Varför inte öppen omröstning?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Varför inte öppen omröstning?

Inlägg av Pink Panther »

"Därefter pågår omröstning på launchpad den 10 - 24 maj. Tillträde blir den 27 maj."

Varför inte öppen omröstning där alla medlemmar i forumet kan deltaga, inte bara launchpad medlemmar. Det finner jag som ett mer legitimt förfarande av valen. Nu rör det sig om max 10 - 15 st som orkar rösta via launchpad. Inte ens jag orkar gå in och rösta via "launchpad" även om jag har medlemskap.

Ovanstående är av största vikt för att nå ett större deltagande i allt som rör Ubuntu Linux. Sluta göra allt så komplicerat, ingen orkar med sådant eller bry sig om det är för komplicerat. Så fungerar samhället idag. Gilla läget eller gå under.

Enkelt, folkligt och inte så förbannat gravallvarligt.

:-) :-)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: Varför inte öppen omröstning?

Inlägg av HakanS »

Att vi valt att ha omröstningarna på Launchpad beror på att alla loco-medlemmar inte är medlemmar i forumet. Det är medlemskapet i Launchpad-gruppen som definierar att man är Loco-medlem, och därmed röstberättigad.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Varför inte öppen omröstning?

Inlägg av ycc »

Jag håller med PP. Jag tror vi kan få mer aktivitet genom att centrera verksamheten till forum. (Om Canonical har krav på aktivitet i Launchpad kan vi ju avge rapporter där.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Jag tror vi kan få mer aktivitet genom att centrera verksamheten till forum.
Jag tror vi får mer aktivitet inom gemenskapen genom möten. Genom t.ex irc, men främst på riktigt (AFK). Problemet är att vi är få och utspridda.
Ett forum är ett bra redskap för att hantera support, men inte för att samordna och bedriva verksamhet.
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 7 gånger.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Men jämför den aktivitet vi haft i forum med den som varit via irc! Betydligt färre deltagare via irc.
En orsak är naturligtvis att man i forum kan skriva vid en tidpunkt som passar en själv.
EDIT
Utanför ämnet: Ursäkta OT-fråga Håkan, men jag ser inte din presentationstråd, men den kommer i denna kategori senare, förstås?
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Utanför ämnet: Ursäkta OT-fråga Håkan, men jag ser inte din presentationstråd, men den kommer i denna kategori senare, förstås?
Utanför ämnet: Jag har dåligt med tid, så jag kliver av och lämnar över till nya krafter
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Utanför ämnet: Då kan jag bara tacka för allt jobb du lagt ner. Vi har olika åsikter ibland men du har jobbat hårt. Blir du kvar med portalen?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Men jämför den aktivitet vi haft i forum med den som varit via irc! Betydligt färre deltagare via irc.
Antalet deltagare är ett dåligt mått på aktivitet. Det säger ju inget om resultatet.
Sedan ser du ju inte all aktivitet som sker via irc och mail.
Som jag skrev ovan så är forum ett bra redskap för att hantera support, men inte för att samordna och bedriva verksamhet.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Blir du kvar med portalen?
Ja. Men jag ser gärna att någon annan också hjälper till.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tror man måste börja med forum och när atktiviteten kommer där kan man prova med irc för vissa delar. med den låga aktivitet vi har nu kan man inte prioritera irc och det mindre kända Launchpad.
(Att ha omröstningen om mandatperiodens längd i Launchpad utan diskussion i forum är absolut fel, anser jag, men det har diskuterats tidigare.)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 7 gånger.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

HakanS skrev:
ycc skrev:Blir du kvar med portalen?
Ja. Men jag ser gärna att någon annan också hjälper till.
+++
Verkligen bra om någon mer kommer in i det.
Jag hoppas verkligen att någon annan anmäler sig och kan dela jobbet med dig.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Jag tror man måste börja med forum och när atktiviteten kommer där kan man prova med irc för vissa delar.
Vad är det för aktiviteter, där du tycker att forumet är ett bättre verktyg än möten och sändlistor?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Diskussion om aktiviteter, forums och locos skötsel. Det mesta.
Forum är dit internetanvändare är vana att gå.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Diskussion om aktiviteter, forums och locos skötsel. Det mesta.
Forum är dit internetanvändare är vana att gå.
Nu kan jag kanske låta som en ordvrängare. Men "diskussion om aktiviteter, forums och locos skötsel" är ingen aktivitet. Locots syfte är inte att diskutera, utan att göra saker.
Om vi t.ex är 4 personer som ska ta fram ett reklamblad så är det effektivare att sköta interna frågor via mail och samordningen via möten var 14:e dag än att ha det i ett öppet forum.
En nackdel med att diskutera saker i ett forum är att du alldrig vet när det är färdigdiskuterat. Det kan ju alltid komma yterligare ett inlägg i debatten.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vi måste få mer fart på aktiviteterna. Synas på Intnernet/forum. Locka intresserade.
Håkan skrev:
Om vi t.ex är 4 personer som ska ta fram ett reklamblad så är det effektivare att sköta interna frågor via mail och samordningen via möten var 14:e dag än att ha det i ett öppet forum.
När vi kommer dit att vi t.ex. har fått ihop en grupp på 4 som skall göra ett reklamblad så får gruppen naturligtvis kommunicera som den finner bäst.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Ja, forumet kan vara ett sätt att informera om locots aktiviteter.
Portalen och sändlistan är ytterligare kanaler att sprida information.
Jag vidhåller dock att vi får mer aktivitet inom gemenskapen genom möten än genom diskussioner i forumet.
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Pink Panther skrev:"Därefter pågår omröstning på launchpad den 10 - 24 maj. Tillträde blir den 27 maj."

Varför inte öppen omröstning där alla medlemmar i forumet kan deltaga, inte bara launchpad medlemmar. Det finner jag som ett mer legitimt förfarande av valen. Nu rör det sig om max 10 - 15 st som orkar rösta via launchpad. Inte ens jag orkar gå in och rösta via "launchpad" även om jag har medlemskap.

Ovanstående är av största vikt för att nå ett större deltagande i allt som rör Ubuntu Linux. Sluta göra allt så komplicerat, ingen orkar med sådant eller bry sig om det är för komplicerat. Så fungerar samhället idag. Gilla läget eller gå under.

Enkelt, folkligt och inte så förbannat gravallvarligt.

:-) :-)
Jag anser att Launchpad är ett bra alternativ för formella saker så som att hålla koll på vilka som är medlemmar i LoCot och att sköta omröstningar/val. LoCot har aktiva medlemmar lite varstans bland annat forumet, IRC, mailinglistan och på Launchpad. Via Launchpad kan alla sammanstråla för det som är gemensamt.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Utanför ämnet: Vi tror olika, Christoffer. Jag undrar i alla fall: Skall du inte ställa upp i valet? Ännu finns tid att bli nominerad.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

För egen del har jag svårt att se att det skulle spela någon större roll var vi har omröstning. Tycker man inte att det är värt den minut eller två det tar att registrera sig på forumet alt. på Launchpad så känner man antagligen ändå inte särskilt mycket inför valet.

Fast ska man ändå välja en valmetod så lutar jag ändå åt att föredra Launchpad framför forumet, utav ungefär den anledning som christoffer just angav.

Sen så tycker jag det är lite trist när det verkar sättas någon form utav likhetstecken mellan webbplatsen/forumet och LoCot. Personligen så har jag i alla fall betydligt större behållning utav irc-kanalen än forumet. Likaså så föredrar jag personligen mailinglistor framför webbforum vilken dag som helst.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vi måste försöka få med så många som möjligt. Det gör vi genom att synas i forum. Irc, mailinglistor, Launchpad är inte lika synliga.
Ni tillhör de mest engagerade. Men för "allmänna frågor" typ val och diskussioner om Loco o forums skötsel tror jag det är bättre att det sker i forum. Fler medlemmar deltar då. Det får inte bli "elitistiskt".

Jag anser dessutom att gränsdragningen mellan forum och Loco inte skall vara så strikt. Den är svår att göra. Håkan skrev nyligen att TL inte har med forum att göra. Men visst har TL (och TC) i kraft av sina befattningar yttrat sig om forums skötsel.

EDIT
En mycket viktig orsak att lägga forum under TL och LoCo är att det måste skötas demokratiskt.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"