Hej
Är helt förtvivlad suttit framför datorn i hela 7 timmar för att försöka få ubuntu att installera och att starta. Brände om och om. Men det blev fortfarande svartskärm och inget ljud. Testade med alternativ cd, startade i oem-läge installationen, funkade bra att installera utan problem. Men när man ska starta så laddas det en stund och när det ska startas blir det svart igen.
Sitter på en Toshiba m-70 laptop
Intel m cpu
1,5 mb ram
120 mb hdd (har windows xp installerat)
ati x700 mobility
Snälla hjälp en stackare som mig!
EDIT:
Nu har jag gjort så att jag använda mig av recovery, fick root promp, gick till xorg.conf ändrade drivers till flgrx. Laddade ner FLGRX o sedan startade jag gdm. Dock tror jag inte att detta är den rätta lösningen då jag fortfarande får svartbild när jag kör vanligtläge, fast nu startar den om automatiskt.
LÖST: Den startar inte om nu eller får ingen blackscreen!
Svartskärm när ubuntu bootas[LÖST]
Svartskärm när ubuntu bootas[LÖST]
Senast redigerad av 1 Tuffing, redigerad totalt 10 gånger.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Svartskärm när ubuntu bootas[LÖST]
Hej Tuffing och välkommen till forumet! 
Det var inte illa att du lyckades lösa ditt problem själv så snabbt! Har du möjlighet att skriva hur du fixade det? Kan säkert vara tillhjälp för andra som råkar ut för samma problem.

Det var inte illa att du lyckades lösa ditt problem själv så snabbt! Har du möjlighet att skriva hur du fixade det? Kan säkert vara tillhjälp för andra som råkar ut för samma problem.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

SV: Svartskärm när ubuntu bootas[LÖST]
Jag startade recovery mode.
fick upp kommand prompt
laddade flgrx
apt-get install xorg-driver-fglrx
ändrade i
/etc/X11/xorg.conf
från ati drivers till flgrx
därefter skrev jag gdm
Funkade fint och reboota funkade inte, rebootade igen funkade.
Fast nu istället för blackscreen kan hela grafiken bli konstig ibland, så att man inte ser och blir tvungen att starta om.
Löst, men ingen stabil lösning
Ska nog installera om allt och testa igen.
fick upp kommand prompt
laddade flgrx
apt-get install xorg-driver-fglrx
ändrade i
/etc/X11/xorg.conf
från ati drivers till flgrx
därefter skrev jag gdm
Funkade fint och reboota funkade inte, rebootade igen funkade.
Fast nu istället för blackscreen kan hela grafiken bli konstig ibland, så att man inte ser och blir tvungen att starta om.
Löst, men ingen stabil lösning
Ska nog installera om allt och testa igen.