Hej.
Jag är ny här men strunt i det.
I vart fall är det en sak som jag har retat mig på en längre tid och som jag (trots att jag sökt hjälp) inte har lyckats få någon klarhet i. Har en gammal skrivare, en Epson Stylus 880 som inte kan hantera text skriven i LibreOffice Writer. Använder jag arkiv/skriv ut kan jag göra EN utskrift korrekt men sedan blir resten bara strunt. Skrivaren skriver ut en massa obegripliga tecken ( u med prickar över och däremellan pilar) och kan lägga 5-6 sidor på detta innan den ger upp. Att stoppa utskrifterna kan vara nästan omöjligt för trots att man startar om skrivaren och tömmer skrivarkön så fortsätter utskrifterna. Detta är en källa till stor irritation, inte bara över slösat bläck/papper utan också eftersom det kostar tid och energi. Och ärligt talat, det ska ju inte vara så här. Skrivaren fungerar annars hyfsat under Ubuntu trots att den börjar bli gammal. Har forskat lite och hittat en "Generic printer" som jag inte får bort, antagligen är det den som ställer till det för min Epson.
Strunt utskrifter under Ubuntu, behöver lösning (Löst)
Strunt utskrifter under Ubuntu, behöver lösning (Löst)
Senast redigerad av 1 Städarn, redigerad totalt 25 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Strunt utskrifter under Ubuntu, behöver lösning
Förmodligen har du inte rätt drivrutiner för skrivaren utan bara något som är nästan rätt. Detta kan t.ex många gånger bli resultatet av generiska skrivare, vilket innebär att datorn försöker gissa så gott den kan vad den tror att skrivaren förstår och ofta blir det inte 100% rätt.
Jag skulle gissa att något i de kontrollsekvenser som datorn skickar till skrivaren ställer om den i något konstigt läge så att den försöker skriva ut "grafiktecken", eller något annat konstigt.
Det enda du kan göra för att få ordning på det skulle jag tro, är att leta hos Epson eller någon annanstans efter andra/rätt drivrutiner...
Jag skulle gissa att något i de kontrollsekvenser som datorn skickar till skrivaren ställer om den i något konstigt läge så att den försöker skriva ut "grafiktecken", eller något annat konstigt.
Det enda du kan göra för att få ordning på det skulle jag tro, är att leta hos Epson eller någon annanstans efter andra/rätt drivrutiner...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Det ligger något i det men hur ska jag lösa det i Linux? Jag har aldrig installerat nya drivrutiner under Linux/Ubuntu utan bara i Windows så jag vet inte hur det fungerar. Under Windows skulle man ladda ner och installera men hur gör jag här?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag har ingen bra lösning, bara några tankar.
Om man stänger av och slår på skrivaren efter första utskriften kanske nästa utskrift fungerar. Men som du säger, så skall det inte fungera.
Finns det någon möjlighet att göra utskrifter till en fil som sedan dumpas till skrivaren?
Det verkar som om det finns en Epson Stylus driver i ett paket som heter Gutenprint. Går det att installera det paketet via pakethanteraren? (Jag sitter inte vid Ubuntu nu.)
Om man stänger av och slår på skrivaren efter första utskriften kanske nästa utskrift fungerar. Men som du säger, så skall det inte fungera.
Finns det någon möjlighet att göra utskrifter till en fil som sedan dumpas till skrivaren?
Det verkar som om det finns en Epson Stylus driver i ett paket som heter Gutenprint. Går det att installera det paketet via pakethanteraren? (Jag sitter inte vid Ubuntu nu.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- Osprey
- Kontakt:
Precis som ycc säger så är det nog gutenprint du ska installera och använda och förmodligen är det printer-driver-gutenprint som du ska installera då:
Mer info finns på http://www.openprinting.org/printer/Eps ... _Color_880
Kod: Markera allt
sudo apt-get install printer-driver-gutenprint
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Gjorde som du skrev och det blev så här:
[sudo] password for raven:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
printer-driver-gutenprint är redan den senaste versionen.
printer-driver-gutenprint är satt till manuellt installerad.
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
libutouch-grail1 kde-l10n-sv kde-l10n-engb libutouch-evemu1 libutouch-frame1
libutouch-geis1 acroread-common
Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Nu försvann "Generic printer" och det står Epson Stylus 880 under snabbutskrift och Skriv ut. Testade ett antal gånger och det fungerade korrekt (utom när jag själv råkade avsluta programmet). Tack för hjälpen!
[sudo] password for raven:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
printer-driver-gutenprint är redan den senaste versionen.
printer-driver-gutenprint är satt till manuellt installerad.
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
libutouch-grail1 kde-l10n-sv kde-l10n-engb libutouch-evemu1 libutouch-frame1
libutouch-geis1 acroread-common
Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Nu försvann "Generic printer" och det står Epson Stylus 880 under snabbutskrift och Skriv ut. Testade ett antal gånger och det fungerade korrekt (utom när jag själv råkade avsluta programmet). Tack för hjälpen!