Ubuntu crashar får upp svart skärm med vit text.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Lunda93

Ubuntu crashar får upp svart skärm med vit text.

Inlägg av Lunda93 »

Hej!

Har för ett kort tag sedan installerat ubuntu på min gamla dator, började med dualboot och installerade med hjälp windowsinstalleraren. Det funkade dock inte utan datorn crashade, formaterade då om hårddisken för att köra bara ubuntu, det gick inte heller. Har gjort systemfel sökning i datorn men den hittar inget har även kollat så att min processor har pae support vilket den ska ha (gjorde det i terminalen). Samt så körde jag den där diagnotistiken som finns då man startar upp ubuntu.

Det som jag har i datorn är: intel core dou E6600

Moderkort: asus P5B

BIOS: american Megatrends.

Finns det någon som vet vad detta kan bero på?

Är det så att min processor klockar fel på något vis?

Bifogar 2 bilder som jag tagit på meddelandet. Tacksam för svar!

Mvh Johan
Bilagor
IMG_0512.jpg
Antec

Re: Ubuntu crashar får upp svart skärm med vit text.

Inlägg av Antec »

Hej och välkommen, prova först av allt att ställa hela biosen i default läge, fungerar det forfarande inte då kan du prova att köra minnet testaren från installation CD eller GRUB-menyn (om du har en listad där). Om det inte finns några problem med minnet, besök din BIOS config-system igen och anger CPU funktionernas undermeny. Inaktivera SpeedStep, TurboMode, CXE, Virtualisering, HT-tekniken, QPI kontrollern. stäng av allt det, starta sen systemet och om det går igång så börjar du nu sätta på en funktion i taget av dom du stängde ner och kolla om systemet startar efter varje funktion du sätter på, gör så ända till systemet inte startar och ändra tillbaka den funktionen som failade med att stänga ner den i bios så att systemet startar, sen lämna du bios med att spara och avsluta..
Lunda93

Inlägg av Lunda93 »

Hej!

Tack för svaret!

Har kört memtest det fick godkänt, förut då jag startade kom det alltid upp så att jag kunde göra memtest alltså GNU GRUBB. Men då gick jag in i bios system utility som du sa är lite dålig på det, men gick vidare till advanced och sedan på jumperfree configuration kommer då till en meny som heter configure system freguency/voltage. Där fick jag två saker jag kunde ställa in.

AL Tuning som redan stod på standard.
DRAM frequency som stod på 667 mhz.

Gissar att det var där du menade att det skulle stå standard?

Gick sedan in på CPU configuration ( som också ligger under advanced).
Hittade inte dom sakerna du skrev med klickade på C1E Support och avvaktiverade det (disabled). startade sedan upp ubuntu och nu funkade det bättre jag uppdatera ubuntu och försökte installera mitt trådlösa nätverkskort, sedan efter ett tag då jag skulle starta om datorn så var skärmen svart med vit text i ca 1 sekund hann ej se vad det stod men det var ej samma text som förr utan det var ca 4 rader med vit text som hade mellanrum mellan raderna. Detta hände sedan igen senare. båda gångerna efter detta hänt så kom GNU GRUBB menyn upp igen då jag startade datorn.

Då jag går in på CPU configuration har jag följande saker jag kan ställa in.
Modify Ratio support (disabled)
C1E support (disabled)
Max CPuid value limit (disabled)
CPU TM function (enabled)
Execute disable bit (enabled)
PECI (disabled)
sedan med grå text som jag ej kan ändra står vanderpool technology: (enabled)

Btw, Ska gnu grub starta upp varje gång man startar datorn eller indikerar detta på något fel?

OBS! samtidigt som jag skriver detta inlägg ändrar jag CPU TM function till disabled för att se om det blir bättre.

Kan även ladda upp en bild senare.

Mvh Johan
Antec

Inlägg av Antec »

grub menyn ska bara starta upp då man har haft ett problem vid den tidigare uppstarten eller att det är något som inte står rätt till i den nuvarande uppstarten.

Jag tror att det är en inställning i din bois som framkallar felen, men det brukar finnas 2 lägen att ställa ner bios till default det första sättet betyder att bios körs i default på bästa tänkbara sätt för att fungera den andra valet är att välja köra i felsäkert default läge på bios och då borde systemet starta. Dom här problemen kan också betyda att din bios inte är riktigt okej och det fiffiga med det är att och det gäller egentligen alla datorer, att dator tillverkare brukar börja skicka i väg dom nya datormodellerna då dom inte är riktigt färdiga och då i efterhand får kunder som köpt datorerna uppdatera sina bios för att få en mer färdig dator så att säga..

Du bör kontrollera om det inte finns en nyare bios uppdatering till just ditt moderbord jag börjar nästan tror att det är där du hittar lösningen :)

Ps. grubmenyn ska förstås alltid starta automatiskt då man kör dualboot..
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Machine check exception som det står på bilderna betyder att det är fel på hårdvaran. Riktigt vad det är för fel är svårt att säga, men oftast är det CPU:n som flippat. Du kan läsa litet mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Check_Exception. Felet har inget med Ubuntu eller annat OS att göra.

Du beskrev i första inlägget att du hade problem att installera Ubuntu och att det är din "gamla" dator. Sannolikt har någon del, troligen CPU:n fallit för åldersstrecket och jag vet inte om det är lönt att lägga ner arbete på att försöka få igång datorn tillfälligt med att fixa i BIOS etc. Hårdvarufel tenderar att komma tillbaka.

Du skulle kunna testa med att öppna datorn och försiktigt dammsuga. Var särskilt noga runt fläktarna. Kontrollera även att alla delar sitter på plats och att allt ser helt ut. Ibland kan damm eller glapp ligga bakom hårdvarufel
Lunda93

Inlägg av Lunda93 »

Hm.. det lät mindre roligt, jo den har några år på nacken 2007 köpte jag den.
Har redan dammsugat ur den så det kan inte vara det kan kolla så att allt sitter som det ska men har väldigt svårt att tro att det har med det att göra.

Dock ifall det nu är hårdvaru fel så började det exakt samtidigt som jag installerade ubuntu vilket känns lite konstigt...

Okej, så ifall jag då vill uppdatera bios går jag in på denna sida: http://support.asus.com/Download.aspx?S ... B&p=1&s=22 väljer då other under os och sedan så laddar jag bara ner den senaste bios eller är det bios -utilities?

Dessa måste väl dock brännas ut på en skiva, isåfall är det då enklare att göra från windows 7 eller från linux:)?

Mvh Johan
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Det går att flasha BIOS från Ubuntu, men är nog litet krångligare än från Windows. Se till exempel: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318789. Läs varningarna! Det är inte riskfritt att uppdatera.

Hårdvarufel kan framträda när man utsätter datorn för påfrestningar som till exempel installera ett nytt OS.
Antec

Inlägg av Antec »

Det är 14 uppdateringar av bios till Asus P5B sen kortet var släppt och jag skulle inte förvåna mig om du installerade den senaste att då försvinner problemen. Asus har alltid släppt moderbord som fungerat dåligt i början innan man fått uppdatera bios, dom har varit lite tvilling med Abit i den frågan.. :)
Lunda93

Inlägg av Lunda93 »

Tack för era svar!

För försöka följa tråden men har hört förut att det inte är riskfritt vilket gör mig lite nervös(A) vet inte riktigt om det är värt det, men sätter mig ev i helgen och kikar på det:) Men som jag förstått det så är det alltså uppgradera BIOS och om det inte funkar så är det garanterat hårdvarufel:)?

Då jag då laddar ner en bios så tar jag senaste och då jag ska välja operativsystem så väljer jag other?

Vad är förresten skillnaden på BIOS och BIOS-utilities:)? Måste utilities också uppgraderas?

Mvh Johan
Antec

Inlägg av Antec »

Installera bios programvaran. Du kan välja för Windows men då kräver ju det att du har Windows. Men du ska absolut uppdatera Bios om du använder det moderkort du gör, det räcker med att uppdatera direkt till den senaste versionen! Nästan garanterat att det fungerar bättre sen i Linux :)
Antec

Inlägg av Antec »

Ska förklara varför man alltid ska uppdatera bios, firmware, Om man köper en ny dvd typ så kanske den inte fungerar för alla skivor men efter uppdatering av firmware som är likadant som Bios på moderbord, så fungerar DVD med dom skivor den inte gjorde innan osv! :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"