Problemet är att pakethanteraren i ubuntu uppdatera mina nvidia-drivrutiner å nu får jag inte igång x-servern. Just detta hände för någon månad sedan, då det slutade med att jag fick ominstallera ububtu pga pajjad grub.
hur går jag tillväga denna gång på smartast sätt?
(Datorspec. intel p4, geforce3 64)
Problem med uppstart av X-serven
- DeepThought
SV: Problem med uppstart av X-serven
Får du några felmeddelanden? Du installerade alltså drivrutinerna med pakethanteraren och inte med de från nvidias hemsida? (För de senaste från nvidia går inte att köra med ditt kort.. har jag märkt den hårda vägen
).
Du kan trycka Ctrl-Alt-F1 för att komma till en terminal, sålänge. Där kan du till exempel kolla i /var/log/Xorg.0.log om det står några felmeddelanden. (För att läsa filer i terminalen kan du skriva less filnamn, och det avslutar du med q). Se till att göra backup på xorg.conf genom att köra sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup. Sedan kan du testa med nvidia-xconfig och se om det hjälper (du kan starta X igen genom att köra gdm).
EDIT: Jag är inte helt säker på att du kan köra nvidia-xconfig, eftersom jag kom på att jag har installerat drivrutinerna manuellt, så det kanske inte finns för dig. Dessutom såg jag din andra tråd - har du två kort?

Du kan trycka Ctrl-Alt-F1 för att komma till en terminal, sålänge. Där kan du till exempel kolla i /var/log/Xorg.0.log om det står några felmeddelanden. (För att läsa filer i terminalen kan du skriva less filnamn, och det avslutar du med q). Se till att göra backup på xorg.conf genom att köra sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup. Sedan kan du testa med nvidia-xconfig och se om det hjälper (du kan starta X igen genom att köra gdm).
EDIT: Jag är inte helt säker på att du kan köra nvidia-xconfig, eftersom jag kom på att jag har installerat drivrutinerna manuellt, så det kanske inte finns för dig. Dessutom såg jag din andra tråd - har du två kort?
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 10 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...