BISP BankID - Kan inte exportera

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Ekdahler
Kontakt:

BISP BankID - Kan inte exportera

Inlägg av Ekdahler »

Jag har lyckats, efter ett par om och men, installera BISP-4.19.1.11663 på Ubuntu 13.04 64bit.
Jag kör med BankID på fil och var tvungen att skaffa nytt BankID då "Windows-filen" tydligen inte fungerar. Dock skall det gå att använda "Linux-filen" till Windows, som jag dualbootar med. Nackdelen är att jag lyckas inte med att exportera min fil.
Finns det möjligtvis någon som kan luska ut vad som är på tok?

Jag kommer efter $ persadm export prompt tills dess att jag skall välja sökväg för export.
Vilket blir mitt USB "/media/ubuntu/Kingston".
Varpå det tar stopp.

Kod: Markera allt

Failed to export token. The reason might be that the export directory is not on a removable media, or that you don't have permission to write to it.
Jag har möjlighet att visa/läsa/skriva på stickan i övrigt..

Tack på förhand.
<?php
/* Show my generic signature */
print("Ubuntu 13.04 Raring Ringtail 64bit // Windows 7 Home Pro 64bit");
?>
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BISP BankID - Kan inte exportera

Inlägg av Nemo »

Hej!
Vad händer om du exporterar till din hemkatalog

/home/username/Dokument/
Ersätt username med det användarnamn du är inloggad som. Felmeddeandet anger att det kan vara behörighetsproblem. Prova därför din hemkatalog i första hand för att eliminera denna möjliga felkälla.

Mvh Nemo
Ekdahler
Kontakt:

Inlägg av Ekdahler »

Failed to export token. The reason might be that the export directory is not on a removable media, or that you don't have permission to write to it.
Har provat exportera till root"/", "/home/ubuntu/Documents" samt en annan partition via "/media/ubuntu/Windows" samt USB "/media/ubuntu/KINGSTON". Ifall det skulle skilja på filsystem (USB Formaterad i Fat32 för övrigt).

Samt att köra $ sudo persadm export, men då får jag bara fel PIN.

Detta börjar bli en riktig följetång..
<?php
?>
Ekdahler
Kontakt:

Inlägg av Ekdahler »

För dem med samma problem så finns det ett "fulhack" till lösning.

Certifikaten för BankID ligger lagrade under följande sökväg, under filformat .ngp:
/home/<användare>/.personal/store

Dessa går att zippa ihop/kopiera som backup.
Har själv provat och lyckats genom att skapa en zip av filerna, ta bort orginalet och extrahera upp kopian och loggat in på banken med denna.

Kvarstår gör att kontrollera om dessa går att få in under BankID för Windows, vilket är huvudsakliga syftet med att jag vill kunna exportera "på riktigt".
<?php
?>
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"