Presentation av frippe i valet som Team Contact

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
frippe

Presentation av frippe i valet som Team Contact

Inlägg av frippe »

Då jag ställer upp i valet som Team Contact kommer här en liten presentation av mig.

Mitt namn är Jan Friberg och jag är 41 år gammal från den lilla staden Vadstena. Vid åtta års ålder fick jag min första dator, en VIC-20, och på den vägen är det. Idag jobbar jag som IT-tekniker på kommunen i min hemstad.
Linux har varit en del av mitt liv väldigt länge. Min första erfarenhet var Red Hat, och sedan har jag testat det mesta som går att köra på en Intelprocessor. Sedan 2007 är jag en Ubuntuanvändare.

Vad har jag för mål om jag blir vald?

Jag vill att informationen i vårt LoCo ska börja flöda igen så alla känner att de har insyn i vad som händer och själva kan göra sig hörda.
Jag har frivilligt börjat skriva nyheter på portalen genom att översätta och sammanställa nyheter från olika källor på Internet. Jag har även med början i april skriva månadsrapport för att rapportera tillbaka mot Ubuntu vad som händer här hos oss i Sverige. Det blir inte mycket i den här rapporten men jag hoppas rapporterna blir fylligare under årets gång.

Jag vet hur viktigt det är med bra översättningar om man ska övertyga människor att testa ett system. När det gäller Ubuntu tappar vi fart i den avdelningen nu. Själv är jag ingen översättare, jag provade på det en gång i tiden då jag översatte Linux Mandrakes webbplats, så jag vet mina begränsningar. Men jag hoppas kunna hjälpa översättningsteamet för att underlätta deras jobb och skapa vägar in för den som är nyfiken på att engagera sig i översättningsarbetet.

Att mötas i verkligheten är ett bra sätt att möta andra likasinnade och smittas av deras entusiasm. Och jag hoppas verkligen att jag ska kunna få igång någon form av Ubuntumöten. Inget avancerat med hyrda lokaler men med någon form av organisation kanske vi kan få igång en möteskedja med Ubuntufika eller liknande runt om i landet.

Ubuntu Sverige är idag inte ett godkänt LoCo av Loco Council. Det ser jag inte som ett stort problem just nu. Jag tycker det viktigaste är att vi får igång vår gemenskap och skapa framtidstro och samhörighetskänsla. Därefter tror jag att det blir enklare att genomföra en så kallad re-approval.

Vårt supportforum fungerar utmärkt och jag hänvisar ofta folk dit för att hitta svar på deras problem. Jag hoppas att alla delar av vårt LoCo kan fungera lika smidigt och vara lika levande.

Och om jag inte blir vald?
Då fortsätter jag att engagera mig och stöttar de valda TL och TC.

Och som avslutning kan jag nämna att jag har undertecknat CoC.

Har ni några frågor svarar jag gärna på dem här.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Presentation av frippe i valet som Team Contact

Inlägg av Pink Panther »

Jag ogillar dåligt ledarskap.

Bra ledarskap är att fatta beslut som gagnar målet. Även om det ibland strider mot egna värderingar eller åsikter. Jag har genom åren upplevt en dyster rad av beslut av så kallade "ledare" som inte har varit allt för genomtänkta.

Att stänga ner delar av ett forum för allmänhetens insyn. Trådar/inlägg kan bara läsas av inloggade medlemmar är en dålig marknadsföring av Ubuntu Linux. Det leder med all säkerhet inte fram till att, "Svenska Ubuntu.Locot åter igen ska bli godkänt av Loco Council".

Jag undrar hur du vill förändra klimatet i gemenskapen och få till en förståndig granskning av Moderatorerna. Deras arbetsinsats, ( när den förekommit ) har genom åren varit långt ifrån bra. Deras handlingar eller beslut har frekvent lätt till en förvärrad konflikt och missämja. Deras uppgift i sak är enkel, ( Moderatorerna ska bara se till att reglerna efterföljs, utan att lägga in personliga värderingar ). Jag förstår inte problemet. Problemen har förekommit frekvent under allt för många år. Men personligen misstänker jag följande, ( personliga värderingar och grupptryck ) som boven i dramat.
frippe

Inlägg av frippe »

Jag tror på ett öppet forum där allt syns. Det ligger så att säga i kulturen runt Linux och öppen källkod att man är öppen och tillgänglig för alla.

När det gäller modereringen av forumet är det viktigt att det finns klara riktlinjer. Sedan är vi alla människor som ibland gör misstag och då behövs det en dialog. Jag vet inte idag hur aktiva moderatorerna är, jag får lite känslan av att det finns ett sjunkande engagemang på alla plan och jag hoppas vi kan vända det.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Hur skulle du beskriva vad det svenska Ubuntu-LoCot är, och vad är dess mål?
frippe

Inlägg av frippe »

Dels har vi de medlemmar som har anmält sig som deltagare på Launchpad. Där har vi en kärna av användare som har sagt sig vara villiga att arbeta för och representera Ubuntu i Sverige. Där finns plattformen för de projekt som behövs för att få Ubuntu att fungera i Sverige där den svenska översättningen är den viktiga spjutspetsen.

Sedan har vi den stora gemenskapen där vårt forum är grundpelaren. Här är det en meritokrati där den som kan gör. Supportforumet är den tydligaste delen här. Den som behöver hjälp är fri att ställa frågan, och den som kan, eller tror sig kunna, hjälper. Allt utan att man behöver svära trohet mot något alls.
Jag vill inte skapa en miljö där någon som är duktig på Linux inte känner sig välkommen i vårt forum för att de inte är Ubuntuanvändare.

Målet är självklart att fler ska välja att använda Ubuntu i någon form. Och dit når man genom att översätta Ubuntu, stötta nya användare med problem de kan stöta på, marknadsföra Ubuntu på olika sätt där det finns potentiellt nya användare. Med andra ord att måste man nå människor som idag inte använder Ubuntu genom olika kanaler som kan vara sociala medier, utställningar och liknande.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vad anser du om att forum är odemokratiskt organiserat?
Nuvarande TL, Håkan, säger att TL inte har ansvar/befogenhet att leda forum.

TL tillsätts ju demokratiskt genom val. Jag anser personligen att forum bör skötas genom de demokratiskt framröstade forumreglerna och om tvister om dessa uppstår så har TL det slutliga avgörandet. Det vore ett demokratiskt sätt att sköta forum, anser jag.

Vad anser du?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
frippe

Inlägg av frippe »

Nu är inte jag en forumexpert, men jag upplever att det behövs någon form av konsensus runt reglerna i forumet. Och rösta om regler är ett bra och demokratiskt sätt att nå denna konsensus.
När väl reglerna finns jobbar administratörerna med att se till att de efterlevs.

Jag är lite osäker på att TL ska ta på sig att peka med hela handen och diktera villkor och vara domare i ett forum. Nu kanske jag är lite blåögd i mina okunskaper men jag får ändå känslan att det borde finnas bättre vägar att lösa en sådan konflikt.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Våra forumregler är demokratiskt framarbetade.
Stora konflikter har uppstått runt deras tolkande och tillämpning.
Konflikterna måste lösas på ett demokratiskt sätt, dvs genom TL.

Varför anser du att den odemokratiskt tillsatta administrationen är bättre lämpad att avgöra konflikter än den demokratiskt tillsatte TL?
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
frippe

Inlägg av frippe »

Jag har haft uppfattningen att man fått förtroendet som administratör på grund av sin kompetens. Så som man brukar tillsätta tjänstemän.
Blir det bättre om man röstar fram administratörerna? Skapar det ett bättre förtroende för deras arbete och beslut?
Jag frågar för jag verkligen är intresserad.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Administratörer tillsätter sig själva.
TL tillsätts genom val bland medlemmarna.
Just nu föreslår jag inte att administratörer skall röstas fram.

Jag anser däremot att hela forum inklusive administratörernas arbete bör ligga under TL.
Naturligtvis inte en detaljstyrning. Den skall ske enligt forumreglerna.

Vid konflikter i t.ex. tillämpningen av forumreglerna eller principavgöranden är det TL som bestämmer.
Det är det som är demokrati.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Vad tycker du om följande?

Att tala om att "LoCot" och "grupper" som de mest betydelsefulla instanserna i gemenskapen är fel. Medlemmarna i "LoCot" har all makt inflyttande över vilka som får rösta i val eller andra frågor som berör gemenskapen. Jag vill berätta för alla nya att det inte alltid har varit på de visset i gemenskapen.

Läs följande mening "Forumet är ett datasystem (ett verktyg)" av tillförordnad TL "HakanS".

För att överhuvudtaget få något intresse för "grupper" eller "LoCot" är forumet den absolut viktigaste utposten för gemenskapen. Inte tvärtom "LoCot" och "grupper". All kraft bör läggas på att få ett trevligt forum där alla är välkomna tills motsatsen är bevisad. Forumet skall förse "grupper" eller "LoCot" med nya friska krafter. Att frånta medlemmarna i forumet rätten att rösta i en öppen omröstning om gemenskapens ledande poster är inte bra. Min slutsats är att några individer vill ha och får kontroll på utfallet. Naturligtvis lär några protestera vilt. Men hursomhelst är jag mycket nära sanning som inte får skrivas.

Vi har tidigare haft ett antal demokratiska öppna omröstningar för alla forummedlemmar.

Hur ser du på ovanstående åsikter?
frippe

Inlägg av frippe »

Forum, hemsida, Launchpad, e-postlistor och IRC-kanaler är alla elektroniska verktyg. Locot eller gemenskapen, vilket ord man nu väljer att använda, består av människor.

Jag har läst bakåt i historiken och läst på hur Ubuntu Community Council gjorde tummen ner med hänvisning till att "riktiga" medlemmar är registrerade på Launchpad, forum är trevligt att ha men inget måste och inget som ger några större krediter i bedömningen av det svenska locot. Jag förstår att det känns bittert om man har varit med och byggt upp ett aktivt forum med tusentals användare. Och jag delar inte bedömningen att Launchpad är ett bra sätt att mäta dedikationen i människors engagemang. Men det är deras bedömning.

Men om vi ser det från en annan vinkel. Jag har fått mängder med människor att testa Ubuntu. De har vänt sig till forumet för att få hjälp med de problem de stött på med sina datorer. De har inte haft något intresse att ingå i ett loco och ta på sig ansvar att utföra aktiviteter. Ska de automatiskt, för att de har problem med drivrutinen till sitt grafikkort, ha rätt att rösta på människor som är villiga att avsätta stora delar av sin fritid för att aktivt arbeta för locot?

Jag kan för min personliga del tänka mig att ha röstning av TL och TC i forumet. Men jag har förstått att det rent tekniskt bättre att hantera omröstningen på Launchpad. Större än så är det inte för mig.

För att bli ett fullt accepterat loco behövs Launchpad och Team Reports. Alltså använder vi de verktygen. Det förtar inte forumets betydelse på något sätt.

TL och TC är i huvudsak administrativa uppdrag. Det är inte så att en TL kan stänga ner forumet eller slänga ut medlemmar ur forumet. Forumets deltagare har skapat reglerna för forumet. De kan ändra dem, inte TL eller TC.

Ubuntu Community Council och Loco Council sätter reglerna för arbetet med ett loco och dessa regler måste TL och TC följa, men forumets medlemmar behöver inte göra det utan nöja sig med just forumet om de så vill.

Jag vet inte hur logiskt mitt svar låter. Jag börjar allt mer uppleva att det finns två falanger som kallar sig "det rätta Ubuntu" och vill få det bekräftat av den andra sidan. Jag känner mig inte hemma hos någon i den striden.
Jag vill sprida användandet av Ubuntu och öppen programvara genom att hjälpa nya människor att testa, informera om att det finns alternativ, möta de riktiga människorna bakom användarnamnen oavsett vilken plattform man valt att verka i. Att få människor att känna att man är en del av en förändring.

Har jag valt rätt plattform för det?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

+1, Frippe.

Ett så ödmjukt och respektfullt svar du avger.
För mig är det fullödigt. All heder för det.

Jag är glad över att ha fått se ditt väl genomtänkta svar.
Innehåller sådant jag uppskattar och jag gillar tonen i svaret.

Snyggt. Trevligt. Bra.
Tack!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Jag börjar allt mer uppleva att det finns två falanger som kallar sig "det rätta Ubuntu" och vill få det bekräftat av den andra sidan."

Jag vet inte om jag håller med dig till 100% rörande ovanstående. Det finns ett antal personer som delar samma åsikt i några frågor som berör demokratiska frågor och frihet rörande forumet. Ett trevligt Ubuntu forum/gemenskap som alla är välkomna att delta i eller besöka tills motsatsen är bevisad. Så har det alltid varit. Men vi är dåligt organiserade. Vi har ingen kontakt via några kanaler som är tillgängliga via Internet. Ingen vet vad den andra skall skriva eller vem personen är privat/namn/yrke/ålder. Det ser jag främst som en styrka inte som en svaghet. Men det stora problemet för den här falangen historiskt, ( Om nu falang är rätt benämning?) är att vi nästan alltid har blivit utmanövrerade och börjat strida internt om något helt oväsentligt. Men en sådan utveckling är inte möjlig eller genomförbar idag för den andra falangen, ( Om vi nu bör använda oss av ordet falang. Ett ord jag helst undviker ).

Medans den andra falangen håller en ständig kontakt och gör inget utan någon form av planering eller baktanke.

Jag är vardaglig och en del av folket så jag använder ordet medans, (vardagligt, talspråks variant).

( Användning av medans i skrift brukar undvikas om det inte är för att ge ett talspråkligt intryck. Det används mest i vardagligt tal )

Jag vill söka en lösning. Men en sådan är svåråtkomlig och förmodligen inte möjlig.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jo. Vi har just kommit in på en av de "eviga frågorna" i Ubuntu - Skall organisationen byggas runt en kärna av mycket aktiva, renodlade Ubuntister, eller skall alla få vara med fast de t.ex. ibland kör en annan dist eller Windows.

För mig är det självklart att forum är centrum i verksamheten, där skall alla få vara med.

Man skall följa forumreglerna, vilket jag anser betyder att:
- Det skall vara tillåtet att skriva att andra OS fungerar bra.
- Det skall vara tillåtet att kritisera ledningen för forum och LoCo.

(Jag menar att så ofta inte varit fallet. Jag vill inte ge några mer detaljerade exempel nu, det blir bara mer trätor. Men kandidaterna i valet bör nog ange hur de står i dessa frågor.)

Vi skall försöka öka aktiviteten generellt i forum. (Ur detta kan vi samla extra intresserade som vill hugga i och stöda just Ubuntu.) Men nuvarande TL skriver ju t.ex. att "Det är inget självändamål att få många aktiva."

Vi har varit dåliga att fånga upp i nytilkomna. Jag tycker vi har ett betonghäckssyndrom där nya ideer inte kommer till sin rätt. De som komer med ideerna tröttnar.

Det är ju viktigt att veta hur kandidaterna i valet står i dessa frågor. Som ofta i valtider så har väl kandidaterna i tidigare val helst undivikit att ge någon bestämd uppfattning, avgivit svepande formuleringar och de långa diskussionerna har fortsatt.

Det finns nog ingen direkt lösning på frågorna. Men forumreglerna är ju centrala och därför menar jag att man måste
- Tillåta positiva yttranden om andra OS än Ubuntu
- Tillåta kritik av administraitonens åtgärder
- Tillåta att ideer om omorganisation förs fram

(Självklart skall alla personangrepp modereras bort.)

Jaja, vi har hört allt förut ... :)
frippe

Inlägg av frippe »

Jag jobbar extra på en potatisgård just nu så mitt svar kommer när jag har ledigt och sammanslaget från flera frågeställare.

@Pink Panther
Mitt val av ordet falang var olyckligt och leder tankarna till religiösa konflikter, det var inte min mening. låt oss istället prata om olika visionärer.

Jag vill att deltagare som finns i forumet eller in Launchpad ska veta vad som händer i god tid. Ha en god chans att uttala sig i tid för att påverka beslut. Känna sig delaktiga.

Det optimala vore självklart att samma deltagare som registrerat sig på forumet även är registrerade på Launchpad. Men det kanske är en omöjlig vision?

@ycc
Ja, jag tycker det är tillåtet att diskutera fördelar andra OS har. Jag tycker det är självklart att man får ställa frågor om andra OS, hur ska man annars få sin Mac att använda sin nya Ubuntuserver som print- och filserver till nämnda Mac?
Jag tycker inte att man ska acceptera att svaret på en fråga är att byta ut en Ubuntu-installation mot XXXX Linux, eller Windows 8, för det är bättre. Det är lika dumt som att tala om för frågeställaren att den inte borde få använda en dator eftersom hen inte har lyckats lösa problemet själv.

Självklart är det tillåtet att kritisera ledningen för forum och Loco. Men rätten att uttala sig innebär inte att man kan räkna med medhåll i sin kritik.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

I stort håller jag med i ditt svar.

Att folk propagerar generellt för Windows eller annan dist har inte varit något problem anser jag.

frippe skrev
Jag tycker inte att man ska acceptera att svaret på en fråga är att byta ut en Ubuntu-installation mot XXXX Linux, eller Windows 8, för det är bättre.
Om du vill ha det så här måste det ju skrivas in i forumreglerna. Vi har nog svarat ibland att Windows t.ex.är bättre för den som kör vissa spel som är svåra att få att fungera under Linux eller absolut måste köra t.ex. Photoshop. (jag kan inte den aktuella situationen för t.ex. spelen nu, dock.) I debattavlan har medlemmar framhållit fördelar med andra distar.
Jag tycker du har fel här.
Däremot försöker vi ju alltid finna lösningar inom Ubuntu först, förstås.
frippe

Inlägg av frippe »

Jag önskar inga regelförändringar jag uttryckte bara en åsikt om vilka krav man som frågeställare kan ha.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"