Raid, dela ut hårddiskar, programcentralen etc etc.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Magnum

Raid, dela ut hårddiskar, programcentralen etc etc.

Inlägg av Magnum »

Hej!
Ny på Linux/ubuntu/xubuntu
Har nu hållit på i 3 veckor med att installera något form av ubuntu/xubuntu os, det är inte problemfritt... Har äntligen lyckats fått igång Xubuntu, efter mycket om och men (olika bränningar på cd-skivor, uppstartsproblem efter installation, grafikproblem etc etc etc).
Anledning till att jag vill använda mig av Xubuntu (då ubuntu server har strulat ännumera med installationen) är att jag ska ha den här datorn till en lagringsserver, där jag förvara bilder, filmer dokument etc etc som jag kan komma åt från mina andra windows datorer.
Men nu till problemen jag inte har lyckats lösa än!
1. Öppnar jag programcentralen blir hela systemet supersegt, men blir normalt igen när jag stänger ner det.
2. Installerade partitionsredigeraren och har använt det, men efter uppstart har det försvunnit(?), men i programcentralen visar den som att det fortfarande är installerad.
3. Partitionsredigeraren visar min raid1 som jag har fixat via bios, men kan inte få fram den hårdisken att visas någonstans i filhanteraren eller på skrivbordet. vill bara ha raid1 enheten som lagringsenhet.
4. Hur delar jag ut mina hårdiskar för åtkomst i nätveret, och utan några som helst säkerhetspriviliger om lösenord och tillgång, vill kunna lägga till och ta bort filer hur som helst från vilken annan dator som helst.

Ubuntu server funkade inte att installera alls för mig, Xubuntu verkar funka bättre.

Mycket tacksam för snabba svar och lösningar.

/Pontus
Senast redigerad av 1 Magnum, redigerad totalt 5 gånger.
Magnum

Re: Raid, dela ut hårddiskar, programcentralen etc etc.

Inlägg av Magnum »

Jo, en fråga till.. vad ska jag använda mig av för drivrutiner till Geforce 6600GT? väldigt slö grafik.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"