Manjaro blir en framgång?!

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Harlekin33

Manjaro blir en framgång?!

Inlägg av Harlekin33 »

Manjaro är tydligen en distribution baserad på Arch fast mycket lättare för oss noobs som inte orkar sätta oss in i allt som Arch kräver men Manjaro kanske kan bota det tillståndet?

Det verkar ju enkelt att installera och hittar all hårdvara, drivrutiner etc. automatiskt.?!

Dessutom är den ju en rolling release så slipper man ominstallera datorn då och då..

Ge era synpunkter på Manjaro ni som testat och vad som är bu eller bä.

Vågar man pröva?
fr33r1d3
Kontakt:

Re: Manjaro blir en framgång?!

Inlägg av fr33r1d3 »

Säkert passar den någon.
Jag har själv inte testat Manjaro, men har kört Arch vid några tillfällen.
Tycker det låter som man går miste om en viktig sak som man får vid Arch. Nämligen att man lär sig hur Linux är uppbyggt och fungerar i och med att man till viss del "bygger upp" det själv.

Men en annan fördel med Arch är ju snabbheten, man får anta och hoppas att den finns kvar i Manjaro.

Testa du, och skriv gärna sen hur du upplever det.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Test av phoronix.com.

"Arch-Based Manjaro Linux Runs Against Ubuntu 13.04"

Källa: http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... px=MTM1ODQ
Användarvisningsbild
fingal12

Inlägg av fingal12 »

Jag har gått över till manjaro,varför? Jo efter att ha hållt mig till "buntu" i dess olika distar med få avbrott för testa fedora opensuse och några till för att sen gå tillbaka till"buntu" tyckte jag att det blev tråkigt. Så jag kollade runt, har varit nyfiken på arch tidigare men tyckt att installationen verkade för besvärligt, åtminstone för mig. Så när jag då dök på manjaro blev man ju glad för den verkade ju enkel att installera. Har nu kört med den på bägge burkarna sen årskskiftet, och för mig har det blivit roligt igen med datorn. Att manjaro dessutom är stabil, snabb och säker är ju ett plus. Och till sist, man slipper installera om var 6 månad och dessutom så får man hela tiden de senaste versionerna av programmen.
queson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av queson »

"Ubuntu-bloggaren" Lathund har skrivit en del om Manjaro

http://www.lathund.nu/2013/04/06/manjar ... rch-linux/
Användarvisningsbild
fingal12

Inlägg av fingal12 »

Jo jag tycker den är precis lika "enkel" som de olika "buntu" distarna, faktiskt enklare, för man behöver inte lägga till en eller flera ppa för att få nyare versioner. Antingen hämtar man programmen från manjaros egna "förråd" eller från arch via yaourt, vilket jag personligen tycker är mycket smidigt och enkelt.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ett förslag är att informera mer om Manjaro Linux via linuxportalen.se. Linuxportalen.se har fått nytt liv. Med tanke på vilka som är drivande ser det verkligen hoppfullt ut. Några försöker ( få fart/nytt liv ) i gemenskapen Linuxportalen.se. Med Radio och andra aktiviteter för besökare och medlemmar. Lämna gärna förslag eller hoppa på tåget mer aktivt. Linuxportalen.se är en icke distbunden gemenskap.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Precis som utvecklarna själv klargjort är Manjaro fortfarande i Beta-stadiet. Rullande utgåva må vara en av Manjaros största dragningskrafter dock ska man också komma ihåg att det också är en av deras största svagheter. Manjaro har fortfarande väldigt liten community. Jag tror samtliga av er har underskattat vitala delen för slutanvändare d.v.s. hög nivå av QA-tester. Visst dem får mycket gratis av Archs egna QA-tester. Däremot återigen menar ni som kör Manjaro att samtliga paket från Arch (syftar ej på AUR) testat i Manjaro? Jag vet att det som räknas som Arch Stable är Unstable i Manjaro etc. Däremot har jag svårt att se att en så liten community med så få utvecklarna gör det jobbigt.

Inte för ta ifrån Manjaro något. Med tiden lär det nog utvecklas och bli ett projekt att räkna med. Däremot får jag samma känsla av Manjaro så som jag fick av PCLinuxOS och Fuduntu. Manjaro måste motbevisa att man är ett hobby-projekt. Det genom att fortsätta utveckla och finnas tillgänglig flera år framöver. Vad för garantier har ni Manjaro användare att Manjaro finns kvar låt säg om 2 år?
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Antec

Inlägg av Antec »

Jag installerade Manjaro i går, men jag förstår inte vart man ska leta för att se att det verkligen verkar serieöst. Någon annan som kan förklara vitsen med Manjaro och framför allt med fördelen av systemet?
Användarvisningsbild
fingal12

Inlägg av fingal12 »

antec, har du läst i wikin? tittat runt i forumet? ställ frågor på forumet när du inte hittar, alla är vänliga och svarar på frågor som ställs, kanske inte på en gång. Som sagt du kanske hittar svaren om man letar.

kurdistan: du får ha dina åsikter, men då kan man lika väl säga att även gnome är ett hobby-projkt, kanske mer än manjaro. Om du hade kollat i forumet så hade du kunnat se att dom som bygger manjaro är inne många gånger varje dag och svarar pår frågor, och i vilken annan dist har man dirketkontakt på samma sätt? Kommer man med förslag och tips på hur det kan bli bättre så vet man att det läses och kan komma med i nästa version. Hur är det i typ buntu och gnome? Det är en enorm hierarki som många gånger hindrar bra förslag. Och dessutom, manjaro är fortfarande i beta stadiet, har alltså inte kommit till version 1, vilket dom hoppas ska ske innan årets slut. Jag har mina åsikter precis som du.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag använder eller testar inte Manjaro Linux för närvarande. Men väljer att svara på dina frågor.

Svar på fråga ett.

"men jag förstår inte vart man ska leta för att se att det verkligen verkar seriöst".

Hur seriöst är Manjaro Linux? Det är en grupp av kunniga seriösa entusiaster som utvecklare Manjaro Linux. Det finns säkert mer information via Manjaro Linux hemsida. Det är inget företag eller organisation med ett ekonomiskt kapital som finansierar utvecklingen av Manjaro Linux. Allt bygger på frivilliga prestationer och privata medel. Du har en möjlighet att bidra med frivilliga gåvor/pengar till projektet. Dock tror jag inte det rör sig om några ofantliga belopp projektet får in via gåvor/privata medel. Att sia om Manjaro Linux framtid är idag omöjligt. Projektet kan om deltagarna orkar eller har privata/ekonomiska möjligheter få en liknade utveckling som Linux Mint eller kan projektet avslutas eller splittras en dag. Ingen har svaret.

Svar på fråga två.

"Någon annan som kan förklara vitsen med Manjaro och framför allt med fördelen av systemet?"

För att få någon möjlighet att bedöma eller förstå Manjaro Linux är det bra om du införskaffar kunskaper om Arch Linux. Det finns massor av bra information om Arch Linux.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

fingal12 skrev:antec, har du läst i wikin? tittat runt i forumet? ställ frågor på forumet när du inte hittar, alla är vänliga och svarar på frågor som ställs, kanske inte på en gång. Som sagt du kanske hittar svaren om man letar.

kurdistan: du får ha dina åsikter, men då kan man lika väl säga att även gnome är ett hobby-projkt, kanske mer än manjaro. Om du hade kollat i forumet så hade du kunnat se att dom som bygger manjaro är inne många gånger varje dag och svarar pår frågor, och i vilken annan dist har man dirketkontakt på samma sätt? Kommer man med förslag och tips på hur det kan bli bättre så vet man att det läses och kan komma med i nästa version. Hur är det i typ buntu och gnome? Det är en enorm hierarki som många gånger hindrar bra förslag. Och dessutom, manjaro är fortfarande i beta stadiet, har alltså inte kommit till version 1, vilket dom hoppas ska ske innan årets slut. Jag har mina åsikter precis som du.
Hur kan Gnome vara ett hobbyprojekt? Förklara gärna parallellen med Manjaro. :)

Jag har både varit inne på forumet (relativ ofta för att få hum) och deras irc-kanal. Flesta små distributioner har utvecklarna som är tvungna vara aktiva även på forumen samt irc-kanalerna. Jag har använt ett antal mindre distributioner. Jag har också varit både med i packing/QA-testing grupper. Har personligen vetskap om den tid som krävs för bibehålla hög nivå. Dessutom kontakt med diverse utvecklarna av distributioner. Så det som du finner så speciellt med Manjaro utvecklarnas engagemang i sin community är vad merparten av de små distributioner har gemensamt. ;)

Precis som du klargör är Manjaro fortfarande beta. Var det inte precis det jag också klargjorde? :)

Du kan inte på allvar jämföra Manjaro med Ubuntu :)? Med all respekt för dina känslor för Manjaro. Jag har personligen inget emot Manjaro. Utvecklarna gör ett jättebra jobb. Du har återigen inte besvarat något av det jag skrev i mitt föregående inlägg. Om du inte förstår så kan jag förtydliga.

1. Kommer Manjaro finnas kvar om några år? Låt säg när utvecklarna antingen tröttnat, börjat jobba/knega eller är helt enkelt inne annat skede av sina respektive liv? Är Manjaros community/gemenskap så stor att dem då kan avlasta eventuella utvecklares avsked?

2. Hur står är QA (Quality assurance) gruppen hos Manjaro och hur ser själva arbetet i den gruppen ut?

Manjaro har redan lyckats reta upp Arch gemenskapen och en del utvecklare där.
http://allanmcrae.com/2013/04/we-are-no ... malicious/
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Användarvisningsbild
fingal12

Inlägg av fingal12 »

Tja vad gäller gnome, lyssnar dom på sina användare? Är det lätt att komma i kontakt med dom?
Och sen har pink panther svarat på dina andra frågor.
Att manjaro ev har retat upp archgemenskapen det händer väl mellan andra distar också.
Jo jag kan faktiskt jämföra manjaro med "buntu", precis som du gör, eller hur?
Du ser fördelarna med en stor dist typ då "buntu" medan jag ser nackdelarna med någon stor dist, om vi nu ska jämföra, får jag då göra det med en jämförelse mellan en stor jättetanker och en liten motorbåt? Vem är mest lättstyrd och reagerar snabbast, t ex vid en snabb kursändring? För mig är det inte den stora tankern utan den lilla motorbåten, på samma sätt jämför jag manjaro med "buntu".
Kurdistan jag är inte ute efter att övertyga dig om att den ena är bättre än den andra, för mig fungera manjaro mycket bättre än "buntu", den är enklare. För dig är det tvärtom, och det är helt ok, alla tycker vi olika och föredrar det ena framför det andra och det är väl det som är tjusningen med linux, alla kan hitta någon dist som passar just dom.
Ha det bra med er alla.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

fingal12 skrev:Tja vad gäller gnome, lyssnar dom på sina användare? Är det lätt att komma i kontakt med dom?
Och sen har pink panther svarat på dina andra frågor.
Att manjaro ev har retat upp archgemenskapen det händer väl mellan andra distar också.
Jo jag kan faktiskt jämföra manjaro med "buntu", precis som du gör, eller hur?
Du ser fördelarna med en stor dist typ då "buntu" medan jag ser nackdelarna med någon stor dist, om vi nu ska jämföra, får jag då göra det med en jämförelse mellan en stor jättetanker och en liten motorbåt? Vem är mest lättstyrd och reagerar snabbast, t ex vid en snabb kursändring? För mig är det inte den stora tankern utan den lilla motorbåten, på samma sätt jämför jag manjaro med "buntu".
Kurdistan jag är inte ute efter att övertyga dig om att den ena är bättre än den andra, för mig fungera manjaro mycket bättre än "buntu", den är enklare. För dig är det tvärtom, och det är helt ok, alla tycker vi olika och föredrar det ena framför det andra och det är väl det som är tjusningen med linux, alla kan hitta någon dist som passar just dom.
Ha det bra med er alla.
1. Gnome 3 utvecklarna med sitt kära Gnome Shell är inget som tilltalar mig i dess nuvarande form. Hur vänlig eller otrevliga Gnome gemenskapen är en helt annan diskurs. Däremot att påstå att Gnome-projektet är en hobbyprojektet är att ta vatten överhuvudet.

2. Vad i Pink Panthers svar till Antec bemöter mina frågor? Är det den biten om framtids utsikterna är ovisa?

3. Ja, att uppströms och de distributioner som är baserad på uppströms går i luven på varandra hör till vanligheterna. Det var inte därför jag länkade till länken :). Det var mer att hade Manjaro utvecklarna bättre koll på uppströms hade dem inte behövt skapa "problem" med uppströms. Sådana saker påverkar Manjaros användare d.v.s. dig.

4. Anledning jag skrev du kan inte jämföra Manjaro med Ubuntu var mer tänkt att en jämförelse av projekt/gemenskap/användare etc. Det var inte menat att trycka ner Manjaro som sämre distribution i jämförelse med Ubuntu.

5. Om du tror att jag inte kan vara kritisk mot något jag håller kärt eller själv använder så har du nog inte följt något av det jag skrivit som berör just detta. Jag är ingen "fanboy" av Ubuntu eller någon annan Linux baserad distribution för den delen. En del distributioner fungerar bättre för mina behov och som jag hellre rekommenderar. Om jag är fanboy så är det "opensource" och den fantastiska Linux kärnan.

6. Lycka till med ditt Manjaro äventyr och det är alltid skoj med något som fungerar för en. Som man dessutom som användare känner sig engagerad i. Jag hoppas att eventuella missuppfattning har rättats till. :)
Påvels blogg:
miniaakarshan
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av miniaakarshan »

vilket jag personligen tycker är mycket smidigt och enkelt. O0
Antec

Inlägg av Antec »

Har använt det här systemet på jobbet 3 dar, jo men systemet är rätt okej, men jag kommer ändå inte att föreslå det just nu till nya användare som vill börja använda Linux, egentligen beror det på att jag fortfarande inte ser det här riktigt seriöst än, jag kan ha fel men det är ändå så jag ser på det.. :) Så här säger jag tona ner Manjaro till vad det verkligen uppfattas som , det har liten betydelse även om IDG skrivit om projektet, Ni som undrar prova själv! Då får ni även en inblick i projektet, Det jag tycker är helt och håller min personliga sak att tycka, inget är fel allt är fel! typ!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

[quote="Antec"]Har använt det här systemet på jobbet 3 dar, jo men systemet är rätt okej, men jag kommer ändå inte att föreslå det just nu till nya användare som vill börja använda Linux, egentligen beror det på att jag fortfarande inte ser det här riktigt seriöst än, jag kan ha fel men det är ändå så jag ser på det.. :) Så här säger jag tona ner Manjaro till vad det verkligen uppfattas som , det har liten betydelse även om IDG skrivit om projektet, Ni som undrar prova själv! Då får ni även en inblick i projektet, Det jag tycker är helt och håller min personliga sak att tycka, inget är fel allt är fel! typ![/quote]

Jaså! Har någon hemsk aktör :-) producerat en artikel via någon av IDG:s, ( tidningar/eller nätet ) om Manjaro Linux. Det har jag missat! Inte har jag uppfattat att någon deltagare i tråden påstår att Manjaro Linux är ett lämpligt alternativ för en nybörjare.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej Pink Panther, jag ber om ursäkt, det jag sa lät alldeles för fördömande förstår jag, inte bara förstår utan vet att det är så, Det jag menar är att Manjaro är helt okej det tycker jag, och tycker såklart andra som vill ska prova det! :) Det finns vissa frågetecken men ju mer användare så tror jag det tecknet istället rätar ut sig till ett utropstecken, då menar jag absolut inget varningstecken! Tiden får följa och utvisa vad det kan bli av Manjaro, men det är fortfarande ett intressant projekt :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Den nådde top 10 på ett par månader på Distrowatch.

Det gick snabbt!

:o
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Antec skrev:Hej Pink Panther, jag ber om ursäkt, det jag sa lät alldeles för fördömande förstår jag, inte bara förstår utan vet att det är så, Det jag menar är att Manjaro är helt okej det tycker jag, och tycker såklart andra som vill ska prova det! :) Det finns vissa frågetecken men ju mer användare så tror jag det tecknet istället rätar ut sig till ett utropstecken, då menar jag absolut inget varningstecken! Tiden får följa och utvisa vad det kan bli av Manjaro, men det är fortfarande ett intressant projekt :)
Detta inlägg måste vara rekord i Code of conduct och hur man tilllämpar det!

+100

:kram: :kram: :kram: :kram:
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"