Antagligen är jag felet men är inte säker... :-)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
j-danielsson
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Antagligen är jag felet men är inte säker... :-)

Inlägg av j-danielsson »

Hej...
Det är så att jag har en gammal laptop som min ena dotter handhaver lite då och då när hon inte vill sitta vid sin stationära.
Denna laptop har jag för några år sen 2010 eller 2011 installerat Ubuntu på. Nu är det så att jag vill göra en ren installation på den för vi har tänkt att vem som helst i familjen ska kunna använda den när vi vill vara lite mer ostationära om man säger så MEN nu när jag försöker installera så får jag upp samma text i början när den läser från skivan och jag har nu testat med Ubuntu 13.04, Kubuntu 13.04, Xubuntu 13.04 och Ubuntu 12.04 LTS... Alltså jag har försökt och försökt INNAN jag skriver här och gnäller... Ja jag provade även en amd64 version i min iver att det skulle funka med det fattar jag väl att det inte skulle göra... :-)

Denna texten får jag iaf upp vilken skiva jag än provar med.
Så vad är det jag gör för fel... ???

"This kernel requires the following features not present on the CPU:
pae
Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU"
Antec

Re: Antagligen är jag felet men är inte säker... :-)

Inlägg av Antec »

Datorn behöver en pae -kärna för att fungera,Om du gör en ny installation så kommer det nog att lösas!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Sedan Ubuntu 12.04 är antagandet att användaren har en tillräckligt ny dator att dess processor stödjer funktionen PAE. Det verkar dock inte gälla för sagda laptop.

Se http://askubuntu.com/questions/117744/h ... ot-present för förslag på workarounds.
j-danielsson

Inlägg av j-danielsson »

Antec skrev:Datorn behöver en pae -kärna för att fungera,Om du gör en ny installation så kommer det nog att lösas!
Det var det jag tänkte göra men jag kom bara till denna texten... :-)
andol skrev:Sedan Ubuntu 12.04 är antagandet att användaren har en tillräckligt ny dator att dess processor stödjer funktionen PAE. Det verkar dock inte gälla för sagda laptop.

Se http://askubuntu.com/questions/117744/h ... ot-present för förslag på workarounds.
Ok, har jag tolkat det rätt att om jag drar hem Lubuntu 12.04 32-bit eller Xubuntu 12.04 32-bit så kommer det att funka ?

Och isf kan jag efter en installation kanske uppdatera till 13.04 ?

BTW tack för era snabba svar... :kram:
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

j-danielsson skrev:Ok, har jag tolkat det rätt att om jag drar hem Lubuntu 12.04 32-bit eller Xubuntu 12.04 32-bit så kommer det att funka ?
Har inte undersökt saker närmare själv, men jo det är så jag tolkar den länkade informationen.
j-danielsson skrev:Och isf kan jag efter en installation kanske uppdatera till 13.04 ?
Vet ej.
j-danielsson

Inlägg av j-danielsson »

andol skrev:
j-danielsson skrev:Ok, har jag tolkat det rätt att om jag drar hem Lubuntu 12.04 32-bit eller Xubuntu 12.04 32-bit så kommer det att funka ?
Har inte undersökt saker närmare själv, men jo det är så jag tolkar den länkade informationen.
j-danielsson skrev:Och isf kan jag efter en installation kanske uppdatera till 13.04 ?
Vet ej.
Tack ska testa nu... :)
Antec

Inlägg av Antec »

Uppgradera inte om du får datorn att fungera med 12.04 helst då med Ubuntu, den lever 4 år till, uppgraderar du till nyare i dag har du inte samma livslängd!
j-danielsson

Inlägg av j-danielsson »

Tack för hjälpen... Slängde i Xubuntu 12.04 och då funkade det direkt, både live'en och att installera... :)

I det stora hela vad är det för skillnad på xubuntu och Lubuntu ? jag valde Xubuntu bara för den andra har jag inte hört talas om.
Antec

Inlägg av Antec »

Det är själva fönstersystemet Xubuntu använder Xfce och Lubuntu använder LXDE som fönstermiljö. :)
j-danielsson

Inlägg av j-danielsson »

Antec skrev:Det är själva fönstersystemet Xubuntu använder Xfce och Lubuntu använder LXDE som fönstermiljö. :)
Ok, är Lubuntu LITE mer light än Xubuntu då eller ?
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

j-danielsson skrev:
Antec skrev:Det är själva fönstersystemet Xubuntu använder Xfce och Lubuntu använder LXDE som fönstermiljö. :)
Ok, är Lubuntu LITE mer light än Xubuntu då eller ?
Typ så ja.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"