Varannan gång svart och skärmbelysningsproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
ombah

Varannan gång svart och skärmbelysningsproblem

Inlägg av ombah »

Jag installerade Ubuntu 12.10 igår som enda operativsystem på min dator (MSI Notebook VX600, 32-bit, Intel Pentium Dual CPU T3400 @ 2.16GHz x 2) och har hittills stött på två problem.

Problem 1
Varannan gång jag startar datorn möts jag av en svart skärm. Enda lösningen jag har som nybörjare är att tvinga datorn att stängas ner på av/på-knappen. Det måste finnas en bättre lösning till detta.

Problem 2
När jag använder datorn utan strömförsörjning så buggar ljusstyrkan på skärmen. Jag har klockat det och efter precis 30 sekunder av inaktivitet kommer ljusstyrkemätaren upp och hoppar fram och tillbaka.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta, och snälla - var pedagogiska. Jag är en riktig färsking i Linux-världen.
Antec

Re: Varannan gång svart och skärmbelysningsproblem

Inlägg av Antec »

Om det är ett ATI HD3410 GPU som sitter i din dator kan du läsa igenom den här länken, jag tror att om du installerar den PPA från makson96 som det finns instruktioner på hur man gör i länken där så bör problemen förmodligen lösas.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... rg#p461090

För att kontrollera vilket grafikkort du har kan du klistra in den här raden i terminalen och sen trycka enter:

Kod: Markera allt

lspci | grep -i vga
Jag skriver ner instruktionerna här hur du ska göra för att installera PPA från makson96 så behöver du inte söka i den där länken. Klistra in en rad i taget i terminalen och tryck sen enter efter varje rad du klistrat in, då det är klart måste du sen starta om datorn för att slutföra installationen:

sudo add-apt-repository ppa:makson96/fglrx
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install fglrx-legacy
Om man sen skulle vilja av-installera den här PPA från makson96 så klistrar du in dom här två raderna i terminalen en efter en med ett enter efter var och en av raderna, då det är gjort så gäller lika här att starta om datorn för att slutföra av-installationen:

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:makson96/fglrx
Användarvisningsbild
ombah

Inlägg av ombah »

Jag kollade grafikkortet och fick svar Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Device 9 5c2. Provade att installera Legacy ändå, men den verkade inte riktigt godta det. Se bild.
screenshot.png
Användarvisningsbild
ombah

Inlägg av ombah »

Faktum är att det verkar som att jag inte kan installera någonting. Inga plug-ins vill bli installerade överhuvudtaget.
Antec

Inlägg av Antec »

Ser ut som du har otillfredsställande beroenden för att installationen ska bli korrekt cnijfilter-common
har beroenden av libcupsys2 (>=1.2.7).

Prova att först installera paketet som har otillfredsställt beroenden klistra in den här raden i terminalen och tryck sen enter:

sudo apt-get -f install cnijfilter-common
Om det gick att installera cnijfilter-common så klistar du in dom här raderna nedan igen, en efter en med ett enter mellan varje rad:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install fglrx-legacy
Fungerade det så startar du om datorn då ska paket-varan för grafikkortet vara installerat :)
Info (-f). Manual apt-get skrev: -f, --fix-broken
Fix; attempt to correct a system with broken dependencies in place.
This option, when used with install/remove, can omit any packages
to permit APT to deduce a likely solution. If packages are
specified, these have to completely correct the problem. The option
is sometimes necessary when running APT for the first time; APT
itself does not allow broken package dependencies to exist on a
system. It is possible that a system's dependency structure can be
so corrupt as to require manual intervention (which usually means
using dselect(1) or dpkg --remove to eliminate some of the
offending packages). Use of this option together with -m may
produce an error in some situations. Configuration Item:
APT::Get::Fix-Broken.
Skriv svar