelande:

"Du har inte skriv-rättigheter för den valda mappen. Var god och välj en annan sökväg."

Jag har testat att spara i olika mappar och på ett USB-minne men inget fungerar. Under systeminställningar jag står som Administratör så jag tycker jag borde komma åt allt.

På en annan dator fungerar det ju utan problem och jag har installerat Ubuntu och OpenShot på precis samma sätt.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det verkar ju lite märkligt, men något är det uppenbarligen som skiljer mellan datorerna...

Men att vara administratör i Linux är inte riktigt samma som i Windows. I varken Linux eller Windows har man samma rättigheter som den riktigt administratören ("root" i Linux, "Administrator" i Windows). Exakt vilka rättigheter man har liksom hur de behandlas skiljer också lite.

Men naturligtvis kommer du inte ens åt allt som root heller under Linux - Om filskyddet är satt till att root inte ska komma åt filen, så kommer root inte åt filen, men däremot kan root alltid ändra filskyddet så att han/hon kommer åt den.

Så det enklaste här är att du helt enkelt ändrar filskyddet så att det blir som du vill ha det. Enklaste sättet att ändra filskyddet om du vill slippa jobba alltför mycket i terminalen, är att öppna en terminal och köra "gksudo nautilus". Sedan kan du högerklicka och ställa in filskyddet så att du får skriva i de mappar du vill osv...
martingandersson

Hej, Jag har nu tittat på datorn på jobbet och det som skiljer dem åt är att på jobbet är det en LG och hemma har jag en Toshiba. På jobbdatorn är språket engelska(USA) och hemma har jag valt Svenska. Det är de enda skillnaderna jag hittat. Jag testade att spara ett videoprojekt på jobbdatorn och då fungerade det och projektet sparades till Skrivbordet.

Jag har ännu inte hunnit testa dina nya tips så jag får återkomma med resultaten.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kanske du försöker spara till en skrivskyddad mapp istället för i din hemmamapp? När du sparar så försök se var programmet vill försöka spara och om det inte syns där så borde du kunna ange sökväg någonstans i inställningarna till programmet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
martingandersson

Problemet är halvt löst.
Jag testade att skapa en ny mapp som jag "Hem" där mappar för bild, video, musik mm finns. Jag döpte mappen till filmprojekt och när jag försökte spara filmprojektet till filmprojekts-mappen fungerade det!

Något fel verkar det dock fortfarande vara för när jag försöker spara som och väljer att spara projektet till skrivbordet eller någon annan mapp verkar det fungera men de nya projekten hamnar i samma mapp jag gjort och inte på de nya platser jag vill. Det verkar som om jag fortfarande inte kan skriva till vissa mappar på datorn. Nå ja, nu verkar det gå att jobba med film i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Kul att det funkar nu!! :D

Och det där med att du inte kan skriva till vissa mappar på datorn är fullt normalt, men å andra sidan så kan du också ändra filskyddet på dem så att du kan göra det ("gksudo nautilus" etc.). Förmodligen är det bara någon liten detalj som du har missat eller som är fel inställd. En möjlig grund för problemen är "grupptillhörighet", men om det mesta funkar nu så är det kanske onödigt att börja konstra med det...
martingandersson

Jag nöjer mig så länge. Det verkar fungera och om jag tex hittar en bild på nätet och vill spara den på mitt skrivbok så sparas den dit. Kanske är det bara något mellan videoprogrammet och resten av UBUNTU. Jag har testat "gksudo nautilus" och då kommer jag till en ruta med hem-ikonen men jag vet inte riktigt vad jag ska göra sedan. jag låter det vara och om jag stöter på problem får jag återkomma. Det är lite svårt att börja fixa med datorer på det här sättet när jag inte har någon erfarenhet alls utan alltid varit en trygg (och frustrerad windows-användare.)

Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Om det funkar så kör på. :) När blivit mer bekant med ubuntu kan det ev vara läge för att fixa lite mer och se vad som gick fel om du har intresse av det. Återkom i så fall om du vill ha hjälp med det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"