Misslyckad uppdatering

Diskussion gällande forumet
artisan
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Misslyckad uppdatering

Inlägg av artisan »

Hej, flera gång har det kommit varnings signal att skickade uppdateringen har misslyckats. Undan beskrivs problemen.
Utgivning är Ubuntu 12.04 LTS. Kan någon hjälpa mig? jag är nybörjare.
??? graeme

W:Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Release amd64 (20120425)/dists/precise/main/binary-i386/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs
, W:Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Release amd64 (20120425)/dists/precise/main/binary-amd64/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs
, W:Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Release amd64 (20120425)/dists/precise/restricted/binary-amd64/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs
, W:Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Release amd64 (20120425)/dists/precise/restricted/binary-i386/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs
, E:Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.
Användarvisningsbild
webaake

Re: Misslyckad uppdatering

Inlägg av webaake »

Du har "Cdrom" valt som ett av förråden. Har du Pakethanteraren Synaptic installerat kan du klicka ur det där under nån meny. I Software center/Programcentralen har jag ingen aaning om hur man gör.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, om du startar med att söka om det finns några uppdateringar med att gå överst till höger under kugghjulet på panelen och startar "Uppdaterings hanterare" då har du en knapp nere till vänster i det fönstret "inställningar" Klicka där då kommer programkällor upp, gå till fliken "Programvara för Ubuntu" och bocka av i rutan "Cd-rom med Ubuntu 12.04 "Presice Pangolin". Sen kan du ställa in precis ovanför "Hämta från" och välj Server för Sverige.
artisan

Inlägg av artisan »

Hej /jag bytt från Cd-rom till Server för Sverige, som föreslagit. Nu frysa "Verkställer Ändringar" i uppdateringars fönster. Om man klicka på "kontrollera" frysa fönster "Uppdaterar Cache" på samma sätt. Då stå 5 uppdateringar - 8.9 MB och vänta.

Ändringar för versionerna:
Installerad version: 2.15-0ubuntu10.3
Tillgänglig version: 2.15-0ubuntu10.4
Version 2.15-0ubuntu10.4:

Förresten jag laddade ner Synaptic men den är komplicerade och det gick inte att hämta "Läs om" för att förstå hur den fungerade!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Med den här informationen kan man inte hjälpa dig.
Vi får mer information om du kör apt-get från terminalen. Hur gör man det då? Det är redan skrivet otaliga gånger i detta forum. Bara att söka.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Antec

Inlägg av Antec »

Med Synaptic finns en funktion lägg till cd i menyn redigera, Vad jag kan se kommer inte Synaptic att vara till hjälp, har du pekat om systemet till Server för Sverige så ska det ju fungera, Om det inte gör det vet inte jag vad det kan bero på, tyvärr ???
artisan

Inlägg av artisan »

Efter era råd har jag försökt mig på terminalens för mig okänd kundskapar. Efter mycket sökande efter meningen med apt-get, jag skriv bara detta i terminalen. Under ligga responsen. Har ni råd om hur jag bör fortsätta?
clean - Erase downloaded archive files
autoclean - Erase old downloaded archive files
check - Verify that there are no broken dependencies
changelog - Download and display the changelog for the given package
download - Download the binary package into the current directory

Options:
-h This help text.
-q Loggable output - no progress indicator
-qq No output except for errors
-d Download only - do NOT install or unpack archives
-s No-act. Perform ordering simulation
-y Assume Yes to all queries and do not prompt