"Tyvärr, Ubuntu 12.10 har påträffat ett internt fel" Hjälp?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
iggge

"Tyvärr, Ubuntu 12.10 har påträffat ett internt fel" Hjälp?

Inlägg av iggge »

Hejsan.

Varit mycket problem med ubuntu men har lyckats lösa mycket själv(och med hjälp av en kompis) så att ni fungerar Ubuntu att använda i alla fall. Men vissa problem återstår som jag inte vet hur man ska lösa.

All hjälp tas emot!

Den längst ned(11) är den första delen av bilden. Bild 22(högst upp) är sista delen av bilden.
Bilagor
22.jpg
11.jpg
Antec

Re: "Tyvärr, Ubuntu 12.10 har påträffat ett internt fel" Hjä

Inlägg av Antec »

Hej, kraschar aptd hela tiden för dej eller är det en enda krasch du fått? Får du upprepade krascher kan det vara läge att prova installera om aptdaemon, det kan ju lösa det hela om man har tur. :)

Kod: Markera allt

sudo aptitude reinstall aptdaemon
Det finns en Bug #843316 på just det här problemet, fast buggen är rapporterad från Ubuntu 11.10 men jag tror inte det har någon betydelse faktiskt, det är vanligt att buggar följer med till nyare utgåvor om inte buggarna är kritiska förstås, den här buggen är inte kritisk. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/843316

Det kan också indikera på ett maskinvarufel i RAM eller hårddisk (anledningen är att du fick krasch rapporten att också informera om CheckDep), så i värsta fall kanske du har problem med att din hårdvara är defekt.

Du kan kontrollera minnena och hårdiskarna så att dom är okey.
Starta om datorn och håll ned Shift vid uppstart och välj memtest för kontroll av minnen.
När det är kollat (det kan ta väldigt lång tid om man har mycket minne) så kan du starta datorn i recovery mode. Det alternativet finns i samma meny som memtest men recovery står inom parentes.
I recovery mode kan du välja att kontrollera alla hårddiskar via menyn fsck. Då bör man upptäcka om man har något fel någonstans på den hårdvaran.
iggge

Inlägg av iggge »

Testade kommandot men datorn hävdar att "kommandot inte finns" så där var det ingen lycka i alla fall.

Sen vet jag att jag har haft problem förr i en HDD men böt då(och installerade om Ubuntu) men samma fel kommer ändå. Jag tror det då kanske kan ha något med mitt grafikkort att göra? det är väldigt gammalt medans resten av datorn är betydligt nyare. Kan det vara så att Grafikkortet är boven? Står under hårdvaran i systemet att grafikkortet är "okänt" och drivrutinen till denna är "okänd"
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, jag tror mer på RAM-minnen än grafikkort om man ska ha i åtanke vilken krasch du har haft! Det är ju enkelt att kontrollera ram-minnet och om fel hittas och du har mer än en minnes-kapsel så plockar du ut ett i taget och testa dom separat, det kan också räcka med att du ta loss ram-minnena och sen sätter dit dom igen, det kan vara dålig kontakt bara, det har hänt mig att det räckte med att montera ur och montera in minnena för att problemen jag hade skulle försvinna. Har man tur så löser det sig så, men att ram-minnen pajar sånt händer ju.. Att det det står så där under hårdvara i systemet betyder ingenting gällande grafikkortet så står det på min ena pc också som jag använder nouveau drivare på och så har det alltid gjort utan att grafikkortet är nått fel på. :)
iggge

Inlägg av iggge »

Antec skrev:Hej, jag tror mer på RAM-minnen än grafikkort, det är ju enkelt att kontrollera ram-minnet och om fel hittas och du har mer än en minnes-kapsel så plockar du ut ett i taget och testa dom separat, det kan också räcka med att du ta loss ram-minnena och sen sätter dit dom igen, det kan vara dålig kontakt bara, det har hänt mig att det räckte med att montera ur och montera in minnena för att problemen jag hade skulle försvinna. Har man tur så löser det sig så, men att ram-minnen pajar sånt händer ju.. Att det det står så där under hårdvara i systemet betyder ingenting gällande grafikkortet så står det på min ena pc också som jag använder nouveau drivare på och så har det alltid gjort utan att grafikkortet är nått fel på. :)

Jag vet att mina RAM funkar bra. För har både gjort felsökning och testat dem för ganska länge sedan. Sen så funkar allt bra i Windows också samt på äldre versioner av Ubuntu(läs 10.10 under). Det är något med Ubuntu som skapar felet och inte datorn.
Antec

Inlägg av Antec »

iggge skrev:Jag vet att mina RAM funkar bra. För har både gjort felsökning och testat dem för ganska länge sedan. Sen så funkar allt bra i Windows också samt på äldre versioner av Ubuntu(läs 10.10 under). Det är något med Ubuntu som skapar felet och inte datorn.
Ja tror att det är ett hårdvaruproblem, kraschen av aptd tyder på det med den information som fanns att läsa, men det behöver inte vara så utan det jag säger är att jag tror att det är ett hårdvaruproblem själv och skulle själv först kontrollera det om jag hade datorn här. Varför jag tror så starkt på ett hårdvaruproblem är just för att det var bara 3 st som hade rapporterat om exakt det fel du har sen 11.10 och då är det mer troligt att det rör sig om hårdvara, du får kolla lite i Ubuntu så kanske du hittar nått annat tänkbart det kan bero på :)

Edit: Varför inte aptdaemon gick att ominstallera för dig med kodraden jag skrev beror förmodligen på att du inte har installerat aptitude, du kan istället gå in i synaptic och installera om aptdaemon därifrån, det går likabra att göra så :)
iggge

Inlägg av iggge »

Men jag tycker ju det är konstigt att det inte visar några fel i äldre Ubuntu versioner och inte heller i Windows. Då fungerar datorn utan problem. Jag har(om jag kommer ihåg rätt) ca 6000 DDR3 RAM men bara 3900 syns ju pga att jag har 32 bitars Ubuntu. Jag har sökt igenom datorn efter fel både i Ubuntus egna program och DOS. Hittar inga fel alls. Men du tror att det är RAM? Jag har två stycken remsor i datorn. Ska jag testa dra ut en?
Antec

Inlägg av Antec »

Jag förstår precis hur man tänker, man tror aldrig att ens hårdvara är fel på tills man blir överbevisad, man har ju använt hårdvara så länge i olika system och det har fungerat perfekt alltid, så man tror ofta inte att det kan vara det som är fel. Det är fortfarande inte säkert att det är hårdvaran men för att komma vidare och få ett avslut är det enklast att kontrollera hårdvaran så att man vet att den verkligen är korrekt, om man försöker lösa ett systemfel på Ubuntu och med hårdvara som är defekt kommer man aldrig att få till det så länge man inte har en felfri hårdvara till att börja med.

Det här är enbart vad jag tror och att nått kan vara galet ändå i hårvaran antingen är det hårddisken eller så är det en minnes modul som inte är okej, buggsträngen skrev ju ut CheckDep,

The hardware-assisted part of DEP is implemented through a special feature that must be present in the CPU. Hardware-enforced DEP relies on the processor to mark memory with an attribute that indicates that code should not be executed from that memory. All areas of memory are marked as non-executable unless they are explicitly designated for executable code. For several years now, both AMD and Intel chips have come with this capability. If you have a computer dating back to about 2005 or earlier, it is possible that DEP support is missing. Also on some computers, you can disable processor support for hardware-enforced DEP in the BIOS but a disabled setting is not generally the default.

Jag skulle testa ett minne i taget med memtest då ser man ju om det är korrekt, man kanske även måste slå av Dep i bios också för att se om det hjälper?
iggge

Inlägg av iggge »

Allt är helt. Testat nu och inga fel hittades. Även sökt igenom datorn efter hårdvarufel.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, det låter jättebra och man behöver inte tänka mer på hårdvara. :D Jag frågade tidigare men tror inte jag fick något svar, jag frågade om just kraschen med aptd händer ofta eller har bara hänt någon enstaka gång?

Jag använder inte för tillfället 12.10 men jag vet att i tidigare Ubuntu versioner så har apport varit påslagen än fast utgåvan varit utgiven som stabil, med 12.04 så är fortfarande apport aktivt faktiskt. Med apport så får man direkt information om det blir en krasch även om kraschen egentligen är betydelselös för användaren, varför man har igång apport som standard i 12.04 än det är nog bra för ett stabilare system, datan på dom här krascherna skickas automatiskt upp till Ubuntu utvecklare som då hittar felaktigheter och buggar av olika slag på så vis. Många brukar stänga av apport då utgåvan funnits stabil och utgiven ett tag. Förr så stängdes den av automatiskt efter ett tag men eftersom i fallet med 12.04 har så pass lång livscykel så antar jag att apport är aktivt pga det..

Det är inte alls säkert att aptd som kraschade för dig är något problem alls om det bara hänt ytterst få gånger och datorn fungerar annars som den ska, då är det nog inget fel. :)

Om du vill kontrollera inställningen om apport på ditt system kan du söka dig hit:
/etc/default/apport
och sen kontrollera, är enabled=1 skrivet i filen så är apport påslaget, för att stänga av apport skriver du en nolla istället, ser ut så här enabled=0
Med apport avslaget slipper man massa kommentarsrutor om olika småkrascher som dyker upp. :)
iggge

Inlägg av iggge »

Kanske glömde svara men det här felet inträffar ca 7/10 gånger efter uppstart.
Jag vet inte om det är apport som är felet men kommandot du angav funkar inte. Visst är det

sudo /etc/default/apport
som ska skrivas in? Terminalen anger bara efter kommandot att Kommandot hittades inte.
Den här uppstartet av datorn gick felfri och inga problem har kommit upp(ännu) men skulle tro att om jag startar om datorn nu så kommer det upp flera fel som det brukar göra. Det är inte bara en ruta utan samma ruta kommer upp flera gånger. Ibland kommer även helt tomma rutor upp som man måste tvinga avslut på för att få bort. Riktigt konstigt
Antec

Inlägg av Antec »

iggge skrev:Kanske glömde svara men det här felet inträffar ca 7/10 gånger efter uppstart.
Jag vet inte om det är apport som är felet men kommandot du angav funkar inte. Visst är det

sudo /etc/default/apport
som ska skrivas in? Terminalen anger bara efter kommandot att Kommandot hittades inte.
Den här uppstartet av datorn gick felfri och inga problem har kommit upp(ännu) men skulle tro att om jag startar om datorn nu så kommer det upp flera fel som det brukar göra. Det är inte bara en ruta utan samma ruta kommer upp flera gånger. Ibland kommer även helt tomma rutor upp som man måste tvinga avslut på för att få bort. Riktigt konstigt
Hej och ursäkta att det tar sån tid att svara. Det jag pratade om gällande apport var att om din dator fungerar bra även fast du då får upp vissa krascher ett fåtal gånger så kan du ju stänga av apport för att slippa se problemen, eftersom i alla fall rapporten om aptd kraschen redan är skickat och är troligen en bugg och kommer då att lösas automatiskt. Jag skrev bara sökvägen till apport tidigare men vill du komma direkt dit för att ändra kan du klistra in det här kommandot:

sudo gedit /etc/default/apport
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"