Datorn kommunicerar inte med tangentbordet

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
korpdotter
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Datorn kommunicerar inte med tangentbordet

Inlägg av korpdotter »

Har problem med min dator. Den låste sig och det gick inte att göra nåt för att komma ur det, så stängde den på knappen på datorn. Satte på den igen, och då fungerade inte tangentbordet, så kunde inte logga in eller nåt sånt. Har varit så förut ibland, då har det hjälpt att bara starta om den igen så stängde och satte på.

Fast denna gången kom jag till en lista med olika enheter den föreslår för boot och meddelandet att jag kan använda piltangenterna och "press enter to boot the selected OS, 'e' to edit the commands before booting or 'c' for a command line."

Problemet är bara att jag inte kan göra nåt av det, och inte komma förbi det, eftersom den inte reagerar på nåt från min tangentbord. Har testat att koppla in ett annat tangentbord, att använda en annan usb-port, och har testat att koppla in med en sån där mellandel så jag kunde koppla in tangentbordet i det runda uttaget (vet inte vad det heter). Den reagerar i vilket fall inte på något jag gör från tangentbordet.

Finns det nåt sätt för mig att komma runt detta? Utan att använda tangentbordet. Kan erkänna att jag har filer jag inte har backup på, så skulle gärna slippa att köra installationsskivan igen för att få ett fungerande system, men... kan ju inte alls använda datorn nu eftersom jag inte kommer in.

Skulle vara jätteglad för nån tips eller nån form av hjälp. Har kört fast lite och kan inte tänka nåt kreativt lösningsinriktat alls..
Användarvisningsbild
norhager

Re: Datorn kommunicerar inte med tangentbordet

Inlägg av norhager »

prova att bota upp datorn med en liveskiva och se om du får tangentbordet att fungera, funkar det då så är det enklast att installera om men rädda först de filer du vill ha kvar lägg de på ett usbminne. Fungerar det inte då ja då har du problem modell stora för då är det ett hårdvarufel
korpdotter

Inlägg av korpdotter »

Tänkte inte på att jag kunde nå mina filer om jag kör en sån skiva. Men det går ju. Puh. Tangentbordet funkar då, så nu kan jag fixa det utan större katastrofer.

Tack :)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

...och nu är ett utmärkt tillfälle att ordna med ordentliga backuprutiner, så slipper du oroa dig nästa gång? :-)
korpdotter

Inlägg av korpdotter »

Ja. :) Det är alltid ett bra tillfälle att ordna med backuprutiner. Konstigt att det är så svårt att komma loss med det trots allt..
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

korpdotter skrev:Ja. :) Det är alltid ett bra tillfälle att ordna med backuprutiner. Konstigt att det är så svårt att komma loss med det trots allt..
Den variant som finns under Systeminställningar --> Säkerhetskopiera är rätt trevlig för enklare behov.

(Sen är det heller inte fel att testa att man faktiskt även kan återläsa de säkerhetskopior man tar.)
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Man drar ut USB-kontakten för tangentbordet och stoppar in den på nytt. Ett annat alternativ är att ansluta ett annat tangentbord.

Grundfelet är sannolikt ett arbetsminne, som inte alltid returnerar det som borde finnas i minnet. Det kan vara mus, tangentbord eller något annat inkopplat, som inte alltid kommer igång.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"